Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-16, 06:53:06
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Garantier
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Garantier  (läst 16774 gånger)
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« skrivet: 2011-09-12, 08:57:04 »

Vad är det för garantier som gäller vid nyköp av en MP3 400cc?
Glömde naturligtvis fråga när jag var och provkörde...
Loggat

Motorburen Ungdom
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« Svara #1 skrivet: 2011-09-19, 16:45:54 »

Det borde väll vara Piaggio´s 2 års fabriksgaranti som gäller i första hand.

Jag hoppas också - och nu vet jag inte om jag bryter mot några forumregler då detta ämne inte diskuterats någonstans, vilket jag personligen tycker är synd - att Du tittar på andra köpkanaler än via den Svenska Generalagenten och dess ÅF´ar.

Själv åkte jag ner till Tyskland och inhandlade en MP3 Yourban. Pris inkl moms för nytt fordon, Ursprungskontroll , inregistreringsavgifter samt en lastbilsfrakt från södra Tyskland till Stockholm gav mig ett pris på 64 800:- körklar !! En aning billigare än de 89 995:- som den kostar här !!

Dessa pengar betalar försäkring och bensin många år framåt.
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011-09-19, 22:10:52 »

Hej Calvin och välkommen! Smiley

Klart att ämnet skall tas upp. Vi har högt till tak på forumet  Grin
Allting som inte bryter mot forumets regler, är självklart välkommet.
Garantier diskuteras väldigt mycket på det amerikanska forumet Modernvespa, så varför inte göra det här.

/ Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« Svara #3 skrivet: 2011-09-20, 09:57:05 »

Hej Kjelle,

Å tack. Vad jag menade om att det inte diskuteras är inte garantier utan mer den Svenska generalagentens priser. Kan jag starta en tråd om detta utan att bryta mot några regler eller försvåra några "relationer" ?
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-09-20, 13:48:53 »

Om man diskuterar en tredjepart eller som i det här fallet företag i form av Generalagenter, så är svaret nej.
Då är vi ute på hal is. Vi vet inte vad dom har för omkostnader etc.
Jag har ett svagt minne av att svenska generalagenter måste betala moms för importerade varor (plus en del andra avgifter). Den momsen kan dom bara dra av när varan är köpt av en återförsäljare. Här uppstår ett litet moment 22. Varan blir dyrare ju mera svårsåld den är hos återförsäljaren. Generalagenten lägger på pris efter hur länge varan har stått och samlat damm i deras lada. Följden blir en liten import detta i sin tur gör att generalagenten får betala ett högre inköpspris. Tyskland med sina 80 miljoner invånare kan importera mängder med varor och få ett lågt pris. Vi är ju inte mera invånare än vad som knallar på gatorna i New York, så här blir det dyrare plus att vi har en del avgifter som generalagenten måste betala till staten.
Återförsäljaren sitter i samma knipa men brukar få dumpa priset för att bli av med varan.

Hur svensk lag påverkar en generalagents priser kan vi inte diskutera här. Hoppas att du förstår det  Smiley

Ämnet behandlas längre ner  sign16

/ Kjelle
« Senast ändrad: 2011-09-21, 17:48:39 av Kjelle » Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #5 skrivet: 2011-09-20, 15:26:34 »

Protest, Kjelle!
Klart man måste kunna diskutera priser fritt på ett forum, så länge som man inte slänger ur sig osanningar, kränkningar eller andra olämpligheter som gör att man bryter mot lagar, eller att moderatorn tröttnar...

Att vi skulle ta särskild hänsyn till generalagenterna och deras omkostnader begriper jag inte alls. Det är en (nästan) fri värld, och man handlar var man vill. Av vem man vill.

Sedan är det frågan om en sådan diskussion leder någon vart... Smiley En generalagent och en lokal återförsäljare behöver ju alltid ta betalt för sina tjänster och för det mervärde som de (förhoppningsvis) skapar i form av lokal representation, lager, service och annat.
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011-09-20, 15:51:36 »

Protest, Kjelle!
Klart man måste kunna diskutera priser fritt på ett forum, så länge som man inte slänger ur sig osanningar, kränkningar eller andra olämpligheter som gör att man bryter mot lagar, eller att moderatorn tröttnar...

Att vi skulle ta särskild hänsyn till generalagenterna och deras omkostnader begriper jag inte alls. Det är en (nästan) fri värld, och man handlar var man vill. Av vem man vill.

Sedan är det frågan om en sådan diskussion leder någon vart... Smiley En generalagent och en lokal återförsäljare behöver ju alltid ta betalt för sina tjänster och för det mervärde som de (förhoppningsvis) skapar i form av lokal representation, lager, service och annat.

Diskuterar man priser och handlingssätt utan att smutskasta någon, så är forumet naturligtvis öppet för det.
Jag la in några rader som kan förklara varför det kan vara dyrare i Sverige än i Tyskland. Det ser jag själv mest som en upplysning.

Jag var lite oklar, det måste jag erkänna. Som jag skrev tidigare, så bör alla forum ha högt till tak. Skriver man om fakta och inte ponerar eller
som du skriver kränker, så är naturligtvis taket högt. Jag tror att jag missuppfattade Calvin. Lätt gjort om man läser skrivna rader.
Ett forum har ju alltid rena fönster där man ser både ut och inn.

Det mesta man har läst på forumet handlar om ljuddämpare och andra tillbehör, prestanda nyheter osv.
När det kommer något nytt, så måste man tänka två gånger och ta en "take five".

Om Calvin kan starta ämnet i fråga i det här forumet, så är det intressant att följa

( Jag är hopplös på att särskriva ibland, hoppas jag inte gjorde det den här gången la)

Ännu längre ner   sign16
« Senast ändrad: 2011-09-21, 17:50:00 av Kjelle » Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011-09-21, 17:46:58 »

Om man diskuterar en tredjepart eller som i det här fallet företag i form av Generalagenter, så är svaret nej.
Då är vi ute på hal is. Vi vet inte vad dom har för omkostnader etc.
Jag har ett svagt minne av att svenska generalagenter måste betala moms för importerade varor (plus en del andra avgifter). Den momsen kan dom bara dra av när varan är köpt av en återförsäljare. Här uppstår ett litet moment 22. Varan blir dyrare ju mera svårsåld den är hos återförsäljaren. Generalagenten lägger på pris efter hur länge varan har stått och samlat damm i deras lada. Följden blir en liten import detta i sin tur gör att generalagenten får betala ett högre inköpspris. Tyskland med sina 80 miljoner invånare kan importera mängder med varor och få ett lågt pris. Vi är ju inte mera invånare än vad som knallar på gatorna i New York, så här blir det dyrare plus att vi har en del avgifter som generalagenten måste betala till staten.
Återförsäljaren sitter i samma knipa men brukar få dumpa priset för att bli av med varan.

Hur svensk lag påverkar en generalagents priser kan vi inte diskutera här. Hoppas att du förstår det  Smiley

/ Kjelle

Jag har fått den information som jag saknade och är där med uppdaterad gällande lagar och paragrafer.
Ibland måste man smyga på tå innan man fattar ett beslut.
Min okunnighet gjorde att jag var försiktig.

Nu står ämnet öppet!

/ Kjelle
Loggat

TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #8 skrivet: 2011-09-23, 08:22:11 »

Det är lugnt! No hard feelings, Kjelle!   Ingen är fullkomlig. Inte ens jag....  Wink
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011-09-28, 22:08:40 »

Hej Calvin och Välkommen till ScooterForum!  
Som Kjelle skrev har vi högt i tak så länge det är trevligt och informativt.

Var någon som för "länge sedan" skrev om import från Tyskland då om en Burgman som jag blev lite nyfiken på i den här tråden,
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,144.15.html

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Yoss

« Svara #10 skrivet: 2011-10-04, 11:52:46 »

Tack för alla svar, har varit bortrest ett par veckor och det är först nu som jag kunnat läsa på forumet.
Jag känner till prisskillnaden jämfört med sydligare breddgrader men har inte forskat i hur man gör bäst för att importera MP3:an. Har för mig att jag läst på detta forum ett inlägg som handlade om att en av medlemmarna försökte (för ett par år sen) importera en MP3 eller Fuoco men stötte på så pass mycket byråkrati att det till slut blev en begagnad svensksåld Fuoco.

Calvin, jag skulle uppskatta om du kan beskriva lite mer detaljerat vad du fick göra vid själva importen (själva pappersarbete/byråkrati/besiktningar etc.).

Ska kolla lite mer noggrant på Burgman-tråden...
Loggat

Motorburen Ungdom
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #11 skrivet: 2011-10-04, 19:47:23 »

de här killarna skriver väldigt underhållande om att importera hoj, denna sida har några år på nacken men det mesta är aktuellt än idag. så kolla
in   occasion14

http://www.allroadmc.com/import.htm   

Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Yoss

« Svara #12 skrivet: 2011-10-07, 13:03:15 »

Efter att ha läst ovanstående guide så undrar jag om följande påstående fortfarande gäller?

"Några basfakta: begagnad hoj ska vara minst sex månader gammal och ha minst 600 mil på mätaren, man kan då inte dra av moms på det man köper. Ny hoj är just ingen idé att handla, men skulle man komma på idén så gäller att momsen är avdragsgill (antingen direkt vid köp eller när man kommit hem), men å andra sidan ska svensk moms betalas (och den är givetvis HÖGRE, alltså ingen himla bra idé). "

Av ca 160 annonser med Piaggio/Gilera 3-hjulingar på mobile.de så är det bara ca 15 som uppfyller ovanstående krav (då har jag sorterat bort privatannonser och 125cc och 250cc modellerna).

Är fortfarande väldigt intresserad av detaljerna kring Calvins import av ny Yourban...

Loggat

Motorburen Ungdom
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #13 skrivet: 2011-10-07, 14:09:39 »

Du kanske kan skicka ett PM till Yoss?
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Yoss

« Svara #14 skrivet: 2011-10-09, 17:16:15 »

Hittade precis ett inlägg från Calvin där han skriver lite mer om importen av sin Yourban, se: HÄR.

Ska läsa det noggrant ett par gånger...  Smiley
Loggat

Motorburen Ungdom
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.164 sekunder med 22 databasfrågor.