Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-19, 18:17:32
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Spekulant med funderingar
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] 3 Skriv ut
Författare Ämne: Spekulant med funderingar  (läst 44043 gånger)
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« Svara #15 skrivet: 2014-02-11, 17:47:48 »

Jag har mailat SPG-motor och frågat om ÅF/Service i Dalarna, men har i skrivande stund inte fått ngt svar.
Så vi får se vart det landar.

När det gäller detta KAN det bero på att jag på Scandic Hotell Opalen i GBG där jag var under MC mässan kom i samspråk med en Piaggio representant från Italien som när jag berättade om prisskillnaderna det var på MP3 modellerna i Sverige i jämförelse med Tyskland för ett par år sedan på knackig Engelska sa att man skulle byta generalagent och detta skulle presenteras under Fredagen på mässan. Fick upp nyheten på Svenska Scooterklubbens sida 10 min efter och kunde då inte hitta hit trotts idogt sökande, kanske låg sidan nere. Det kan vara anledningen att Du inte fått något svar då jag inte tror att de lägger ner arbete som de inte kan tjäna på.

Dock har jag inte hört eller sett något mer om detta. Sedan som en varnande finger. Tror - tyvärr - de MP3 Yourban modellerna de säljer till reducerat pris inkl försäkring är hojar de tog hit 2011 !!! Hade onöjet att köpa en sådan till tjejen, helt ok förutom en dj.. obalans i däcken då de hade fått en hård kant av allt stående. Lite tråkigt att denna modell inte säljs mer i Sverige än.

Sedan var har Ni fått alla uppgifter om ABS till hojarna ?? Kan inte hitta någonting om detta på Internet.
Loggat
Yoko
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 28

Kör: Piaggio MP3 500 LT -13
Kör2: Gilera Runner SP 50
Kör3: Vespa LX50

« Svara #16 skrivet: 2014-02-11, 20:16:09 »

Hej alla!

Ny på forumet och går också i tankar att byta ut min 50cc pendlare mot en MP3.

Med anledning av det så har jag varit i kontakt med Probike och på frågan vad de hört ska vara skillnaden mellan årsmodellerna -13 och -14 svarade de att den senare kommer att använda dioder till positionsljusen och att den ska ha ABS. Man uppger att modellen kommer runt midsommar och att priset hamnar i krokarna av 94000 sek.

Vet inte hur "säker" informationen är men tänkte att den ändå kan vara av intresse.

- Yoko
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2014-02-12, 11:15:29 »

Hej Yoko och Välkommen till ScooterForum! 

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Daniel Jonsson
**

Antal inlägg: 21

Kör: Inte än
Hemort: Dalarna, Grycksbo

Suktar efter trehjuling

« Svara #18 skrivet: 2014-02-12, 16:04:00 »

Tja, yes även jag fick info om abs av probike. Så min plan är att beställa en med 500 sport med ABS. Kan kanske vara bättre andrahandsvärde, nån krona. Jag drar nog en beställning slutet på feb. Eller ska man ha is i magen och invänta ett eventuellt generalagentsbyte? Vore i intressant att veta mer om detta. Kan det ev slå på priset?

Jag menar Bikeport inte probike, nästan lika iallafall.
« Senast ändrad: 2014-02-12, 16:12:00 av Daniel Jonsson » Loggat

Three wheeler - wannabe
Calvin

« Svara #19 skrivet: 2014-02-12, 17:49:07 »

Daniel..

I Tyskland säljs 2014 års modeller för ca 7 495 - 7 995 Euro så lägg på ca 5% mer för vår högre moms så bör Du få ett riktvärde vad de bör kosta.
Kan dock inte svara på om denna modell, MP3 -500 Sport var med ABS eller inte

Å köp den någon annanstans än ProBike som ägs av den nuvarande generalagenten.... människor som kan sänka en MP-3 Yourban med 15 000 från en säsong till än annan (2011 -2012) och nu ytterligare 15 000 ska inte tjäna en spänn mer än nödvändig. Tänk på vad dessa prissänkningar gör med andrahandsmarknaden för de som var så dumma - jag 1 gång - att handla från dem. Köper Du den där så får de behålla hela marginalen själva istället för att någon annan hederlig handlare får del av vinsten.
Loggat
Yoko
**

« Svara #20 skrivet: 2014-02-12, 20:31:47 »

@tomas. Tack!

@Daniel. Fick du någon indikation på när modellen med ABS skulle finnas tillgänglig?

@Calvin. Så vad du säger är att man inte ska köpa någon ny MP3 (-13 eller -14) i Sverige innan ett byte av generalagent skett?

- Yoko

Loggat
Daniel Jonsson
**

Suktar efter trehjuling

« Svara #21 skrivet: 2014-02-12, 21:38:11 »

Ouch, nu blev man ju lite off gällande priset. Man blir ju rippad på 25 papp. Kanske vi spekulanter ska gå ihop och beställa från Tyskland Smiley.

Yoko, samma info som du fick. Början på juni. Men man kan ju gissa förseningar, säsongen är kort. Suck.
Loggat

Three wheeler - wannabe
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #22 skrivet: 2014-02-13, 17:03:57 »

Calvin har ju importerat en ny Yourban från Tyskland för 2-3 år sen och skrev ett långt inlägg om hur det gick till.
Ni som funderar på att slå till kanske kan leta upp tråden och läsa hur man gör - för att det bevisligen går att göra.
Loggat

Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2014-02-14, 18:36:32 »

@tomas. Tack!

@Daniel. Fick du någon indikation på när modellen med ABS skulle finnas tillgänglig?

@Calvin. Så vad du säger är att man inte ska köpa någon ny MP3 (-13 eller -14) i Sverige innan ett byte av generalagent skett?

- Yoko

Tjena Yoko!

Välkommen till forumet. Smiley
Som du har sett, läst och märkt, så är det mycket kunnigt folk här på forumet.
Jag hoppas att du får lika mycket nytta av information som jag har fått genom åren.

Det skall bli kul att följa dig och ditt eventuella köp av en ABS MP 3'a  Grin

Och du! Lycka till och ännu en gång  ett riktigt
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoko
**

« Svara #24 skrivet: 2014-02-15, 16:16:56 »

Tjena Yoko!

Välkommen till forumet. Smiley
Som du har sett, läst och märkt, så är det mycket kunnigt folk här på forumet.
Jag hoppas att du får lika mycket nytta av information som jag har fått genom åren.

Det skall bli kul att följa dig och ditt eventuella köp av en ABS MP 3'a  Grin

Och du! Lycka till och ännu en gång  ett riktigt

Tack Kjelle  Smiley

Vill först be om ursäkt för att jag kluddar i Daniels tråd. Jag fann det bara lite udda att avråda kategoriskt från köp inom Sverige (och framförallt från Probike) av den anledning som angavs,  även om jag håller med om att priserna ligger i överkant i Sverige.

Personligen tycker dock inte jag, under rådande omständigheter, att ett pris på 80900 - 81900 (beroende på utförande) inklusive 1 års försäkring för en ny -13 är helt åt hvete. Men iom att det tycks vara si och så med angivelsen av årsmodeller så kan det ju vara så att dessa är äldre än vad som anges. Alla andra tycks ju ligga kvar på 89990:- oavsett om man uppger -13 eller -14.

Tror inte att jag orkar vänta på versionen med ABS. Den tycks ju officiellt inte ens finnas så det blir nog en utan för min del.

Slutkluddat i tråden  Smiley

- Yoko
Loggat
Daniel Jonsson
**

Suktar efter trehjuling

« Svara #25 skrivet: 2014-02-15, 16:51:38 »

Yoko, lugnt bara bra att vi delar, och tack till alla som fyller på. Jag är också i valet och kvalet om man orkar vänta på abs version. Känns som sagt osäkert när den kommer. Jag tänkte ringa till bikeport i slutet av feb. så får vi se. Får jag ngn mer info där så delar jag den här.

Peace!
Loggat

Three wheeler - wannabe
Benke
**

Antal inlägg: 41

Kör: Kawasaki ER6N -14
Hemort: Stockholm

« Svara #26 skrivet: 2014-02-17, 23:18:40 »

Som ett inlägg i ABS-frågan tänkte jag bara tipsa om att BikePort har nu lagt ut en -14 på Blocket till försäsongspris 84900 (ord. 89900) och där har dom skrivit att ABS finns som tillägg för 4000.
Det förefaller alltså inte vara standard på de nya hojarna.
Om den sen finns för omgående leverans finns det ingen information om och därmed ska jag nog låta det vara osagt.  dontknow

...och skulle jag också tillägga så läste jag i annons från Globen MC att "2014 års modell är förberedd för Piaggios Multimedia Plattform".
Finns lite information om det på http://www.multimediaplatform.piaggio.com/eng/index.htm men även det verkar vara ett tillägg och inte standard.
Loggat
Wiggo
**

Antal inlägg: 36

Kör: Piaggio MP3 500 ABS/ASR Business -14
Kör2: Vespa ET2 -99
Kör3: Diverse fordon som FM tillhandahåller
Hemort: Stockholm & Nylands län
GLVP - Gilla läget, var positiv!

« Svara #27 skrivet: 2014-02-18, 02:18:30 »

"...och skulle jag också tillägga så läste jag i annons från Globen MC att "2014 års modell är förberedd för Piaggios Multimedia Plattform".
Finns lite information om det på http://www.multimediaplatform.piaggio.com/eng/index.htm men även det verkar vara ett tillägg och inte standard.
"

Så där vackert om multimediplattformen stod det ju redan förra sommaren gällande 2013-års modeller... Via min återförsäljare kontrollerades det då mot SPG och Italien och retursvaret blev att ja-jo-visst men hårdvaran att fästa på kretskortet på scootern fanns inte att beställa och därmed även priset, även om app då redan fanns att tanka ned...
 violent1
Kanske den finns och får ett beställningsnummer detta året. Får se vilka årsmodeller som har 'rätt' kretskort för 'prytteln' i så fall.

ABS är väl ett kommande lagkrav inom EU så det är väl hög tid att få till det för att inte trehjulslösningen skall tvingas läggas ned. 4000 till på ett redan relativt högt försäljningspris är väl inte skoj men utvecklingskostnader skall ju tas och ev varulager av 2013-års modell kan ju annars rasa mer än vanligt / bli osäljbart om prispåslaget inte är synbart.
Loggat

GMY//Wiggo
Calvin

« Svara #28 skrivet: 2014-02-18, 14:55:25 »

Citat

Vill först be om ursäkt för att jag kluddar i Daniels tråd. Jag fann det bara lite udda att avråda kategoriskt från köp inom Sverige (och framförallt från Probike) av den anledning som angavs,  även om jag håller med om att priserna ligger i överkant i Sverige.

- Yoko

Yoko

Förs ursäkta det sena svaret. Nej jag säger inte kategoriskt nej till att köpa en MP3 här i Sverige numera, Generalagenten, tvingad av all parallell import misstänker jag, främst från en Firma som hete Italmotor , såg ju över sina skyhöga priser till säsongen 2012 och la sig i nästan i nivå med Tyskland så numera lönar det sig knappt att importera själv.

Varför jag dock råder Dig till att stödja någon annan handlare än ProBike som för övrigt många inte tycker om pga dålig service efter köp. Själv har jag dock bra erfarenheter av dem (ProBike Norr) så det ligger inte där heller, är mer hur Generalagenten har skött sina åtaganden och framför allt deras behandling av kunder som råkade vara så smarta att köpa sin Vespa eller Piaggio utomlands då priserna skilde 2-40 000.

Som Du vet har Piaggio idag en 3-årig världsgaranti vilket innebär att oavsett var Du köper Din maskin är det Piaggio som genom sina ÅF'ar ser till att Din maskin blir fixad kostnadsfritt om något händer som kan härröras till fabrikations eller konstruktionsfel under denna tid. Detta min vän satte den Svenska generalagenten käppar i hjulet med sina ekonomiska muskler (De är förövrigt generalagenter för HD och kolla prisskillnaden på dessa hojar mot övriga världen så förstår Du vad de trodde sig kunna göra med Piaggio också)

För att man ska kunna utnyttja denna världsgaranti gräver Piaggio att maskinen registreras i deras service system. Detta sköts idag av åf'arna som skickar in en kupong till generalagenten med chassinummer som sedan skjuter in dessa uppgifter i Piaggio's centrala system. Som en handlande kund via Italmotor eller som i mitt fall privatimportör där maskinen levererades till mig ouppackad kan man sedan inte vända sig till en handlare för att få hjälp med detta.

De var förbjudna att hjälpa kunder som privatimporterat / köpt hojen via parallell försäljning och generalagenten bara mer civiliserat sagt än vad de sade till mig sket fullständigt i detta. Därför stod man där med en MP3/Vespa som skulle omfattas av en världsgaranti men som inte hade det då Piaggio inte fick någon information som sade att hojen var i trafik eller att servicen var skötta som sig bör. Att det numera finns regler inom EU om en rörlig handel och att en världsgaranti därför ska gälla även importerade maskiner sket/ skiter helt enkelt den Svenska generalagenten i. Man kunde givetvis åka tillbaks var man köpt den, få dem att regga in den i systemet, men då återstod problemet med service då service verkstaden i Sverige även var förbjudna / kunde inte regga in att dessa var utförda i den Svenska systemet.

Visst skulle Du stå på Dig om något händer kommer man att vinna i en domstol, men detta kommer asen där se till att det drar ut på tiden med medförande kostnader för Dig och handen på hjärtat skulle man tillslut bråka om en del som kanske kostar 2-3 000 kr att köpa om man vet att man kan få kostnader som vida överstiger det om man endå skulle förlora Huh?

Så därför, nu när priserna har sjunkit till en ok nivå, köp Dig gärna en MP3'a här i Sverige men ge inte generalagenten möjligheten att tjäna 2ggr på Dig. Dels genom agenturen dels när Du köper den genom deras egna shop. Det finns andra bra handlare som behöver stödas då dessa har stått i ur och skur bakom Vespa/Piaggio då det har stormat. De behöver Dina pengar mer än assen hos den nuvarande generalagenten. Bara min åsikt by the way, Du får givetvis göra som Du vill, trotts allt lever vi i ett fritt land en så länge.
« Senast ändrad: 2014-02-18, 15:14:00 av Calvin » Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2014-02-18, 17:28:44 »

Ha ha Calvin!  Grin

Du är inte nådig i dina ord  laughing7
Jag förstår dig, hamnar man på sné hos en nasare, så blir man lätt både sur och långsint  Angry
Men du får mig att skratta, jag är nämligen lika dan som dig när jag blir fel behandlad Wink

MVH

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Sidor: 1 [2] 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.162 sekunder med 22 databasfrågor.