Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-11, 05:49:55
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrigt
| |-+  Kalender
| | |-+  Riksdagsvalet 2010 - 19 sep,
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Ihoplänkade händelser
  • Valet 2010: 2010-09-19
Författare Ämne: Riksdagsvalet 2010 - 19 sep,  (läst 5678 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« skrivet: 2010-07-08, 15:32:23 »

Den 19 september 2010 är det val och aldrig har det varit så lite att välja på, för mig i alla fall.

Från miljöpartiets webbsida (förstasidan) möts man av,

Vår politik baseras på tre solidariteter:

* solidaritet med djur, natur och det ekologiska systemet
    * solidaritet med kommande generationer
    * solidaritet med världens alla människor

* Mer om vår politik

WTF,
Svenska folket, landet, skola, pensionärer sjukvård ekonomi osv vadå? inget att läsa om i de tre punkterna på förstasidan, helt sjukt i mina ögon.
Humanism och människor före djuren i min värld, dock ska djur givetvis ha det bra.

Moderaterna,
Med en nuvarande utrikesminister som varit med på varenda globaliseringsmöte (i lönndom, Bilderberg) de senaste åren och en statsminister som deltog 2006 i Ottawa Kanada passar inte mig, jag vill ha folk som företräder Sverige och det svenska folket inte sådana som sätter en globaliseringsagenda i första rummet och Sverige och svenskar i andra.

Om blocken,
Alliansen ihop med socialdemokraterna sålde Sverige bakom ryggen på oss 20 november 2008 då dom röstade igenom grundlagsändringen/Lissabonfördraget ("kryphålet" 5/6 majoritet) för att slippa debatt och få det som valfråga i år.
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,110.0.html
Detsamma går för mycket av stasifieringen av Sverige som röstats igenom "hand i hand" de sista 5-6 åren.
http://blogg.aftonbladet.se/21909/2010/04/svensk-myndighetskontroll-alla-dessa-lagar

Moral kompass,
Mona är inte alls ensam/unik utan tyvärr finns liknade fall rakt över politikerspektrumet varav många i grå/svart zonen för att inte tala om valfusk försöket som M gjorde.

Ingen lyssnar på folket längre mellan valen,
Mellan valen körs Sverige som vilken "diktatur" som helst för ingen hänsyn tas till missnöjesyttringar i frågor som nu senast Swift, Acta eller för den delen biltullar i Göteborg där en majoritet står för en åsikt som bara körs över.

Ärligt talat finns det inget alls som känns "lockande" i dagens utbud och för första gången sedan jag fick rösträtt finns bara en "dålig smak" i munnen.

Dessutom så slutade man räkna blankröster som gav en indikation om graden av missnöje för några år sedan av just den anledningen att dessa speglade missnöje.

Men "personval" då?
Jag förstår tanken men mitt "problem" med det är ändå att man godkänner utvecklingen och ger sitt mandat till att fortsätta på den inslagna vägen med sin röst på de etablerade partierna ("stasifiering" m.m.), även om just den personen man kryssar i är über bra.

Som jag känner just nu så lutar jag personligen åt PP återigen vilka är lite av ett enfrågeparti men å andra sidan finns det ingen viktigare fråga som jag ser det idag och att blankrösta är meningslöst nuförtiden då dessa inte längre räknas.
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,171.0.html

Manifest,
Många tror att Pirat Partiet bara handlar om fildelning, inget kunde vara mer fel.
Det i deras valmanifest som jag tycker är viktigast handlar om Lissabonfördraget och våra fri och rättigheter se länken nedan,
http://www.piratpartiet.se/principer

Mina "fem öre" i ämnet.

-Tomas
alla har rätt till en åsikt, och det här är min Wink
« Senast ändrad: 2010-07-08, 16:38:36 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-08-31, 08:59:20 »

Jaha,
Snart är det val, ska bli skönt att slippa se alla valaffischer längs vägarna och slippa extra exponeringen i massmedia, nuförtiden blir jag enbart less att se försöken att få oss och tro att dom bryr sig fem öre om vad vi tycker 2 sekunder efter valet, detta väl bevisat vid det här laget med alla beslut som tagits de senaste åren emot en massiv folkopinion i många frågor.
(ex.vis)
http://blogg.aftonbladet.se/21909/2010/04/svensk-myndighetskontroll-alla-dessa-lagar

Och apropå media,
Vilken massiv mediakampanj som förts av media för alliansen, det syns verkligen att mediakontrollen ligger på några få händer den här kampanjen, nästan löjligt för inte ens traditionella Aftonbladet har något "till övers" eller "stöttar/peppar" dom röd/gröna i någon större utsträckning, och nog kommer den massiva propagandan (som jag ser det) funka.
(om media),
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,136.0.html

Det jag ogillar mest med alliansen är harmoniseringen med EU som kräver att vi inte ska äga något som befolkning här i landet och utförsäljningen av de statliga företagen, detta med lama räkneoperationer som ursäkt, för helt klart är att avkastningen från dessa bolag är betydligt större än räntevinsterna på att betala ned statsskulden för att inte tala om incitamentet att behålla arbetstillfällena inom landet i dessa bolag en inte föraktlig fördel för oss och något som inte alls är så säkert med ex.vis ett utländskt majoritets ägande.

Under artikellänken nedan finns en del bra kommentarer (som jag tycker är bra Wink) på utspelet Borg gjorde där han berättade om den accelererade utförsäljningstakten om dom vinner valet,

Borg: Vi ska sälja bolag för 100 miljarder om vi vinner valet,
http://di.se/Artiklar/2010/8/6/212281/Borg-vill-salja-mer-bar-borsen-ar-stabil/

Mitt urval av folks kommentarer på artikeln i länken ovan,
Citat
Det enda bolaget som jag ser det som det skulle vara bra att sälja är SAS, eftersom de har svårt för att gå med vinst. Det kan krävas bättre ägare till SAS än de nuvarande. De andra bolagen växer och ger vinst så det kan knappast inte finnas några ekonomiska motiv till en försäljning. Det borde istället vara mer lönsamt att behålla. Antag en tillväxt på 8% och utdelning på¨4%, vilket ger en årlig avkastning på 12%. Frågan är, var kan man hitta en sådan ränta? Knappast inte genom att betala av på statsskulden. Utan en försäljning skulle isåfall ske av princip och inte av ekonomiska motiv. Antalet statliga bolag är tämligen få i Sverige så detta är heller inget motiv. Efter denna analys får det betraktas som dåligt att sälja många statliga bolag.

Citat
Hur räknar Borg??? Räknar han med att lönsamheten i Nordea och Telia skall vara lägre än statsskuldsräntan i framtiden?Räntabiliteten på EK i Nordea2004-2009 mellen 10,3% 2009 20,6% 2006. Telia 10,1% 2005 till 15,7% 2009.Lönsamheten i dom här företagen måste minska MYCKE om det skall vara lönsamt att sälja aktier i dom och betala av på statsskulden.

Citat
Som Tacher,
Dom sålde i princip alla statliga företag i UK och nu ser vi resultatet i UK....
Ungefär som om Bonden skulle sälja sina bästa mjölk kor för att få vinst ett år....
Snacka om kortsiktighet...

Citat
Ebberöds bank,
Sedan det nyliberala systemskiftet inleddes i början av 1980-talet har staten sålt ut ett tjugotal företag, helt eller delvis. De sju största försäljningarna inbringade 133 miljarder kronor till staten, vilket var rena slumppriset. Så har dessa sju numera privata företag idag ett sammanlagt börsvärde om 467 miljarder kronor, till lycka för aktieägarna, som i praktiken fått 334 miljarder till skänks från staten.

Citat
De senaste fem åren har dessa sju bortskänkta företag genererat vinster om sammanlagt 124 miljarder kronor, pengar som nu hamnar hos aktieägarna istället för hos staten. På bara fem år är vinsterna nästan lika stora som hela köpeskillingen.

Citat
Räknenisse,
Det är mycket dålig affär att sälja ut vinstgivande statliga företag för att minska statsskulden därför att:
1. skulden minskar automatiskt år efter år i förhållande till BNP med ökad BNP.
2. om räntan är bara 4 % och vinsten minst 4% är det ingen ide att miska skulden.
3. om man nu verkligen vill sälja ut statliga företag, då är det mycket bättre att på ett förnuftigt sätt investera pengarna med större avkastning än 4%.
4. Alliansen förstår sig inte på affärer.

Min kommentar på 4an, ingen politiker vet hur man tjänar pengar, bara hur man tar dom från dig/mig/företag och omfördelar dom.

Citat
Om man säljer aktier för 100.000.000.000kr som ger en avkastning på 14% långsiktigt,och sen minska statsskulden som minskar kostnaderna med 4% per år:Då förlorar väl vi skattebetalare 10.000.000.000kr om året??Eller över 1.000.000kr i timmen 24 timmar om dagen 365 dagar om året.

Citat
Obekant,
Tyvärr verkar det vara obekant för de blågröna sympatisörerna här att staten får in 25-30 miljarder i utdelning varje år av de statliga bolagen. Alltså, varje år!
Vad tror ni det blir i utdelningar om man börjar sälja ut? Tänk efter!

Citat
Sälj äpplena inte trädet.

Citat
Det är gott om dårar inom politiken.

Citat
Klart vi ska sälja eller?
Nu får dom f-n berätta vilka bolag dom vill sälja, vem här skulle sälja en aktie som år efter år genererar pengar, betydligt mer pengar än räntan på lånet till aktierna?

Citat
Om Centern hade fått bestämma tidigare hade vi aldrig startat LKAB, vart skulle vi då ha fått in degen?

Citat
Vattenfall ska det säljas? År efter år har det genererat både jobb och vinst till staten och svenska folket.

Citat
SBAB? Ja säkert sälj det nu då bankerna gör allt för att höja sina marginaler.

Citat
Borg är som en tandlös pitbull, om nu lånekarusellen skulle strypas åt så är det inte genom räntehöjning det ska göras utan genom amortering.

Citat
Men det borg och övriga blå vill göra är att öka skillnaderna i samhället, en vanlig arbetare ska knappt ha pengar kvar när månaden är slut, varför ska Borgs barn behöva konkurrera om välbetalda jobb mot arbetar barn.

Citat
Dagens politik är bara skit, men en sak vet jag säkert, mitt land är inte till salu.

Men det är väl så att "slavar" inte ska äga något, och det är väl det som nu raskt ska åtgärdas, som jag skrev i den tidigare posten från mig blir det inga fler röster på dessa tomtenissar utan min proteströst blir på PP i år eftersom blankröster inte räknas längre.
(varför PP?, se min tidigare post i ämnet)

-Tomas
alla har rätt till en åsikt, och det här är min Wink
Loggat

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010-10-05, 21:28:13 »

Tja det är över och för första gången i mitt liv kom jag inte till vallokal pga ryggskott, sicke fall så hade min röst på PP inte märkts (varför PP? se ovan), det gick inte lika bra som i EU valet,

Så varför posta i den här tråden mera nu?
Hittade lite "val/politik" humor som jag tyckte var lite kul, är som sagt själv utan förankring i någon sida/block, dom är alla diskvalificerade numera i mina ögon.

-

Liten "läges analys" av Tankesmedjan,
Ett ljudklipp från P3 4/10-2010 en mp3 fil på ~3.7Mb, (de andra två talar för sig själv och är av betydligt äldre datum)
http://hem.bredband.net/cb99/tankesmedjan.mp3

Sandlådans DemokratiDQ

Riksorganet - KukmätningDQ

-Tomas

Loggat

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.203 sekunder med 21 databasfrågor.