Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-19, 19:31:05
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Spekulant med funderingar
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut
Författare Ämne: Spekulant med funderingar  (läst 44057 gånger)
Daniel Jonsson
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 21

Kör: Inte än
Hemort: Dalarna, Grycksbo

Suktar efter trehjuling

« skrivet: 2014-01-10, 14:22:03 »

Hej forumhjältar!

Jag har googlat runt och lurkat på detta forum ett tag. Men nu så tar jag steget och joinar.
Jag håller på att kika på att skaffa mig en tre-hjulare, tycker dom är riktigt coola.

Troligen fallet valet på en mp3 Yourban, men också sneglat på Yamahas Tricity (osäker när den dyker upp dock) , och även mp3 men den kanske är för tung för min boende situation,  samt Quadro 350D. Men jag har lite frågor som jag undrar om ni kan ha svar på.

Är Yourban lätthanterad på så sätt att man kan manövrera stående bredvid utan att den trillar omkull, har lite meckigt att mig till mitt garage, så jag måste åka över min gräsmatta och trixa in den i svagt uppförslut i garaget, har byggt ut bakåt så jag kommer inte åt garaget den enkla vägen längre Huh?. Hade en EU-Kymco förut och det gick bra, men nu uppgraderar man ju lite viktmässigt. Försöker bifoga en bild på hur det ser ut at my place.

Sen nästa fundering är om ngn har koll på om det finns service i Dalarna för Piaggio, är våldsamt ohändig med att mecka, officiellt så verkar det inte finnas ngn som gör det. Quadro finns iallf i Gävle, Yamaha i Mora. Läste ngnstans på forumet att det krävs diagnosutrustning för service.

Sen ska sambo övertalas men det finns det ju guider för här på forumet.

Peace!

* hus.png (332.97 KB, 604x428 - visat 1033 gånger.)
Loggat

Three wheeler - wannabe
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« Svara #1 skrivet: 2014-01-10, 14:50:53 »

Hallå Daniel...

Och välkommen till forumet. Klart grabben ska ha en MP3 Yourban !!!!!

Har haft nöjet att äga 2 av dessa pärlor och den är en rolig liten leksak. Gällandes Din fråga om trixande utan att den välter... och denna finnes finns inte på Quadro om jag inte misstar mig. Vad Du gör är att Du helt enkelt "låser" framgaffeln i låst läge (funkar både med och utan att motorn behöver vara på ) och sedan är det bara att skjuta och manövrera bäst Du vill Wink  Du har alltså en stel framgaffel som inte viker sig men tyngdpunkten placerad på 3 hjul. Till skillnad från en MC eller moppe där Du ju alltid har risken att den kan "tippa" över lite om Du ställer Dig dumt eller förflyttar tyngdpunkten för långt åt sidan. Detta kan alltså inte ske här !!

Det gör faktisk manövreringen dödsenkelt även om Du har lite vikt att släpa på samt att vändradien med låst gaffel inte är det bästa, men säkert som tusan !!
Som en extra bonus kan Du faktiskt även ta hjälp av motorn med låst framgaffel men då får inte farten överstiga 4 km/h.

Tips till coachen gällandes övertalningen: Låt sambon provköra och sedan är hon fast själv. Jag fick t.o.m köpa en till henna då åka bakpå helt plötsligt inte var roligt längre Smiley

PS Generalagentens sida ligger nere just nu, men nog f-n måste det finnas en serviceverkstad även i Dina trakter. Min begagnade gick till Borlänge och där i närheten fanns det tydligen någon som servade. Annars är en utflykt med service som slutmål alltid kul Smiley

Edit: Nu fungerar piaggio.se igen, men ta mig tusan om det inte ser lite tomt ut i Dina trakter på ÅF och service.. men Du får gratis försäkring å spar 1800 pix Smiley
http://www.piaggio.se/aterforsaljare/

« Senast ändrad: 2014-01-10, 14:57:02 av Calvin » Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #2 skrivet: 2014-01-11, 00:11:21 »

Hej och välkommen!

Jag kan intyga att dessa hojar är riktigt lätthanterliga när man låser framgaffeln. Tänk en shoppingvagn som man kan i lugn och ro flytta runt utan att man oroar sig att de ska tippa över. Det gäller naturligtvis på någorlunda plan mark - låser du framvagnen på plan mark och sen förflyttar hojen så att den lutar ordentligt åt sidan så kommer den självklart att tippa över, men det krävs en riktigt ordentlig lutning för att något sådant ska hända. Inget Vasaskepp här! Och självklart kan du, när du märker att hojen lutar ordentligt, låsa upp framgaffeln för att rätta till den och sen låsa det igen... Behöver du lämna den en stund där det lutar så är det bara å dra upp parkeringsbromsen.

Jag är en spinkig benrangel på lite drygt 60 kg och jag oroade mig för MP3:ans 265 kg när jag skulle ut på första rundan. Nu vet jag att jag oroade mig helt i onödan - har aldrig haft några bekymmer och Yourban bör vara ännu lättare att hantera. Yamahan har inte samma trevliga funktion med låsbar framupphängning men den väger mer än 100kg mindre än MP3:an så det är än riktigt intressant hoj som snart kommer finnas ute för försäljning. Vore kul med en första Yamahaägare här bland 3-hjulsscooteristi!

Jag kom på en sak till - jag tror att jag märkt att de Tricity som kommer att lanseras nu kommer inte vara anpassade för att köras på B-kort (ingen fotbroms, ej rätt spårvidd fram), men jag är inte hundra på det. Så det kan vara bra att kolla upp det med återförsäljaren först.

Good hunting!
Loggat

Motorburen Ungdom
Daniel Jonsson
**

Suktar efter trehjuling

« Svara #3 skrivet: 2014-01-11, 11:31:57 »

Tack för välkomnandet. Känns gött. Har jobbat på sambon. Så det det känns mer och mer nära nu.
Nu blir man ju sugen på en Mp3 sport. När det låter så enkelt att hantera. Dags att städa ur garaget.

På grund av brist på åf i närheten av mig, närmaste är glada hudik. Har ni koll på om många köpt sina hojjar online? Jag kikade lite på kopenscooter.nu där kunde man få hemkört.

Någon som har erfarenheter? Som vill dela med sig eller tipsa.
Loggat

Three wheeler - wannabe
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014-01-11, 12:46:00 »

Hej och Välkommen hit som sagt! 

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Yoss

« Svara #5 skrivet: 2014-01-11, 13:41:58 »

Bästa du kan göra om du tvekar mellan flera modeller är att provköra och känna efter. Här i storstan är det enkelt, ProBike har Yourban och MP3:an för provkörning och ett stenkast längre bort finns Yamaha-återförsäljare. Inte lika lätt utanför stan, men inte omöjligt. Nån släkting i 08-området som du kan besöka lagom till att vägarna blir torra igen?  Cheesy

Värre är det med verkstäderna, de är man beroende av de första två åren som garantin gäller...

Har ingen erfarenhet med Köpenscooter, vet att de har en stor butik på Sveavägen i stan (nära stadsbiblan och Hard Rock Café)...

Bestämmer du dig för Piaggio, se till att verkstan där du lämnar in hojen har rätt diagnosverktyg - det heter Piaggio Navigator och ser ut som på bilden nedan (silvriga mackapären som hänger på styret + sladd). Undvik ställen som inte har detta verktyg.

Loggat

Motorburen Ungdom
Daniel Jonsson
**

Suktar efter trehjuling

« Svara #6 skrivet: 2014-01-14, 12:16:21 »

Jag har mailat SPG-motor och frågat om ÅF/Service i Dalarna, men har i skrivande stund inte fått ngt svar.
Så vi får se vart det landar.

Tack för tipsen, får se om det blir en tripp till sthlm å jobbets vägnar. Då ska jag ta en kik på hojjarna.
-Daniel
Loggat

Three wheeler - wannabe
masun
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« Svara #7 skrivet: 2014-01-21, 11:08:55 »

Hej,

Köpte en Yourban i våras och det är ett trevligt pendlingsfordon. Manövreringen med låst framgaffel är ett säkert alternativ, om du ska rakt fram..annars är det väldigt bökigt med tanke på den dåliga svängradien. Tänk också på att den är väldigt tung så manövrering på gräs går väldigt trögt. Jag hade också en tanke på att rulla den över gräs varje dag och ställa den i förråd. Alldeles för krångligt blev det, så nu har jag den ute med kapell på sommarhalvåret.

Mattias
Loggat
Daniel Jonsson
**

Suktar efter trehjuling

« Svara #8 skrivet: 2014-01-22, 10:30:19 »

Grejt bra att veta.

Tänkte som kuriosa för er andra som funderar att beställa med hemkörning.
Har fått svar från www.eumoppenomc.se och kopenscooter.se. Vill helst träningsköra på hemmaplan innan man måste köra 20 mil, eller ordna med transport.

eumoppenmc.se skriver:
"Alla fordon vi levererar ute i landet har först varit hos oss, fullmonterats, leveransservats och provkörts. Vi kontrollerar även att inte servicemeddelanden finns på just ditt fordon som ska åtgärdas före leverans. För att kunna transportera denna på ett prisvärt sätt måste dock backspeglar och vindruta demonteras efter detta, dessa måste alltså monteras av dig."

kopenscooter.se:
Nej vi lämnar bara ut i butik tyvärr. De levereras omonterade så är en hel del att plocka ihop då den kommer.
Vi skulle kunna kontakta någon av våra verkstäder där uppe och se om de kan montera den åt dig, i så fall kan vi leverera dit så får du hämta där.
Dock måste vi ta betalt innan vi skickar den då, antingen med förskottsfaktura eller ett avbetalningsupplägg på Svea Ekonomi som vi samarbetar med.

/DJ

Loggat

Three wheeler - wannabe
Benke
**

Antal inlägg: 41

Kör: Kawasaki ER6N -14

« Svara #9 skrivet: 2014-01-24, 11:13:08 »

http://www.blocket.se/gavleborg/Piaggio_MP3_500LT_Touring__B_kort__0___kontan_47661719.htm?ca=5&w=1&last=1

Hej Daniel.

Jag rekommenderar Bike Port AB i Hudiksvall.
Jag köpte själv min MP3 där och dom har fri hemleverans över hela landet vilket borde lösa ditt problem.
Jag bor i Stockholm och hade flera ÅF att välja på här nere, men då jag härstammar från Hudik kändes det delvis bra att nyttja "gamla orten" och sedan är Eva och Erik där trevliga och hjälpsamma.
Dom är dessutom auktoriserad servicepartner.

www.bikeport.se

Nu skulle annonsexemplet in här nere men telefonen ville inte klistra in annat än längst upp....

Loggat
Daniel Jonsson
**

Suktar efter trehjuling

« Svara #10 skrivet: 2014-01-27, 16:42:07 »

Tack Benke, har bett om att få en offert av Eric.

Han tipsade om att '14 modellen kommer att ha ABS. Vet ej om det var tillval eller default.
Ngn mer som hört om diff mellan '14 '13? Kan vara aktuellt att köpa en 13' om man kan få den någon tusing billigare än '14.

Loggat

Three wheeler - wannabe
Daniel Jonsson
**

Suktar efter trehjuling

« Svara #11 skrivet: 2014-02-06, 10:18:07 »

Sådärja, då var kläder beställda från sharkspeed och lägger order på en Mp3 500 sport Nero meteora i slutet på feb eller i mars. Så nu blir det iallf en Mp3'a i Dalarna.

Vi ses!
Loggat

Three wheeler - wannabe
Yoss

« Svara #12 skrivet: 2014-02-06, 16:24:43 »

wav

thumbsup
Loggat

Motorburen Ungdom
Benke
**

Antal inlägg: 41

Kör: Kawasaki ER6N -14

« Svara #13 skrivet: 2014-02-06, 20:18:33 »

Loggat
Yoss

« Svara #14 skrivet: 2014-02-11, 11:56:39 »

BTW, blev det en med ABS-bromsar eller har du slagit till på en av de äldre hojarna till reducerat pris?
Loggat

Motorburen Ungdom
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.117 sekunder med 18 databasfrågor.