Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-10-20, 06:32:47
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: icon_thumleft Följ bergatdm & mixen på deras Europatur 2018, det sista sist i tråden, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1822.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Honda SH300
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 ... 8 9 [10] 11 Skriv ut
Författare Ämne: Honda SH300  (läst 60669 gånger)
dman
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 41

Kör: Honda SH300 2012



« Svara #135 skrivet: 2016-05-17, 08:35:58 »

Tack för svar!

Tänker beställa rutan imorgon. Får se vad handtagskydden kostar men det är ju mest regn som jag tänker att de kan skydda emot.

Kanske ska fundera på värmehandtag iaf. Känns som säsongen kan bli längre då.
Loggat

Nu: Honda SH300 2012
Förr: Vespa P200E, Vespa touring 150, Honda Ps 125i, Honda SCV 100, Honda VFR800, Yamaha XJ600

"Ge mig fri fart och fri bensin"
Håkan
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 21

Kör: Honda SH300 -12
Hemort: Stockholm

« Svara #136 skrivet: 2016-05-18, 23:29:36 »

Har både ruta (original) och handskydd på min, satt på när jag köpte den. Till rutan är jag lite tudelad; den ger verkligen ett helt enastående vindskydd utan större turbulens kring hjälmen, bästa jag haft på det sättet, men du bör vara medveten om att du (såvida du inte är riktigt lång) kommer att se genom rutan. Detta är oftast inget problem, men i regn och mörker ställer det till rejäla problem med sikten, har varit med om gånger på hösten/vintern då det blivit direkt farligt..Av samma anledning måste du dessutom rengöra den väldigt ofta, och detta försiktigt eftersom den repas väldigt lätt. Så, som sagt, rutan ger ett otroligt bra skydd, men du bör vara medveten om nackdelarna. Skulle även kolla på Givi eller Puig om jag vore du, Givin är rak så den är relativt lätt att kapa till önskad längd om du vill kunna se över den, original är svängd så det är värre och kommer inte att se bra ut.

Vad gäller handskydden så tycker jag de funkar riktigt bra, hjälper helt klart en del mot kylan, så dessa kan jag rekommendera (på Givi-rutan är dessa "inbyggda" så att det ger i princip samma skydd).

Lycka till!
Loggat
dman
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 41

Kör: Honda SH300 2012



« Svara #137 skrivet: 2016-05-19, 12:20:21 »

Tack för input!

Beställde originalrutan igår, blev tipsad om att den är lätt att kapa av lite på höjden om man inte kan se över. Hade samma tendens på min PS125 och vid regn fick jag sträcka på mig för att se över.
Loggat

Nu: Honda SH300 2012
Förr: Vespa P200E, Vespa touring 150, Honda Ps 125i, Honda SCV 100, Honda VFR800, Yamaha XJ600

"Ge mig fri fart och fri bensin"
Håkan
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 21

Kör: Honda SH300 -12
Hemort: Stockholm

« Svara #138 skrivet: 2016-05-19, 15:50:16 »

Rent "tekniskt" är det nog inga problem att kapa den, men det kommer inte att se vidare bra ut eftersom du kommer att behöva kapa ganska mycket och proportionerna blir skeva...du kommer att se.
Loggat
dman
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 41

Kör: Honda SH300 2012



« Svara #139 skrivet: 2016-05-19, 18:14:55 »

Ligger nog något i det! Får väl när rutan kommer.
Loggat

Nu: Honda SH300 2012
Förr: Vespa P200E, Vespa touring 150, Honda Ps 125i, Honda SCV 100, Honda VFR800, Yamaha XJ600

"Ge mig fri fart och fri bensin"
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 336

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #140 skrivet: 2016-05-20, 15:21:23 »

Tjaba tjena.

Finns inga konstigheter med att kapa en ruta, maskeringstejpa rutan och gör en noga linje där du ska såga. Men ni alla som har en ruta, fota av och mät samt skriv ner måtten så blir det lite enklare för dman.

Och för kännedom så behöver man inte se över rutan, det fungerar lika bra att se genom den..

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Håkan
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 21

Kör: Honda SH300 -12
Hemort: Stockholm

« Svara #141 skrivet: 2016-05-20, 16:40:13 »

Rogga, det låter inte som du läste mitt tidigare inlägg. Jag sade just att kapa är inget problem, har gjort det själv på en Givi-ruta på en tidigare scooter, och att se genom rutan är heller inget problem så länge det inte är mörkt och inte regnar, då blir det riktigt besvärligt - för kännedom..
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 17
Antal inlägg: 261

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #142 skrivet: 2016-05-21, 21:37:20 »

Till den som är sugen på att shoppa en ny SH300i - nu när 2016 års modell finns ute i butik - kan det vara ett litet tips, värt i runda slängar 10-15 000 kronor, att fråga efter förra årets modell. Intet nytt under solen att man brukar sälja ut fjolårsmodellen till ett mer resonabelt ”kompispris,” kanske? Men som extra grädde på moset den här gången hade ju faktiskt den gamla modellen 2 hästar mer… Ja, för vad nu det kan vara värt?

Loggat
dman
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 41

Kör: Honda SH300 2012



« Svara #143 skrivet: 2016-05-23, 20:15:25 »

Någon som har bra förslag på hur jag delar kåpan vid framlyktan? Någon borde bytt glödlampa och ha en bra idé som hjälper mig vid montering av vindrutan.

Har fått bort den "övre" kåpan, lossat fyra skruvar, sedan känns det smått omöjligt att komma vidare utan av ta fram sågen. Känns som jag missat något uppenbart, men det kanske bara är att bruka lite våld och bryta isär kåpan?

Hittade inte direkt någon info när jag googlade...
Loggat

Nu: Honda SH300 2012
Förr: Vespa P200E, Vespa touring 150, Honda Ps 125i, Honda SCV 100, Honda VFR800, Yamaha XJ600

"Ge mig fri fart och fri bensin"
dman
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 41

Kör: Honda SH300 2012



« Svara #144 skrivet: 2016-05-24, 17:41:59 »

Det löste sig! Tog en tur i regnet och rutan var lagom hög och jag kunde se över när jag sträckte på mig lite. Handskydden funkade fint och handskarna blev inte helt genomblöta.
Loggat

Nu: Honda SH300 2012
Förr: Vespa P200E, Vespa touring 150, Honda Ps 125i, Honda SCV 100, Honda VFR800, Yamaha XJ600

"Ge mig fri fart och fri bensin"
Håkan
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 21

Kör: Honda SH300 -12
Hemort: Stockholm

« Svara #145 skrivet: 2016-05-26, 11:55:00 »

Skönt att det löste sig! Du måste vara ganska lång om du kan se över rutan?? Jag är 1.78 och kan omöjligt se över den om jag inte ställer mig, alternativt sätter mig högst upp på bönpallen...

Givi har annars kommit med en ny ruta som monteras på originalfästet, så man enkelt kan växla emellan:http://www.givi.it/m/per-la-tua-moto?step=4&marca=HONDA&modello=SH%20300i%20(15)&famiglia=icoSCREEN.eps&incrocio=&id=5167

Dock tyvärr endast för 2015-2016 års modell...
Loggat
dman
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 41

Kör: Honda SH300 2012



« Svara #146 skrivet: 2016-05-26, 17:50:09 »

Lång och lång men 1,82m och ser precis över rutan när jag sträcker mig. Hade samma situation på min förra Honda.
Loggat

Nu: Honda SH300 2012
Förr: Vespa P200E, Vespa touring 150, Honda Ps 125i, Honda SCV 100, Honda VFR800, Yamaha XJ600

"Ge mig fri fart och fri bensin"
nestor
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 6


« Svara #147 skrivet: 2016-06-30, 19:02:44 »

Om mig själv. En föredetting. Numera pensionär med för mycket fritid. Jag körde en del touring under några år i början av 2000 talet. Hade då en Honda VFR som jag körde långt med men tyckte att det blev för jobbigt med skinnställ och allt annat krångel. Vistades i Thailand för ett par år sedan och hyrde då en Honda 125 Click som var kvick och trevlig att köra med i det trafikkaos som existerar där. Nu ett par år efteråt får jag idén att skaffa mig något liknande för att kunna åka omkring och beundra den skånska naturen under den varmare delen på året. Efter att sonderat marknaden på webben är det givet att det är Honda Sh300 som gäller. Modellen kom tydligen i bruk år 2008 och har utvecklats kontinuerligt. Men vilka är de viktigaste förbättringarna som skett sedan dess? Tydligen ändrar man på den sista bokstaven efter Sh300 de senaste åren 300i, 300r och nu 2016 300a. Står bokstäverna för något särskilt eller är det bara för att kunna skilja på årsmodellerna?
Loggat
mixen
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 1358

Kör: t-max 530
Kör2: KTM690 ENDURO
Hemort: dalarna



« Svara #148 skrivet: 2016-06-30, 20:54:36 »

då har man fått på toppboxen......orginal var för liten tyvärr.....


* toppbox 1.jpg (228.24 KB, 600x800 - visat 155 gånger.)

* toppbox 3.jpg (171.51 KB, 600x800 - visat 133 gånger.)

* toppbox 2.jpg (178.95 KB, 600x800 - visat 146 gånger.)
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
mixen
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 1358

Kör: t-max 530
Kör2: KTM690 ENDURO
Hemort: dalarna



« Svara #149 skrivet: 2016-06-30, 20:55:09 »

o en till


* toppbox 4.jpg (299.54 KB, 600x800 - visat 184 gånger.)
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
Sidor: 1 ... 8 9 [10] 11 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.091 sekunder med 21 databasfrågor.