Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2020-12-01, 07:32:56
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Egna erfarenheter/Recensioner
| | |-+  Yamaha X-max 250 2011 ABS
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Yamaha X-max 250 2011 ABS  (läst 8036 gånger)
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall



« skrivet: 2011-08-20, 22:16:47 »

Nu har jag kört 100 mil sen jag köpte den, så det är väl dags att skriva en liten recension om den Smiley
Jag har även en Kawasaki ER5 2005 för att veta vad jag har att jämföra med.

Mina första intryck när jag provkörde den innan jag köpte den, var att den kändes väldigt stabil, bekväm och lätt.
Trotts att den är några Kg tyngre än ER5:an så känns den lätt pga låg tyngdpunkt.
Det är ingen raket men går absolut inte dåligt. Den är piggare än min bil upp till 100.
Bromsarna är bättre än ER5:an, och dom gånger jag testat ABS har den fungerat utan problem. Den känns förtroende ingivande när den arbetar och det känns knappt i X-maxen.
Att lastutrymmet är så stort gör den grymt praktisk, en stor anledning till att det vart X-maxen Smiley
Jag har en större hjälm än flera av mina kompisar, och den får plats precis, tjejen har en normal stor integralhjälm och hennes får plats utan problem medans min får man pressa sitsen den sista cm eller två.

Stadskörning, inga problem, tar bilarna i rödljusen utan större problem, känns lätt och smidig. Men mina ben är en smula kort för X-maxen så jag når bara ner med tårna när jag står still. Vilket gör att inbromsningarna till stillastående blir lite vingligt när man ska sätta ner fötterna, jämfört med ER5:an där jag helt når ner. Jag är runt 178 lång.

Långkörning, fungerar det med. Ska toppa 140 men tror inte jag har kört över 130 med den.
När det gäller långkörning så har jag mest kört samtidigt som jag skjutsar tjejen och med lastutrymmet fullt med packning. 100+ går alltid att hålla, även med full last, motvind och uppför. 120 funkar så länge det inte är kraftigare längre uppförsbackar. Köra om bilar i 110 funkar oxå.
Personligen skulle jag vilja ha lite kraft om man gör lång resor ofta i motorvägs hastighet och samtidigt skjutsar.
Men eftersom det oftast blir 1 eller 2 långturer per år så känns det dumt att köpa en hoj just för det. Fick bli den här som är både smidig i stan och klarar motorvägen.

Nackdelar:
-Tanklocket, tanken sitter långt ner vilket är toppen för den låga tyngdpunkten. Men det är jobbigt att bocka sig ner när man tankar. Samt att tanklocket är lite dumt att sätta tillbaks. Ingen hållare för locket.
-Ljudet orginal, tyst är den. Men inte så vackert att lyssna på. Men som tur var tillverkas slip-ons för sånt Smiley
-Bara AM/PM klocka, ingen 24 timmars.

Fördelar:
+Den förra generationens X-max hade vindskydd för händerna. Det har även den här, fast inte lika bra. Men fortfarande betydligt bättre än inget. Kåporna gör att vinden tar mindre i händerna än normalt, vilket man märker när man ska heja på andra mc förare när vinden tar tag i handsken Smiley
+Skön att åka på, dämparna gör sitt jobb bra och skön sadel. Framdämparen niger kanske lite mycket vid inbromsning. Går snabbt och enkelt att justera dämparen med det medföljande verktyget.
+Lastutrymmen, verkligen ett väldigt stort plus. 2 full stora hjälmar och en liten väska får plats under sadeln. Handskfacket är rätt rymligt, 2 par extra handskar och div små saker får plats.
+ABS, kommer inte köpa någon fler hoj utan.
+Däcken som sitter på verkar bra. Tar nitat bra hårt på blöt asfalt men ABSen har ändå inte gått in på framdäcket. Det tolkar jag som att däcken är bra. Snyggt mönster oxå.
+Snygg och enkel instrumentpanel att läsa av. Finns klocka, dubbla trippmätare, tankmätare, tempmätare, varvmätare, yttre tempmätare samt en varnare när man ska byta olja.
+Tjejen tycker den är skön att bli skjutsad på. Jämfört med ER5:an så är X-maxen bekvämare enligt henne.



« Senast ändrad: 2012-02-09, 09:33:02 av ljs-s » Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Gunnar G
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 15

Kör: Yamaha X-MAX 250 ABS 2011 (såld 2014)
Kör2: Yamaha MT-07 2016
Hemort: Jönköping



« Svara #1 skrivet: 2011-08-21, 18:08:18 »

Jag kan nog hålla med om det mesta, även om jag bara hunnit till knappt 50 mil. Första milen innan bromsklossarna ruggats var jag tveksam om bromsverkan (kommer från BMW R1150R) men nu bromsar den riktigt bra. Jag har testat ABS-funktionen fram också på blöt asfalt, så det går att nypa till.
Jag upplever den lite skuttigare på ojämn väg (än BMWn) men den är lite lättare och har mindre hjul, dock lika lång. Dock känns den på inga sätt orolig på motorväg. I garaget upplevs den lättare än sina 184kg pga låg tyngdpunkt. Bra vindskydd. Så skönt att inte ha hela vindtrycket i magen. Men som ljs-s skrivit i annan tråd så är det lite turbulent kring huvudet.
Frugan var med 20 mil igår och sitter bra. Hon tycker att den var svårare att kliva av då den är betydligt bredare än förra.
Kraven på förra MCn var insprutning, ABS, kardan för att få en säker och driftsäker hoj. X-max hoppas jag kan uppfylla detta även om kardan blev variator. Att ställa om körningen från "vanlig" MC gick bra. Har inte "frikopplat" en enda gång, bara tutat när jag ska blinka vänster :-)
På grund av geometri etc så känns det som den "sätter sig" när man bromsar bak och niger en del vid frambroms. Men min BMW var extremt bra med paralever/telelever och låg som ett strykjärn både vid start och stopp, så det är väl lite orättvist att jämföra med den.
Ska bli spännande att se bensinförbrukningen. Det kan nog variera lite beroende på hur lika man kan fylla tanken mellan gångerna. Påfyllningen sitter som skrivet lite trångt till. Tycker dock det är bra att den inte sitter bland packningen under sadeln.
Visst hade 24h visning på klocka varit enkel att visa? Instrumenten lyser annars upp snyggt i mörker.
Jag sitter på en vit/svart -11.
Loggat
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall



« Svara #2 skrivet: 2011-08-21, 20:03:12 »

Ja det har du rätt i, glömde skriva att tjejen oxå tycker att den är besvärlig att kliva på. Lite för bred och hög för att hon ska kunna kliva på smidigt. Man får hålla i hojen ordentligt när hon ska masa sig på den Smiley

Med skjuts och packning så drog min nånstans mellan 0.4-0.5.
Märktes rätt bra på att soppa förbrukningen drog iväg rätt bra jämfört med normalt.
Inte så konstigt heller då man måste hålla full gas uppför backarna för att hålla motorvägsfart+ med en fullpackad Xmax med skjuts Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-08-23, 14:26:39 »

@ljs-s,
 good post
Alltid kul att läsa omdömen.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall



« Svara #4 skrivet: 2011-08-24, 17:22:05 »

Tänkte bara lägga till att första 100 mila servicen inte var så farligt dyr. 1000 lapp gick den på.
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.099 sekunder med 22 databasfrågor.