Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 14:22:18
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Honda SH300
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 ... 9 10 [11] Skriv ut
Författare Ämne: Honda SH300  (läst 148343 gånger)
mixen
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 1394

Kör: honda sh 350 2021
Kör2: KTM690 SMC 2021
Hemort: dalarna



« Svara #150 skrivet: 2016-07-02, 16:13:29 »

idag monterade jag hondas orginalruta o hand skydd .....
det vart en bra mycket bekvämare maskin direkt......inga bilder tyvärr ....
mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #151 skrivet: 2016-07-07, 11:43:32 »

idag monterade jag hondas orginalruta o hand skydd .....
det vart en bra mycket bekvämare maskin direkt......inga bilder tyvärr ....
mixen
Den ser ut som en riktigt trevlig maskin och efter allt gott man läst här om den, och lådan för "förnödenheter" blev ju bara bra.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
nestor
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 6


« Svara #152 skrivet: 2016-07-15, 00:11:53 »

Lyckades för en vecka sedan köpa en Honda SH300i årsmodell -14 som blivit över hos en handlare samt nedsatt till ett mycket förmånligt pris. Fick full Hondas garanti och jag är mycket nöjd med den. Nimm att handskas med och mycket lättkörd. Den kritik jag har är att bensintanken kunde varit ett par lite större liksom utrymmet under sätet. Ett lågt kåpglas är på önskelistan. Får en del tryck av vinden mot överkropp och axelparti men har inga problem med vare sig ansikte eller det övriga huvudpartiet för övrigt fast jag kör med en öppen hjälm med ett mindre visir. Vill inte ha vindtrycket upp mot huvudet då jag haft erfarenhet av detta sedan min tid med touringmc efter att jag köpt ett förhöjd kåpglas men bytte snart tillbaka till originalglaset. En ny erfarenhet jag fått och tvingats att anpassa mig till är den totala brist på hänsyn som en del bilister visat mig. Detta problem var mycket mindre med en fullstor sportig motorcykel men att köra sådana brutala maskiner är ett nedlagt kapitel för mig.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #153 skrivet: 2016-07-17, 12:18:53 »

Får Gratulera till den shoppingen  occasion14


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #154 skrivet: 2016-07-17, 21:42:30 »

Stort grattis, Nestor! Och välkommen på riktigt då till SH300-träsket. Det är bara att åka ut och vara stolt över denna lilla, magnifika och fantastiskt allsidiga skoter. En legend idag och med stor sannolikhet för all framtid. Servad som den ska lär den dessutom hålla i en mansålder och antagligen mer därtill…

Loggat
nestor
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 6


« Svara #155 skrivet: 2016-07-29, 02:26:11 »

Tyckte att jag behövde ett lågt frontglas och hittade via nätet en annons för Puig Traffic anpassad för min modell. Men blev besviken. Det vindtryck som fanns vid bröstparti och axlar hamnade nu på huvud och hjälm med betydligt mer vindbuller som resultat. Jag vill inte använda öronproppar då jag ofta har drabbats av vaxproppar av sådana. Dessutom fanns en del vibrationer köpglasets överkant fast allt var fastskruvat utav vara h*lvete och gummidamaskerna som täcker speglarnas stag i nederkant hamnade tre cm över styret. Detta syns på Puigs egna bilder men det noterade jag inte i köpeuforin. Jag trivs nog bäst med min Honda som den ser ut från början. Kanske hade bulan framför instrumentpanelen kunnat vara några cm större och gett ett bättre resultat. Men detta kanske är ett sämre alternativ för de som inte är så storväxta som jag. Ett annat sak jag skulle vilja ändra på är att komma lite högre med sitsen och kanske ett par cm längre bak dessutom. Mina ben är långa och jag klarar att köra tio mil i sträck utan större plågor. Men finns det andra sadlar att tillgå? Hade en mc Honda VFR för tio år sedan och lät en sadelmakaren få in mer stoppning i sadeln med bra resultat och då kunde jag klara etapper på över tjugo mil innan träsmaken fick övermakten sedan fick man ta en paus och sträcka på skinkor och lår i några minuter då och börja om igen...
Loggat
dman
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 41

Kör: Honda SH300 2012



« Svara #156 skrivet: 2016-08-05, 10:39:18 »

Om mig själv. En föredetting. Numera pensionär med för mycket fritid. Jag körde en del touring under några år i början av 2000 talet. Hade då en Honda VFR som jag körde långt med men tyckte att det blev för jobbigt med skinnställ och allt annat krångel. Vistades i Thailand för ett par år sedan och hyrde då en Honda 125 Click som var kvick och trevlig att köra med i det trafikkaos som existerar där. Nu ett par år efteråt får jag idén att skaffa mig något liknande för att kunna åka omkring och beundra den skånska naturen under den varmare delen på året. Efter att sonderat marknaden på webben är det givet att det är Honda Sh300 som gäller. Modellen kom tydligen i bruk år 2008 och har utvecklats kontinuerligt. Men vilka är de viktigaste förbättringarna som skett sedan dess? Tydligen ändrar man på den sista bokstaven efter Sh300 de senaste åren 300i, 300r och nu 2016 300a. Står bokstäverna för något särskilt eller är det bara för att kunna skilja på årsmodellerna?

Är inte 100% säker men:
I = injection dvs alla SH300
A = ABS dvs alla SH300 som är svensksålda
R = ingen aning

SH300 har förändrats lite genom åren som du kan läsa i denna tråd. Lite skillnader på hästkrafter, sitthöjd etc.
Loggat

Nu: Honda SH300 2012
Förr: Vespa P200E, Vespa touring 150, Honda Ps 125i, Honda SCV 100, Honda VFR800, Yamaha XJ600

"Ge mig fri fart och fri bensin"
nestor
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 6


« Svara #157 skrivet: 2016-08-07, 16:59:01 »

Det känns tråkigt och trist för mig att berätta om att när jag besökte den lokala Ica Maxi butiken kl. 1400  idag så försvann min nya SH300 under de femton minuter jag befann mig inne i affären. Hade det inte varit kö i kassan så hade besöket gått fem sex minuter fortare. Den var låst med styrlås och en ABUS kedja satt på bakhjulet samt att det var full ruljangs med bilar som körde in och ut hela tiden och folk som passerade förbi i p-husets markplan direkt utanför ingången till affären. Tyvärr fanns där ingen kameraövervakning och en polisanmälan är gjord men ingen patrull hade tid att komma till platsen. Vad tror ni som läser detta kommer den tillbaka, blir den reservdelar eller hamnar den i utlandet som hände en dyr vanlig trampcykel som stals från mig för fem år sedan. Sextio mil hann jag med att köra och hade fixat bra och säker förvaringsplats vid mitt hem både för sommar och vinter.  angry4
« Senast ändrad: 2016-08-07, 17:24:00 av nestor » Loggat
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #158 skrivet: 2016-08-07, 19:13:07 »

Ja, det är jättetråkigt att höra.
Antar att du får ut en helt ny på försäkringen då den var nyligen uttagen.

//Peter Björkdahl
Loggat

Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #159 skrivet: 2016-08-08, 01:08:21 »

Det känns tråkigt och trist för mig att berätta om att när jag besökte den lokala Ica Maxi butiken kl. 1400  idag så försvann min nya SH300 under de femton minuter jag befann mig inne i affären. Hade det inte varit kö i kassan så hade besöket gått fem sex minuter fortare. Den var låst med styrlås och en ABUS kedja satt på bakhjulet samt att det var full ruljangs med bilar som körde in och ut hela tiden och folk som passerade förbi i p-husets markplan direkt utanför ingången till affären. Tyvärr fanns där ingen kameraövervakning och en polisanmälan är gjord men ingen patrull hade tid att komma till platsen. Vad tror ni som läser detta kommer den tillbaka, blir den reservdelar eller hamnar den i utlandet som hände en dyr vanlig trampcykel som stals från mig för fem år sedan. Sextio mil hann jag med att köra och hade fixat bra och säker förvaringsplats vid mitt hem både för sommar och vinter.  angry4


Cheesus!

En sån sabla otur! Nej, den tror jag tyvärr inte du ser något mer, Nestor. P-hus och offentliga garage är plockpotatis för tjuvar med skåp- eller lastbil. Du kan ställa den olåst på gatan och den kommer troligen stå orörd, men i ett p-hus – oavsett hur många lås du har - står ingenting kvar länge, särskilt inte i sådana som saknar kameraövervakning...

Loggat
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #160 skrivet: 2016-08-08, 12:40:50 »

 

Tråkigt det där..och ännu tråkigare är det att vanliga människor på gatan och parkeringen inte reagerar när en eller fler personer konkar upp en låst mc på ett släp. Man blir så förbannad och besviken.

Jag hoppas att det inte blir några problem med försäkringen och att det hela går snabbt i handläggningen.

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #161 skrivet: 2016-08-11, 18:52:50 »

Supertrist och nya maskinen dessutom.

Köpte ny cykel för ett tag sedan och att titta på cykelns vikt är nästan löjligt då man ser vad bra fungerande "lås utstyrsel" väger.

Satsade själv på en del pip och tjut saker av god kvalisort, inte billigt och kanske hindrar att man konkar och fixar där det finns folk. Iofs ingen större risk tror jag tyvärr ändå då ett avdraget billarm inte genererar knappt ett lyft ögonbryn, men man får göra vad man kan. Och kanske står någon "biff" bredvid som blivit av med ett par cyklar innan kan man i alla fall drömma om Smiley

Såg nyligen att det för cykel och jag vet för båtmotorer finns uv märkning och dekaler samt internationellt register, jag kan tänka mig att det kan eventuellt få någon att tänka till lite innan man tar i bästa fall. Ska beställa till cykeln och har redan på båtmotor den typen av märkning.


-Tomas

Edit in,
http://www.isrcodecheck.se/

Verkar vara för lite av varje.

« Senast ändrad: 2016-08-11, 19:04:13 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #162 skrivet: 2016-08-13, 15:36:57 »

 

Det fick mig att installera larmet. Det tog bara ett år för mig att göra det men frågetecken finns angående frågan?

Min cykel väger 252 kilo, och jag låser nästan aldrig med kätting i bakhjulet, förutom i garaget över natten, men annars nästan aldrig.

Och kommer säkert inte att göra det i framtiden heller, men nu har jag ju larmet också, och det krävs bara en fjärrkontroll.

Du får ursäkta en viss skepsis, men du säger att du låste den med styrlåset, samt en kätting i bakhjulet och att den blev stulen på 15 min, på en parkering.

Jag tror att du sprang in på Ica-Maxi utan att låsa den, för precis som du nämnde. Det skulle gå så fort.

Så i ditt fall och gällande försäkring så hoppas jag att dom inte hittar den, för då spricker premien.

Jag är ingen domare, eller försäkringsutredare.

Jag hoppas att du har rätt.

- Rogga 



Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
EVOVII
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 19

Kör: Sportcity 300 Cube -10, bruksmoppen
Kör2: Swift -05, bruksbilen
Kör3: AC Cobra, rekreationsbilen
Kör4: Flyger: Piper PA28/Cessna C172
Kör5: Sea Doo Spark, Yamaha SRX700
Hemort: Järfälla



« Svara #163 skrivet: 2017-06-06, 17:52:47 »

För att inte skräpa ner SH300 2016 tråden med snack om äldre modeller så fortsätter jag här Smiley

2011-2015 ska alltså vara samma generation, men är det något som skiljer t ex. en 2011 från en 2015 rent mekaniskt?
Loggat

/Thomas
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #164 skrivet: 2017-06-06, 19:50:11 »

För att inte skräpa ner SH300 2016 tråden med snack om äldre modeller så fortsätter jag här Smiley

2011-2015 ska alltså vara samma generation, men är det något som skiljer t ex. en 2011 från en 2015 rent mekaniskt?


Nej, mekaniskt verkar det inte finnas någon skillnad mellan modellerna från 2011 till 2015. Inte om man bara läser specen, i vart fall. Men Honda vore nog inte Honda om de inte ständigt skruvar på sina modeller, även om de lite större förändringarna verkar ske ungefär vart fjärde år.

Jag har ett litet exempel från min egen Honda Hornet 900 som tillverkades mellan 2002 – 2007. Min är en 2006:a. Helt oförändrad, från dag ett, trodde jag. Lika fullt hade min fått bl a justerbar fjäderförspänning som tidigare modeller saknade och när jag skulle sätta på ett Akrapovic slip-on (kända främst för sin exceptionellt goda passform) så passade inte ena pipan helt. Då hade Honda till 2006 ändrat lite i vinkeln på utblåsröret… Och så där fortsatte det. En massa små förändringar, inte särskilt dramatiska, och som säkert redovisades i verkstadshandboken. Men fullkomligt okänt för mig som nobody…
 
Loggat
Sidor: 1 ... 9 10 [11] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.199 sekunder med 21 databasfrågor.