Hej!
Jag funderar på att köpa ett Malossi-kit med avgasrör, filter, DVI-box, kamaxel och kevlarrem...

Det är kanske lite mycket pengar, men att investera i glädje gör jag gärna!
Är det någon som har erfarenhet av att byta ut någon av dessa saker på en SH300 (eller annan scooter)?
[2014-02-07]
Kombinationen med avgasrör, luftfilter, kamaxel och power commander kan ge 5-30% mer effekt.
På min Honda SH300 steg effekten från 22hk till 26hk på bakhjulet (uppmätt av MCVaruhuset) med hjälp av ett Malossipaket med avgasrör, luftfilter, kamrem och power commander. Kostnad ca 1000€ plus montering och fininställning i bromsbänk, ca 6-7000 SEK. Notera att jag från början hade en variator från J.Costa.
En trimvariator flyttar fler av motorns hästkrafter till bakhjulet. Den ger framförallt bättre acceleration, inte så mycket fart. Billigare variatorer kan till och med sänka topphastigheten, även om de ger lite mer acceleration. Att byta variator och rem är relativt billigt. Min variator från J.Costa kostade cirka 250€ plus moms och montering, vilket kostar ca 1500-2000 SEK. Jag har inte mätt själv i en bromsbänk, men sett siffror på att man kan få mellan 5-20% mer effekt beroende på vilket märke och modell man väljer. Skillnaden jag upplevde var ett markant bättre drag, jämnare motorgång och lite högre fart. Du kan räkna med att sänka tiden med 1-3 sekunder på 0-100km/h. J.Costas variatorer ger klart mer effekt än övriga konkurrenter enligt de tester jag har sett, men kostar lite mer. Värt varenda krona enligt mig.
Tänk på att om du väljer att trimma din skoter så rekommenderar jag att du byter rem till en som är gjord i kevlar.
Tyvärr så finns det inte så många återförsäljare i Sverige som säljer trimdelar till skotrar. Men distributören i Sverige för J.Costas variatorer, avgasrör och remmar är
www.skootertrim.se, vilka är billigare än priserna ovan.
Malossiprylarna köpte jag direkt från
www.malossistore.eu. De går säkert att hitta billigare på andra ställen på nätet.