Det blir säkert en populär subvention,
men som jag nog nämnt tidigare (lite "tråkig" här), när medborgarna numera dör på riktigt under många år av nedskärningar i vård m.m. och med pensionärer som betalt och byggt vårt land där en del tvingas lämna sina hem och dryga ut kassan med kattmat och annat så tycker jag nog personligen kanske att det finns en alternativ användning för dessa kronor, och många andra skattekronor också iofs.
Fattigpensionärer,
https://www.google.se/search?source=hp&q=fattigpensionärer&oq=fattigpensionärerMen, om man nu ska göra en storsatsning för att få igång cyklande på de relativt oanvända cykelbanorna så har jag nedan följande kontroversiella? förslag.
Inför registrering med ett krav på en STOR väl synlig märkning som inte enkelt kan avlägsnas på ramen med ett registreringsnummer, även krav på en synlig registreringsskylt bakåt med samma nummer, detta ihop med statligt drivna uppmärkningscentraler ihop med ett statligt drivet och väl underhållet uppdaterat cykelregister, med information som modell, färg, växlar, el osv. dit cyklister/handlare kan vända sig vid nyinköp/försäljning för att registrera cykeln.
Ägare av äldre cyklar skulle förstås också under en övergångsfas kunna registrera sina cyklar. Och förstås i förlängningen även kunna rapportera dit om cykeln nu väl blivit stulen för att få en flaggnig som enkelt kan kontrolleras av andra.
Som köpare av en begagnad cykel skulle man då lätt kunna kontrollera om den är stulen innan köp och "jag visste inte" försvinner som argument, dessutom så blir det betydligt svårare att cykla runt på stulna.
Och till sist,
ingrediensen som är ett måste för att få full effekt av detta något år efter införandet, ett totalförbud och böter om man framför en omärkt/oregistrerad cykel med en storlek på hjulen över 18".
Jag är övertygad om att detta skulle påverka stöldproblemet kanske t.o.m. i en sådan omfattning att det faktiskt skulle gå att använda cykeln som ett dagligt transportmedel utan massor av extra stök med förvaring, tillsyn och funderingar om man nu kanske ska tvingas ta bussen hem på eftermiddagen.
Jag tror att detta eller kanske någon variant därav och inget annat skulle bromsa den enorma mängden cykelstölder och också väsentligt försvåra att många av de stulna cyklarna lämnar landet och förvandla cykeln till ett naturligare val.
Detta skulle vara en byråkrati jag själv skulle kunna tänka mig att lägga lite skattekronor på.
Mina 5 öre
-Tomas
Edit in,
Mer text.