Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-09, 17:33:07
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooterturer
| |-+  Ta en sväng och kanske en fika?
| | |-+  Fjollträskturer 2013
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 12 Skriv ut
Författare Ämne: Fjollträskturer 2013  (läst 163640 gånger)
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #60 skrivet: 2013-07-22, 22:45:30 »

Jag har tappat räkningen på hur många Roslagsturen jag gjort denna säsong ? Och nu idag blev det ännu en till. Jag åkte själv. jag fick bara ihop 16 mil idag. Men det här fikandet tar så himla mycket av min åkttid ....
Men i stora drag så blev turen så här : platsen som enligt sägnen har få besökare ? Kårsta Kyrka . Där stannade jag faktiskt till och chillade rätt rejält. Jag var så där härligt proppmätt efter min sena lunch så att man skulle kunna tro att mitt förnamn var " paltkoma" jag lade mig helt enkelt på en gräsmatta mitt emot just tidigare nämnda Kårsta kyrka för att ta en välförtjänt  vilopaus, jag tror faktiskt jag somnade till en underbart kort stund. Efter det blev det friåkning vidare mot Rimbo via Lisingevägen kan vi kalla det för. In i Rimbo och kollade läget . Konstaterade att det såg likadant ut som senast. Jag känner faktiskt 2st som bor i Rimbo . Dom heter Olle å Kalle. Olle vet jag inte var han bor . Och Kalle han har flyttat.. Fick jag höra idag när jag påpassligt nog skulle hälsa på honom. Olle får besök av mig en annan gång . Bäst för honom att det kaffe på bordet då när jag kommer dit. Blev lite villrådig där i Rimbo, visste inte riktigt åt vilken väderriktning jag skulle? Det blev Finsta som jag tror ligger österut.( det är någonting med " heliga Birgitta" och Finsta som är gemensamt - det går säkert  goggla på ) Åt en glass där samtidigt som jag tänkte försöka komma på om det fanns någon i omgivningen som skulle kunna bjuda på ? Ja just det! Kaffe !
Så det blev napp efter andra ringningen , min gamla jobbarkompis Henrik som har sommarställe nära Vätö / Roslagsbro. Ca nordost om Norrtälje tror jag det då blir. Träffade där även på Henriks fru? Sambo? Och barn. Jag blev faktiskt förutom just kaffe , jordgubbar & glass... Även bjuden på spagetti och köttfärssås = jackpot !
Sedan hemgång via tankning i Norrtälje . Gårdagens lite raskare motorvägskörning gjorde att Gullan inte riktigt snittade 0,5 den här gången... Hemma ca 22.  Kommer några bilder strax . Inget märkvärdigt faktiskt . Bara några bilder med Gullan på igen som vanligt ? Några bilder är från Sjöbergsvägen som är startsräckan när vi åker på Gottrörakörningarna. Och en relativt dålig bild är från gräsplätten vid Kårsta kyrka.

Mieri
« Senast ändrad: 2013-07-22, 22:52:13 av mieri » Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
mieri

« Svara #61 skrivet: 2013-07-22, 22:50:30 »

Det blev 4 st bilder:

http://campl.us/cNtw9wPBoGC

Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #62 skrivet: 2013-07-23, 21:47:53 »

Mycket roligt och trevligt att läsa och se bilder  om dina upplevelser mieri   Smiley

Gäller både dig mieri och övriga som postat i tråden.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mieri

« Svara #63 skrivet: 2013-07-23, 22:25:30 »

Tack tack,

Jag & BuellPatrik ska ut och åka en långsväng imorgon onsdag . Någon som vill med ? Nyköping blir förmodligen en sorts vändpunkt.  Men det är inte riktigt 100 ? Men nästan.

Mieri
Loggat

mieri

« Svara #64 skrivet: 2013-07-24, 23:14:07 »

Hallå hallå,

Jag tror inte jag kommer med värsta utläggningen idag ... Men det blev BuellPatrik & jag som kom iväg idag på denna enormt solstrålande Sörmlandstur. Jag fick ihop 42 mil! Och då kom vi inte iväg förräns ca 1130 från Skanstull / Stockholm. Åkte mot Bulten /Rosenhill först, premiärturen för Patrik och garanterat inte den sista. Vidare mot Skanssundsfärjan . Fick vänta i skuggan där en stund på en grässlänt. Finns en fin bild på det. En hundägare tog bilden på oss. Kom över helskinnade även denna gång . Vänster mot Nyköping ( som vi aldrig nådde fram till ) åkte söderut utan någon direkt plan.vi åkte på några nitlotter när man inte kom längre än till en båthamn eller dylikt.  Men helt plötsligt en liten bit efter Studsvik tror jag? Så såg både Patrik och jag något väääldigt intressant i ögonvrån? Guld bl.a. Bl.a. Väg ? VA!
Det blev en hastig inbromsning, vända och se efter vad det egentligen stod på den där vägskylten. Bilderna talar för sig självt hursomhelst. Lunchdax. Stannade till på det stället som börjar på " svärd" mycket bra ställe att stanna till på. Rullade vidare mot Nyköping efter det men som jag nämnde tidigare åkte vi inte in i Nyköping men nästan. Åkte mestadels gamla E4: an hemåt. Dock blev det en hel del chansartade vägval på vägen mot Södertälje  = jätteimproviserat vägval. Kom till slut till Södertälje, Moraberg , Vårsta , Rosenhill , Bulten igen! Glassuget efter Bulten var stort. Så det blidde glass som var mjuk & ihålig ?. Bild finns på den med. Åkte mot Stockholm , gamla vägen allt vad vi kunde ända tills vi nådde Patriks slutdestination " söder" . Helt enkelt södra fjollträsk.. Jag kom hem någon gång efter kl 22.

Ännu en gång önskar jag alla en God Natt! //  Mieri

http://campl.us/jLeFGKK7ze8
« Senast ändrad: 2013-07-24, 23:27:26 av mieri » Loggat

mieri

« Svara #65 skrivet: 2013-08-04, 08:52:19 »

Godmorgon,

Den här tråden borde verkligen egentligen heta Fjollträsk, Södertörnstur & Roslagsåkningsturer eller nåt sånt? Men nu gör den inte det så då är det inget mer med det. Men nu i fredags var jag ute en liten 25 milatur uppe i Roslagen igen . Dom som jag åkte med är jag bekant med sedan tidigare men aldrig i ett sånt här sammanhang. Målet med trippen var att åka / köra... Upp till Simpnäs som ligger några mil nordost om Norrtälje vid havet . Skylten " Barnens Ö" passeras bl a. Björkö-Arholma och så vidare. För de flesta av oss så var det även fisksoppan som hägrade. Gott! Bild finnes på dito rätt. 175 spänn å 30 spänn för lättölen är väl kanske inte McDonaldsprissättning direkt. Men för min del såg jag det som värt att fira sista dagen på semestern.. Att det var väldigt trevlig väg ut dit är väl knappast någon överraskning.
Väldigt varmt och soligt kan vädret tolkas som. 25 mil blir det endast om man INTE åker raka spåret dit.

Mieri

http://campl.us/hkrxxiVox5M
Loggat

mieri

« Svara #66 skrivet: 2013-08-04, 08:58:46 »

Godmorgon,

Den här tråden borde verkligen egentligen heta Fjollträsk, Södertörnstur & Roslagsåkningsturer eller nåt sånt? Men nu gör den inte det så då är det inget mer med det. Men nu i fredags var jag ute en liten 25 milatur uppe i Roslagen igen . Dom som jag åkte med är jag bekant med sedan tidigare men aldrig i ett sånt här sammanhang. Målet med trippen var att åka / köra... Upp till Simpnäs som ligger några mil nordost om Norrtälje vid havet . Skylten " Barnens Ö" passeras bl a. Björkö-Arholma och så vidare. För de flesta av oss så var det även fisksoppan som hägrade. Gott! Bild finnes på dito rätt. 175 spänn å 30 spänn för lättölen är väl kanske inte McDonaldsprissättning direkt. Men för min del såg jag det som värt att fira sista dagen på semestern.. Att det var väldigt trevlig väg ut dit är väl knappast någon överraskning.
Väldigt varmt och soligt kan vädret tolkas som. 25 mil blir det endast om man INTE åker raka spåret dit.

Mieri

http://campl.us/hkrxxiVox5M

Lotsvillan hette stället om jag inte missminner mig. Ocj jag vet, jag drack inte lättöl (  Loka ) samma pris däremot. Och jag beklagar att flera bilder är tagna så att de blev lite " mörka "

Mieri
Loggat

Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #67 skrivet: 2013-08-08, 14:33:21 »

Det ena leder till det andra, leder till det tredje...

Igår efter jobbet skulle jag jaga efter ett regnställ inför helgens Noraexpedition. Budgetpris, helst någonstans utmed vägen hem.
Peace of cake: in på Jula Barkarby, finns säkert där - tar två minuter å fixa.

Nope, inga regnställ på Jula.

Hem och googla och ringa - hittar ett på Biltema, ringer till en kompis som säger att det ska va bra för de pengarna, bara man tar ett par storlekar större. Ringer till Biltema i Haninge - slut. Ringer till Biltema i Botkyrka - slut. Ringer till Biltema i Uppsala - bingo, två kvar. Fint väder så jag ber de lämna en åt sidan och sätter mig på hojen (glömmer naturligtvis att kolla vad det är för storlek). Skickar ett sms till en bekant i Uppsala att jag ska åt det hållet ifall han ville träffas en stund.

Framme i Uppsala så får jag mitt regnställ - i storlek XXL (M är det som passar oftast på mig). WTF, finns det inga andra storlekar? Nej, that's it. Testar regnstället och - det passar!  Shocked  hello2

Polaren som jag sms-at dyker upp på sin Suzuki SV650 och har med sig en till bekant med en BMW 1100S. Kan jag tänka mig följa med på en kort runda i det fina vädret? Mnjaaaa, jag är rätt trött efter jobbet... men vafan, jag följer med en bit...

En till Suzuki joinar någonstans i Österbybruk och snart är vi och utforskar de fina Upplandsvägarna. Vägverket har låtit bli att grusa i vägkanterna härikring (till skillnad från vägarna längre söderut) så det går undan ordentligt. MP3:an hänger med förvånansvärt bra, särskilt på ordentligt kurviga partier. Vi vänder söderut vid Forsmark och lite senare är vi framme vid Öregrund och njuter av solnedgången.

Vidare söderut genom Östhammar - Gimo - Knutby - Gottröra. Kurva på kurva på kurva på helt tomma vägar.
Hemma runt midnatt. Dödstrött, adrenalinspeedad men überglad.

Och jag skulle bara iväg och köpa ett regnställ på vägen hem från jobbet. Så kan det bli...

scooter8

Loggat

Motorburen Ungdom
mieri

« Svara #68 skrivet: 2013-08-08, 16:21:45 »

Oj oj,

Nu blev jag lite avis  :-)

Mieri
Loggat

Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #69 skrivet: 2013-08-09, 15:43:14 »

Yes sir, du skulle gillat större delen av rundan...
Men de vägarna vi tog upp till Östhammar för drygt en månad sen var faktiskt snäppet roligare!

Jag har lärt mig att uppskatta MP3:ans CVT-växellåda på den här rundan - snabb gasrespons utan ansträngning gjorde att jag kunde koncentrera mig fullt på kurvtagning. Ingen koppling/varvtal/växelläge att hålla reda på. Förmodligen därför jag kunnat hänga med det här gänget någorlunda bra...
« Senast ändrad: 2013-08-09, 15:51:48 av Yoss » Loggat

Motorburen Ungdom
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #70 skrivet: 2013-10-11, 20:47:37 »

Tack för en trevlig tur och god guidening i Roslagen med GPS Mieri och Hoffcat.
Blev en kortnotis åka i det fina höstvädret idag, slänger upp någon bild senare för nu börjar fotbollen.

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
mieri

« Svara #71 skrivet: 2013-10-11, 23:23:44 »

Hej och tack själv Tomas ,

Och även tack till Hoffcat som kunde medverka i den hastigt hopsatta roslagstur denna soliga fredagseftermiddag. Tänkte börja med en rolig bild först. Mera bilder och en liten historia kanske kommer senare ikväll eller imorrn ?

Mieri

http://campl.us/kAyuAhG5QdU

Ja just det , grattis till det svenska fotbollslandslaget till 2 - 1 vinsten mot Österrike i VM kvalet ( var det väl ? )
Zlatan was The man again..
« Senast ändrad: 2013-10-11, 23:30:32 av mieri » Loggat

mieri

« Svara #72 skrivet: 2013-10-11, 23:49:21 »

Jo det var några uppföljningsbilder till som jag ville visa direkt efter Burgman / hoffcatbilden,

Undras om Hoffcat hann med å få allt sagt till frugan ? I luren . Den var som fastväxt där i örat ett tag...

http://campl.us/fpDvNVP6Q6S

Gonatt , skrivs imorrn.
Mieri
Loggat

tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #73 skrivet: 2013-10-12, 00:43:46 »

@mieri,
Den var riktigt kul, ger ordet perspektiv en ny mening  Smiley
http://campl.us/kAyuAhG5QdU

---

Några fler bilder,

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
mieri

« Svara #74 skrivet: 2013-10-12, 08:24:13 »

Kanonbilder!

Den sista brinnande bilden är ju bara för Läcker.
 ( När den togs då var det inte speciellt synd om mig när jag låg i spabadet å tog en kall. )

Mieri

Loggat

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 12 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.164 sekunder med 18 databasfrågor.