Vill först be om ursäkt för att jag kluddar i Daniels tråd. Jag fann det bara lite udda att avråda kategoriskt från köp inom Sverige (och framförallt från Probike) av den anledning som angavs, även om jag håller med om att priserna ligger i överkant i Sverige.
- Yoko
Yoko
Förs ursäkta det sena svaret. Nej jag säger inte kategoriskt nej till att köpa en MP3 här i Sverige numera, Generalagenten, tvingad av all parallell import misstänker jag, främst från en Firma som hete Italmotor , såg ju över sina skyhöga priser till säsongen 2012 och la sig i nästan i nivå med Tyskland så numera lönar det sig knappt att importera själv.
Varför jag dock råder Dig till att stödja någon annan handlare än ProBike som för övrigt många inte tycker om pga dålig service efter köp. Själv har jag dock bra erfarenheter av dem (ProBike Norr) så det ligger inte där heller, är mer hur Generalagenten har skött sina åtaganden och framför allt deras behandling av kunder som råkade vara så smarta att köpa sin Vespa eller Piaggio utomlands då priserna skilde 2-40 000.
Som Du vet har Piaggio idag en 3-årig världsgaranti vilket innebär att oavsett var Du köper Din maskin är det Piaggio som genom sina ÅF'ar ser till att Din maskin blir fixad kostnadsfritt om något händer som kan härröras till fabrikations eller konstruktionsfel under denna tid. Detta min vän satte den Svenska generalagenten käppar i hjulet med sina ekonomiska muskler (De är förövrigt generalagenter för HD och kolla prisskillnaden på dessa hojar mot övriga världen så förstår Du vad de trodde sig kunna göra med Piaggio också)
För att man ska kunna utnyttja denna världsgaranti gräver Piaggio att maskinen registreras i deras service system. Detta sköts idag av åf'arna som skickar in en kupong till generalagenten med chassinummer som sedan skjuter in dessa uppgifter i Piaggio's centrala system. Som en handlande kund via Italmotor eller som i mitt fall privatimportör där maskinen levererades till mig ouppackad kan man sedan inte vända sig till en handlare för att få hjälp med detta.
De var förbjudna att hjälpa kunder som privatimporterat / köpt hojen via parallell försäljning och generalagenten bara mer civiliserat sagt än vad de sade till mig sket fullständigt i detta. Därför stod man där med en MP3/Vespa som skulle omfattas av en världsgaranti men som inte hade det då Piaggio inte fick någon information som sade att hojen var i trafik eller att servicen var skötta som sig bör. Att det numera finns regler inom EU om en rörlig handel och att en världsgaranti därför ska gälla även importerade maskiner sket/ skiter helt enkelt den Svenska generalagenten i. Man kunde givetvis åka tillbaks var man köpt den, få dem att regga in den i systemet, men då återstod problemet med service då service verkstaden i Sverige även var förbjudna / kunde inte regga in att dessa var utförda i den Svenska systemet.
Visst skulle Du stå på Dig om något händer kommer man att vinna i en domstol, men detta kommer asen där se till att det drar ut på tiden med medförande kostnader för Dig och handen på hjärtat skulle man tillslut bråka om en del som kanske kostar 2-3 000 kr att köpa om man vet att man kan få kostnader som vida överstiger det om man endå skulle förlora

Så därför, nu när priserna har sjunkit till en ok nivå, köp Dig gärna en MP3'a här i Sverige
men ge inte generalagenten möjligheten att tjäna 2ggr på Dig. Dels genom agenturen dels när Du köper den genom deras egna shop. Det finns andra bra handlare som behöver stödas då dessa har stått i ur och skur bakom Vespa/Piaggio då det har stormat. De behöver Dina pengar mer än assen hos den nuvarande generalagenten. Bara min åsikt by the way, Du får givetvis göra som Du vill, trotts allt lever vi i ett fritt land en så länge.