Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-08, 10:50:47
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Första tvätt + en skruv lös
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Första tvätt + en skruv lös  (läst 10127 gånger)
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« skrivet: 2012-05-14, 13:32:13 »

Efter att ha tillryggalagt ca 60 mil de första två veckorna så var det dags för första tvätten och en genomgång av alla luckor och nivåer.
Jag märkte att skruven som håller panelen till tändstiften på plats var lös, hade jag kört ett par mil till så hade jag förmodligen tappat bort panelen.

Så jag tog mig tid att gå igenom alla synliga skruvar och spänna åt dem. Blev både ett och två varv på en del av dem.

Har ingen tidigare erfarenhet av hoj men kan tänka mig att vibrationerna och konstruktionen med fastskruvade plastluckor gör att problemet uppstår. Ni som har längre erfarenhet, är det något som ni stött på tidigare? Händer det att skruvarna lossnar och luckor försvinner eller har min hoj bara råkat ut för en arbetare med reumatiska handleder som inte orkade dra åt alla skruvarna ordentligt?

Annars funkar hojen problemfritt och själv har jag blivit en fena på att göra åttor på parkeringsplatser, men har även haft tid att utforska småvägarna i Roslagen.  scooter8

P.S. Traditionsenligt så har MP3:an nu med pompa och ståt (en champis delad med flickvännen) döpts till Isabella Berlusconi.
En riktig diva är född!  bunny laughing9
Loggat

Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-05-14, 22:28:10 »

Skumt med skruvarna icon_scratch

Jag kollar ibland vissa skruvar av typen plåtskruv, dom som håller all plast på plats.
Inga har någonsin lossnat.
Där har du bara otur.
Jag har aldrig tappad någon lucka.
Skumt att du råkar ut för sådana saker.
Att tappa något är ju riktigt deppigt!

Nu har jag strippat min fuoco helt några gånger, kanske därför allt sitter kvar.
Kan hända att jag är noggrannare än fabriken  laughing7

Dom sitter nog kvar om du drar dom ordentligt.
ag minns inte om det är PZD  eller philps skallar men det har du säkert koll på Smiley
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss

« Svara #2 skrivet: 2012-05-15, 07:17:56 »

Tack Kjelle, får helt enkelt hålla ett öga på det... Nu är i alla fall allting ordentligt efterspännt.

De flesta skruvar på min hoj var faktiskt torx, samt nån ensktaka Pozidrive om jag minns rätt.
Loggat

Motorburen Ungdom
Yoss

« Svara #3 skrivet: 2012-05-23, 16:06:36 »

Lägger upp några bilder på hojen. 90 mil nu, första service bokad på måndag.
Tränade lite igår på stadstrafik under rusningstid och för första gången att filtrera förbi bilarna, körde Hässelby - Vällingby - Bromma plan - Alvik.
Riktigt skönt att kunna ta sig förbi ett hundratal bilar på några sekunder kring Brommaplansrondellen.
Det gäller dock att ha uppsikt både fram och bak och att ta det lugnt. Bilar var faktiskt inget större problem, snarare alla andra på mc som var mer rutinerade och ville förbi... Men det var inga problem att ta sig fram med två hjul i fronten så snart har även jag fått rutinen på det...

Plastic fantastic!  Grin
Loggat

Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-05-23, 18:10:11 »

Läckra bilder  hello2

När jag tittar på framhjulsupphängningen, så måste jag nu kolla om jag har lika dan.
Den ser ut som om den var moderniserad tycker jag  Shocked

Ok! Nu har jag kollat och det är snarlikt. På en fuoco är en del saker svartmålade och ser inte lika snygga ut  Sad
« Senast ändrad: 2012-05-23, 20:04:43 av Kjelle » Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Rille
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 21

Kör: Piaggio mp3 500 sport
Hemort: Jönköping

« Svara #5 skrivet: 2012-05-23, 19:26:29 »

Vacker...Nästan att man fäller en liten tår
Loggat
Yoss

« Svara #6 skrivet: 2012-05-24, 07:04:53 »

Jodå, Piaggio har ändrat en del detaljer jämfört med tidigare modeller, men inget stort som upphängningen.

T.ex. så tänkte jag kolla ifall slangarna till/från kylaren tar i fläkten (ett ganska vanligt fel på tidiga MP3:or), men det gick inte - nu finns det en innerskärm som täcker baksidan av kylaren/fläkten/slangarna så att det inte går att se...
Loggat

Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012-05-24, 10:05:57 »

Jodå, Piaggio har ändrat en del detaljer jämfört med tidigare modeller, men inget stort som upphängningen.

T.ex. så tänkte jag kolla ifall slangarna till/från kylaren tar i fläkten (ett ganska vanligt fel på tidiga MP3:or), men det gick inte - nu finns det en innerskärm som täcker baksidan av kylaren/fläkten/slangarna så att det inte går att se...

Ja just det! Det fick jag fixa (tack vare modernvespa). Slangen skavde mot kylarupphängningen strax under fläkten.
Loggat

tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012-05-24, 13:38:40 »

Lägger upp några bilder på hojen. 90 mil nu, första service bokad på måndag.
Tränade lite igår på stadstrafik under rusningstid och för första gången att filtrera förbi bilarna, körde Hässelby - Vällingby - Bromma plan - Alvik.
Riktigt skönt att kunna ta sig förbi ett hundratal bilar på några sekunder kring Brommaplansrondellen.
Det gäller dock att ha uppsikt både fram och bak och att ta det lugnt. Bilar var faktiskt inget större problem, snarare alla andra på mc som var mer rutinerade och ville förbi... Men det var inga problem att ta sig fram med två hjul i fronten så snart har även jag fått rutinen på det...
Plastic fantastic!  Grin
good post
(alltid kul med bilder)

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.098 sekunder med 18 databasfrågor.