Jag har inte haft min cygnus mer än några veckor men jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av den.
Åker jag själv på den så axar den rätt snabbt upp till 80, sen segar den på till straxt över 100.
Har toppat runt 110-115 på mätaren i svagt nerför.
På en raka kan man hålla runt 100+ och när det kommer en brantare backe så saktar den ner till ca 90.
I stan och på 70 vägar känns den jätte smidig och snabb.
Jag skjutsar en del på den och det märks rätt bra på den lilla 125cc motorn.
Dämpningen blir väldigt mjuk och trivsam med den extra vikten, men motorn blir lite för klen.
Jag har en 90 väg med svag lutning uppför efter en korsning med stop skylt när jag ska till jobbet, och åker jag där med skjuts så stannar den upp vid runt 70-80 utan motvind under hela den svaga lutningen, för att sedan sakta öka när det blir platt.
Utrymmet under sadeln är jätte bra, får plats med en stor hjälm och en liten väska framför.
Finns även ett öppet handskfack vid nyckeln.
Tändningslåset har en liten finess, man kan stänga ett metall lock framför låset så man inte kommer åt det, och för att öppna det lilla locket så finns det som en annan del av nyckeln som man låser upp det med.
Cygnusen har väldigt låg tyngdpunkt. Jag hyrde nyligen en 50cc kymco scooter av okänd modell, och den kändes lika tung om inte lite tyngre än vad cygnusen gör.
Därimot så känns även cygnusen lite fladdrig på vägen i 100 km/h, men inte så det känns farligt.
Saker jag upplever positivt med Cygnusen:
+ Bromsarna, speciellt frambromsen är väldigt bra.
+ Stort förvaringsutrymme under sadeln.
+ Snygg instrumentpanel.
+ Bra lyse.
+ Tyst.
+ Kvalite, jag har haft en billigare 50cc kina scooter för ett par år sen, och det är stoooor skillnad.
+ Finessen med tändningslåset.
Saker jag upplevt negativt:
- Inre bakskärmen har ett mellanrum mellan en av bultarna, bulten går inte att dra åt mer eftersom den har en liten krage som går imot metallen bakom plastskärmen. Så skärmen skorrar och låter illa vid vissa varvtal. Jag satt dit en liten gummipackning som tvingar den emot bulten. Så den låter lite mindre nu så den är det inte störande längre.
- Effekten för att skjutsa med på 90 vägar, ja det är ju bara en 125cc så vad förväntade jag mig egentligen