Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-18, 21:41:08
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  MC-klassade Scooters på upp till 249cc
| | |-+  HONDA SVC 100
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 ... 5 Skriv ut
Författare Ämne: HONDA SVC 100  (läst 59887 gånger)
Larz
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 1
Antal inlägg: 30

Kör: Honda SVC 100 Lead
Kör2: Monark cykel 3 växlad :)
Kör3: Yamaha xvs 650


Lånad bild :)


« skrivet: 2016-04-27, 07:44:42 »

Hej alla Scooter tokiga Cheesy
Har lite jag undrar över som ni kanske kan svara på. Jag har möjligheten att köpa en HONDA SVC 100 av en kompis och den är från 2004 men har bara gått ca 190 mil. Den är i stort sett i nyskick och jätterolig att köra.
Fråga 1: Finns det fortfarande reservdelar till en så pass gammal maskin?
Fråga 2: Vad kan en sådan vara värd?
Fråga 3: Vilka serviceintervaller har en sådan och vad är viktigt att tänka på?

Hittade en intressant artikel ifrån 2003 här: http://www.expressen.se/motor/tester/pendla-billigt-pa-nya-cityskotern/

Här är en lånad bild men den jag kan köpa ser exakt lika dan ut:



Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #1 skrivet: 2016-04-27, 18:01:35 »

Jag har en likadan som jag är nöjd med. Värdet på den är ca 5000 kr, kanske något mera för den gått så lite.

Serviceintervallet är 400 mil eller varje år.

Här har du en engelsk instruktionsbok. På sid 62 hittar du om service.

http://campaigns.hondampe.com.au/Motorcycles/manuals/SCV100%20LEAD.pdf
« Senast ändrad: 2016-04-27, 18:11:42 av erkagn » Loggat
Larz
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 1
Antal inlägg: 30

Kör: Honda SVC 100 Lead
Kör2: Monark cykel 3 växlad :)
Kör3: Yamaha xvs 650


Lånad bild :)


« Svara #2 skrivet: 2016-04-28, 06:33:49 »

Jag har en likadan som jag är nöjd med. Värdet på den är ca 5000 kr, kanske något mera för den gått så lite.

Serviceintervallet är 400 mil eller varje år.

Här har du en engelsk instruktionsbok. På sid 62 hittar du om service.

http://campaigns.hondampe.com.au/Motorcycles/manuals/SCV100%20LEAD.pdf

Tack snälla för svaret Smiley Jag tror inte denna är servad mer än en gång på 12 år. Den har stått i garage och gått så lite. Tittade på oljan och den såg ren och fin ut men den kan kanske ha tappat sin smörjande förmåga ändå. Servar du själv? Vad kostar annars en service hos en verkstad? Vet du om det går att hitta reservdelar ännu?
« Senast ändrad: 2016-04-28, 06:41:26 av Larz » Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #3 skrivet: 2016-04-29, 22:34:22 »

Servar själv när det gäller oljebyte. I år är de stor 800-mila service och då tänkte jag lämna in den. Har bara gjort service på verksta en gång förut och kommer inte ihåg vad de kostade. Men tror inte de var så farligt dyrt. Reservdelar finns det när de gäller slitdelar. Vet inte om de finns t ex plastkåpor och sånt. Hur är däcken? Har de spruckit av hög ålder?
Loggat
Larz
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 1
Antal inlägg: 30

Kör: Honda SVC 100 Lead
Kör2: Monark cykel 3 växlad :)
Kör3: Yamaha xvs 650


Lånad bild :)


« Svara #4 skrivet: 2016-04-29, 23:48:05 »

Servar själv när det gäller oljebyte. I år är de stor 800-mila service och då tänkte jag lämna in den. Har bara gjort service på verksta en gång förut och kommer inte ihåg vad de kostade. Men tror inte de var så farligt dyrt. Reservdelar finns det när de gäller slitdelar. Vet inte om de finns t ex plastkåpor och sånt. Hur är däcken? Har de spruckit av hög ålder?
Tack än en gång för svar. Skall kolla upp däcken noga för det har jag inte gjort.
Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #5 skrivet: 2016-05-02, 08:25:28 »

Bra du kollar upp dom. Är ju ganska så dyrt köpa nya däck. Hoppas ni kommer överens om köp. Lead är en klart körglad hoj trots att den inte har någon stark motor.
Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #6 skrivet: 2016-05-10, 07:21:56 »

Hur går det? Blir de nå affär?
Loggat
Larz
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 1
Antal inlägg: 30

Kör: Honda SVC 100 Lead
Kör2: Monark cykel 3 växlad :)
Kör3: Yamaha xvs 650


Lånad bild :)


« Svara #7 skrivet: 2016-05-10, 08:45:49 »

Hallå
Ja det blir nog affär. Det är en god vän som äger den som inte har plats i sitt garage så han frågade om jag kunde förvara den åt honom och gärna använda den så mycket jag vill. Så har det varit nu i över ett år men det känns ju aldrig bra att slita på andras grejer så jag har frågat om han vill sälja den och vad han vill ha för den men det vet han inte.

Själv väntar jag på lite försäkringspengar efter en fall olycka och när det är klart hoppas jag kunna göra affär. Tänkte bjuda honom 5000 i så fall. Det är väl inget skambud?

Jag gillar scootern. Har 14 km tur o retur till jobbet och försöker varva cykling med scooteråkande på grund av ett skadat ben som behöver lagom med träning. Den är ju otroligt smidig och lättkörd. Att det är en Honda känns som det borgar för kvalitet och driftsäkerhet. Vet du om den har några kända svagheter?

Är lite orolig över hur den mår eftersom det bara har bytts olja en gång på 12 år men den har ju iofs inte gått så mycket. Jag har inte heller blivit färdig att byta den men den ser jättefin ut när jag kollar den. Jag har kört ca 25 mil med den men bör kanske byta olja fortast möjligt ändå. Det verkar inte vara så svårt att göra själv. Är det något speciellt jag skall tänka på då som du vet?
Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #8 skrivet: 2016-05-10, 13:12:42 »

Hallå
Ja det blir nog affär. Det är en god vän som äger den som inte har plats i sitt garage så han frågade om jag kunde förvara den åt honom och gärna använda den så mycket jag vill. Så har det varit nu i över ett år men det känns ju aldrig bra att slita på andras grejer så jag har frågat om han vill sälja den och vad han vill ha för den men det vet han inte.

Själv väntar jag på lite försäkringspengar efter en fall olycka och när det är klart hoppas jag kunna göra affär. Tänkte bjuda honom 5000 i så fall. Det är väl inget skambud?

Jag gillar scootern. Har 14 km tur o retur till jobbet och försöker varva cykling med scooteråkande på grund av ett skadat ben som behöver lagom med träning. Den är ju otroligt smidig och lättkörd. Att det är en Honda känns som det borgar för kvalitet och driftsäkerhet. Vet du om den har några kända svagheter?

Är lite orolig över hur den mår eftersom det bara har bytts olja en gång på 12 år men den har ju iofs inte gått så mycket. Jag har inte heller blivit färdig att byta den men den ser jättefin ut när jag kollar den. Jag har kört ca 25 mil med den men bör kanske byta olja fortast möjligt ändå. Det verkar inte vara så svårt att göra själv. Är det något speciellt jag skall tänka på då som du vet?


Nä, 5000 kr är inget skambud, utan mera marknadsvärdet. Tyvärr är inte små scootrar så eftertraktade. De som har mc-kort vill oftast ha lite mera att köra med. Fördelen är ju att de är billig försäkring, tror jag betalar ca 3 eller 4 hundra på Bilsport o MC, tack vare flerhojsrabatt. Har ju en HD oxå.

De är lite lurigt att byta olja om man är själv. Bäst är om man är 2 st personer, så en kan hålla i hojen gärna med stödet på en planka och luta den. Medans den andra tappar ur och fyller på oljan.

Är nog ingen fara att den är bara servad en gång eftersom den knappt är körd. Men ett oljebyte är nog ändå dags.
Loggat
Larz
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 1
Antal inlägg: 30

Kör: Honda SVC 100 Lead
Kör2: Monark cykel 3 växlad :)
Kör3: Yamaha xvs 650


Lånad bild :)


« Svara #9 skrivet: 2016-05-10, 13:36:46 »

Hallå
Ja det blir nog affär. Det är en god vän som äger den som inte har plats i sitt garage så han frågade om jag kunde förvara den åt honom och gärna använda den så mycket jag vill. Så har det varit nu i över ett år men det känns ju aldrig bra att slita på andras grejer så jag har frågat om han vill sälja den och vad han vill ha för den men det vet han inte.

Själv väntar jag på lite försäkringspengar efter en fall olycka och när det är klart hoppas jag kunna göra affär. Tänkte bjuda honom 5000 i så fall. Det är väl inget skambud?

Jag gillar scootern. Har 14 km tur o retur till jobbet och försöker varva cykling med scooteråkande på grund av ett skadat ben som behöver lagom med träning. Den är ju otroligt smidig och lättkörd. Att det är en Honda känns som det borgar för kvalitet och driftsäkerhet. Vet du om den har några kända svagheter?

Är lite orolig över hur den mår eftersom det bara har bytts olja en gång på 12 år men den har ju iofs inte gått så mycket. Jag har inte heller blivit färdig att byta den men den ser jättefin ut när jag kollar den. Jag har kört ca 25 mil med den men bör kanske byta olja fortast möjligt ändå. Det verkar inte vara så svårt att göra själv. Är det något speciellt jag skall tänka på då som du vet?


Nä, 5000 kr är inget skambud, utan mera marknadsvärdet. Tyvärr är inte små scootrar så eftertraktade. De som har mc-kort vill oftast ha lite mera att köra med. Fördelen är ju att de är billig försäkring, tror jag betalar ca 3 eller 4 hundra på Bilsport o MC, tack vare flerhojsrabatt. Har ju en HD oxå.

De är lite lurigt att byta olja om man är själv. Bäst är om man är 2 st personer, så en kan hålla i hojen gärna med stödet på en planka och luta den. Medans den andra tappar ur och fyller på oljan.

Är nog ingen fara att den är bara servad en gång eftersom den knappt är körd. Men ett oljebyte är nog ändå dags.

Ok och tack än en gång för att du bryr dig Smiley Betalar 1200/halvår hos folksam men skall undersöka billigare alternativ.
Loggat
dman
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 41

Kör: Honda SH300 2012



« Svara #10 skrivet: 2016-05-15, 00:21:54 »

Jag hade en SCV ett par år. Den är lätt att serva men är du inte van att ställa ventiler bör du lämna in den när det är dags.

När du tömt oljan ska du inte glömma att rengöra oljefiltret, var försiktig för det är lätt att dra sönder locket till oljefiltret. Kostar i och för sig bara strax under hundringen på Honda.

Delar går att få tag på. Kolla med Honda eller typ eBay så bör det gå.
Loggat

Nu: Honda SH300 2012
Förr: Vespa P200E, Vespa touring 150, Honda Ps 125i, Honda SCV 100, Honda VFR800, Yamaha XJ600

"Ge mig fri fart och fri bensin"
Larz
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 1
Antal inlägg: 30

Kör: Honda SVC 100 Lead
Kör2: Monark cykel 3 växlad :)
Kör3: Yamaha xvs 650


Lånad bild :)


« Svara #11 skrivet: 2016-05-15, 08:38:51 »

Tack snälla för svar  Smiley
Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #12 skrivet: 2016-05-17, 07:19:07 »

Såg du frågade om svagheter. Några svagheter inom kvalitet har jag då inte upplevt. Den är av högsta Honda-kvalitet. Men de svagheter inom körbarhet jag upplevt är inom 2 områden. Bromsarna är urusla. Jag försöker inte ligga för nära bakom bilen framför. Den andra svagheten är fartresurserna. Jag väger en bra bit över 100 kg och min Lead toppar ca 75. Men sackar lätt ner till 70 om de är lite uppförsbacke eller motvind. Den kan öka till 80 om det är lite nerförslut eller medvind. Så om jag bodde några mil från stan skulle jag nog inte ha tålamod att pendla med den. I stan räcker farten gott till.

Loggat
Larz
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 1
Antal inlägg: 30

Kör: Honda SVC 100 Lead
Kör2: Monark cykel 3 växlad :)
Kör3: Yamaha xvs 650


Lånad bild :)


« Svara #13 skrivet: 2016-05-17, 10:30:57 »

Såg du frågade om svagheter. Några svagheter inom kvalitet har jag då inte upplevt. Den är av högsta Honda-kvalitet. Men de svagheter inom körbarhet jag upplevt är inom 2 områden. Bromsarna är urusla. Jag försöker inte ligga för nära bakom bilen framför. Den andra svagheten är fartresurserna. Jag väger en bra bit över 100 kg och min Lead toppar ca 75. Men sackar lätt ner till 70 om de är lite uppförsbacke eller motvind. Den kan öka till 80 om det är lite nerförslut eller medvind. Så om jag bodde några mil från stan skulle jag nog inte ha tålamod att pendla med den. I stan räcker farten gott till.



Ok! Jag är inte lika tung och upplever inte fartresurserna eller bromsarna som något problem än. Tycker 70 känns skitfort Smiley Jag har ändå över 30 års erfarenhet av mc åkande men har kanske blivit fegare med åldern ( 63 i år ). Känns egentligen bara skönt och tryggt att inte köra så fort än om det känns fort. Man kan ju säga att jag gör två flugor på smällen här Smiley

Denna veckan blir det affär och jag får den för 5000 kr vilket känns rimligt tack vare bra info från dig/er här på forumet.

Skall byta olja på den nu i helgen tänkte jag och det bör väl gå bra att slå på vilken 10-40 olja som helst. Skall jag välja hel eller halv syntetisk. Måste man verkligen lossa båda avtappningspluggarna? Räcker det inte att ta den med silen i? Förstår inte riktigt varför där är två.

Tänker också skaffa mig en topbox till pakethållaren och eventuellt en vindruta och undrar om någon vet ett bra ställe att handla detta på?
« Senast ändrad: 2016-05-17, 10:41:37 av Larz » Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #14 skrivet: 2016-05-17, 10:37:33 »

Grattis till köpet! Är nog tur den inte är nå fartvidunder för väghållningen skulle nog inte hänga med. Så kring 70 är en lämplig fart och det räcker gott i och kring staden.

När det gäller oljebytet så tycker jag du kan unna dig en helsyntet. Går ju i bara knappt en liter. Tror de är 0,75 l eller nåt sånt. När det gäller oljepluggarna hoppas jag någon mera mekkunnig än jag kan svara dig.
Loggat
Sidor: [1] 2 3 ... 5 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.243 sekunder med 22 databasfrågor.