Det ena leder till det andra, leder till det tredje...
Igår efter jobbet skulle jag jaga efter ett regnställ inför helgens Noraexpedition. Budgetpris, helst någonstans utmed vägen hem.
Peace of cake: in på Jula Barkarby, finns säkert där - tar två minuter å fixa.
Nope, inga regnställ på Jula.
Hem och googla och ringa - hittar ett på Biltema, ringer till en kompis som säger att det ska va bra för de pengarna, bara man tar ett par storlekar större. Ringer till Biltema i Haninge - slut. Ringer till Biltema i Botkyrka - slut. Ringer till Biltema i Uppsala - bingo, två kvar. Fint väder så jag ber de lämna en åt sidan och sätter mig på hojen (glömmer naturligtvis att kolla vad det är för storlek). Skickar ett sms till en bekant i Uppsala att jag ska åt det hållet ifall han ville träffas en stund.
Framme i Uppsala så får jag mitt regnställ - i storlek XXL (M är det som passar oftast på mig). WTF, finns det inga andra storlekar? Nej, that's it. Testar regnstället och - det passar!

Polaren som jag sms-at dyker upp på sin Suzuki SV650 och har med sig en till bekant med en BMW 1100S. Kan jag tänka mig följa med på en kort runda i det fina vädret? Mnjaaaa, jag är rätt trött efter jobbet... men vafan, jag följer med en bit...
En till Suzuki joinar någonstans i Österbybruk och snart är vi och utforskar de fina Upplandsvägarna. Vägverket har låtit bli att grusa i vägkanterna härikring (till skillnad från vägarna längre söderut) så det går undan ordentligt. MP3:an hänger med förvånansvärt bra, särskilt på ordentligt kurviga partier. Vi vänder söderut vid Forsmark och lite senare är vi framme vid Öregrund och njuter av solnedgången.

Vidare söderut genom Östhammar - Gimo - Knutby - Gottröra. Kurva på kurva på kurva på helt tomma vägar.
Hemma runt midnatt. Dödstrött, adrenalinspeedad men überglad.
Och jag skulle bara iväg och köpa ett regnställ på vägen hem från jobbet. Så kan det bli...