Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-20, 20:12:53
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Honda SH300
0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11 Skriv ut
Författare Ämne: Honda SH300  (läst 189002 gånger)
Peo
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 4

Kör: Honda Sh300 -12
Hemort: Volvo city (Torslanda)

« Svara #120 skrivet: 2015-04-17, 22:59:32 »

Kul att det är igång igen....Tackar hello2
Loggat
Pelle6569
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 39

Kör: Honda SH300 2011 med J.Costa variator
Kör2: BMW R 1150 GS
Hemort: Lidingö

« Svara #121 skrivet: 2015-08-22, 16:07:49 »

Någon som är intresserad?
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_SH300i_ABS_en_pigg_lite_rackare_62215903.htm?ma=1
Loggat
Håkan
**

Antal inlägg: 21

Kör: Honda SH300 -12
Hemort: Stockholm

« Svara #122 skrivet: 2015-12-21, 18:06:39 »

Hej! Ny här, skakar lite liv i en gammal tråd om SH300. Har lite projekt-funderingar till våren att kanske byta ut avgassystemet mot nåt häftigare på min -12:a. Ser dock att de flesta aftermarket-system ej har någon anslutning för lambda. Någon här som vet om SH300 överhuvudtaget HAR lambda? Om ja, var sitter den i så fall? Har kollat kring röret men kan inte se någon lambda-sensor någonstans..

Och OM den har lambda, vad händer i så fall om man sätter på ett system utan anslutning för denna så att man man i så fall kör utan? Man vill ju inte riskera att den går för tunt..(har redan ett K&N luftfilter). Om den INTE har lambda, är då bara att tuta och köra med det nya eller behövs ommappning, fuel controller el likn..?

Någon som har kunskap/erfarenhet av detta?

Tack på förhand!

/Håkan
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #123 skrivet: 2015-12-22, 11:41:40 »

Hej Håkan och Välkommen till ScooterForum! 
Finns några SH300 ägare så någon har säkert koll.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Semester Stallone

Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo

« Svara #124 skrivet: 2015-12-22, 16:35:58 »

Hej! Ny här, skakar lite liv i en gammal tråd om SH300. Har lite projekt-funderingar till våren att kanske byta ut avgassystemet mot nåt häftigare på min -12:a. Ser dock att de flesta aftermarket-system ej har någon anslutning för lambda. Någon här som vet om SH300 överhuvudtaget HAR lambda? Om ja, var sitter den i så fall? Har kollat kring röret men kan inte se någon lambda-sensor någonstans..

Och OM den har lambda, vad händer i så fall om man sätter på ett system utan anslutning för denna så att man man i så fall kör utan? Man vill ju inte riskera att den går för tunt..(har redan ett K&N luftfilter). Om den INTE har lambda, är då bara att tuta och köra med det nya eller behövs ommappning, fuel controller el likn..?

Någon som har kunskap/erfarenhet av detta?

Tack på förhand!

/Håkan

Hej, Håkan!

Jo, det är nog ingen djärv gissning att den kommer gå lite tunt, eftersom du ju med en öppnare pipa faktiskt förändrar luft/bränsleblandningen. På sätt och vis kan man ju se motor och avgassystem som en sluten, avstämd krets, där, om du gör en förändring på ena sidan tvingas göra motsvarande justering någon annanstans.

Nu händer nog inget värre än att den kommer vilja skjuta avgaspuffar vid gasavslag. Något värre är då, att du utan ommappning antagligen kommer tappa lite effekt. Och har man ”bara” 27 hästar att tillgå så är det högst oönskat.
M a o, jag skulle nog kika på en Power Commander eller motsvarande som kan styra mappningen samtidigt som jag letar ny pipa.

PS  Att jag svävar lite på målet här, beror på att jag själv är så barnsligt förtjust i SH-motorns dämpade morrande då man vrider lite på gasrullen att ett byte av avgassystem aldrig varit aktuellt. Däremot har bieffekterna ovan blivit mer eller mindre uppenbara på alla de hojar jag faktiskt monterat ett eftermarknadssystem på…

Men hej - en härlig cykel är det i alla fall, Honda SH300

Loggat
Pelle6569
**

Antal inlägg: 39

Kör: Honda SH300 2011 med J.Costa variator
Kör2: BMW R 1150 GS
Hemort: Lidingö

« Svara #125 skrivet: 2015-12-22, 22:31:46 »

Bra där Boxarn, jag håller med.
Jag hade som jag sagt tidigare börjat med att uppgradera variatorn till en JCosta. Malossi funkar oxå, men ger inte lika hög verkningsgrad.
Nästa steg är paketet med power commander, avgasrör, insug och kamaxel. Men det kostar lite mer, eftersom det i stort sett kräver testning i bromsbänk för att få ut alla hästar.

Att bara byta avgassystem kommer i bästa fall bara att ge en liten försämring av effekten på bakhjulet.

Min är fortfarande till salu, om du är sugen på en SH300 med 27hk på bakhjulet, mot 20 i original...
Loggat
Håkan
**

« Svara #126 skrivet: 2015-12-23, 01:11:27 »

Kul att det är fler som är igång och på så här off-season, och jag tackar för era synpunkter! Dock; själva grundfrågan återstår obesvarad: Finns det någon lambda på denna modell (har en 12:a), och i så fall var sitter den? Som sagt; jag kan inte se någon på röret..Finns det en lambda så reglerar ju denna mixen syre/bränsle enl ett önskat förinställt värde genom en en "closed loop" till ECU, dvs ökar man på lufttillgången så ökas bränsletillförseln för att kompensera. Dock finns det ingen lambda så köper jag givetvis resonemanget att den kommer att gå magrare, och ja, kanske t.o.m tappa lite effekt..

Men det finns i så fall alternativ till Power Commander/mappning (som är tidskrävande och kräver mycket erfarenhet), och det är i så fall en Fuel Controller. På denna kan man laborera mellan förinställda lägen, ofta 1-6, där 1 är otrimmat och 6 är väldigt trimmat. Variatorn är jag inte så sugen på att byta, främst för att de "race variationer" som finns (även om de ger bättre acc) gör att man ständigt ligger på ett högre varvtal över hela registret, inte så lockande för mig..

Men tillbaka till grundfrågan: Finns det en lambda-sond gömd någonstans på denna maskin, och i så fall var?? Den är märkbart piggare/rappare med K&N filtret, vilket tyder på att lambdan har ökat på även bränslemängden något (annars borde den ju faktiskt gå sämre precis som ni säger..). Pelle, du som har bytt avgassystem på din borde ju sitta på svaret; fanns det någon lambda-koppling på originalsystemet (eller på Malossi för den delen)?
Loggat
Håkan
**

« Svara #127 skrivet: 2016-01-11, 17:11:02 »

Hej igen, det dog ut lite där, men eftersom jag själv forskat mer i ämnet tänkte jag att jag lika gärna kan lägga ut det om någon mer har samma undran..På SH300 finns ingen lambda, men däremot finns en O2 sensor/luftmassemätare vid insuget. Denna mäter hur mycket luft som motorn konsumerar och återkopplar detta till ECU:n, som i sin tur reglerar bränslämängden utefter denna info. M.a.o: när man endast gör relativt små "ingrepp" och som endast påverkar luftgenomströmningen regleras luft-/bränsleblandningen automatiskt via LMM, vilket också förklarar att den faktiskt blev piggare med det öppnare K&N filtret. Detta skulle givetvis inte ha varit fallet om inte systemet hade kompenserat för den ökade luftmängden. Kompenseringen sker utefter grundmappen, så vill man sedan ha en fetare blandning, ja då behövs en fuel controller/power commander, likaså om man gör mer omfattande tuning som kräver annan mapp än original.

/Håkan
Loggat
Håkan
**

« Svara #128 skrivet: 2016-04-13, 00:09:15 »

Wow vilken aktivitet..

Nåja, men jag får väl fortsätta min lilla monolog här då utifall att någon skulle kunna vara intresserad. Ville bara förtälja att jag sedermera investerade i ett nytt avgassystem och det blev faktiskt skitbra, såväl ljud- som utseendemässigt. Och, faktiskt, så går den även märkbart bättre! Kombinationen av K&N filtret och helsystemet (plus 1g lättare DrPulley-vikter) har gjort scootern betydligt piggare och rappare - det lirar helt enkelt. Men fr allt både ser den ju mycket bättre ut och låter betydligt roligare! Inte farligt dyrt blev det heller, så detta kan klart rekommenderas!
Loggat
Semester Stallone

« Svara #129 skrivet: 2016-04-13, 00:51:21 »

Håkan, du får så gärna hålla monolog, så. Dock förbehåller jag mig rätten att fortsätta tycka att SH300 i original är en sån fantastiskt pigg och rapp skapelse att den effektivt håller på att kväva allt intresse för min liiite större Honda Hornet 900. 27 hästar kontra 109 borde ju vara en läggmatch, typ. Jag tycker det säger i vart fall något om hur ruskigt kul SH:n faktiskt är…

Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #130 skrivet: 2016-04-13, 22:54:45 »

Kör hårt  thumbsup
Följer tråden.

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Håkan
**

« Svara #131 skrivet: 2016-04-14, 14:29:45 »

Kul med lite comments i alla fall! Jodå den går absolut bra utan moddningar också, men iom att det ju var några som var skeptiska ville jag mest bara dementera farhågorna s.a.s..Den största uppsidan är dock att den SER mycket bättre ut nu, betydligt "nättare" utan den där stora gjutjärns-klumpen på sidan, och det lite dova mullrandet den nu ger ifrån sig..
Loggat
dman
**

Antal inlägg: 41

Kör: Honda SH300 2012

« Svara #132 skrivet: 2016-05-15, 00:30:56 »

Efter två tidigare Honda-scooters har det nu blivit en tredje. En sh300 2012 med 400 mil på mätaren, givetvis blå som är den snabbaste färgen.

Känns stabil och köra och jämförelse med ex min ps125 så är den rappare, bättre väghållning men den känns lite trång. Har bättre benvinkel på min förra scooter. Kanske är en vanesak.

Behöver dock snabbt som attan besiktiga och skaffa vindruta.

Ni som kör med ruta: ska jag köpa handtagskydd också eller inte? Hjälper de något? Känns som den inte är ett skönhetsförhöjande tillbehör direkt...
Loggat

Nu: Honda SH300 2012
Förr: Vespa P200E, Vespa touring 150, Honda Ps 125i, Honda SCV 100, Honda VFR800, Yamaha XJ600

"Ge mig fri fart och fri bensin"
Semester Stallone

« Svara #133 skrivet: 2016-05-15, 22:03:10 »

Grattis, dman! Och vad ska man säga om det valet? Ren världsklass, bara väl?

Vad det gäller handtagsskydd beror det väl lite på vad du tänker att det ska skydda mot? Jag har det på min lilla enduro och där funkar det som det är tänkt: Som skydd för grenar, buskar och hårda jäkla stenbumlingar. Men som skydd för vind och kyla? Nej, köp då hellre värmehandtag. Jag köpte Oxfords. Kostade 7-800 spänn. (vill man inte montera dem själv så släng på ytterligare 1000-1500 kronor). Jag vill nog påstå att det är en av de bättre investeringarna jag gjort. Någonsin.

Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #134 skrivet: 2016-05-16, 11:26:26 »

Grattis till inköpet! occasion14
Ja blå verkar vara en rask färg, såg det på "nerd Blixten" serien att när det går som fortast verkar det bli blått Smiley

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.095 sekunder med 22 databasfrågor.