Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-06-24, 05:27:34
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Egna erfarenheter/Recensioner
| | |-+  Yamaha Cygnus X 125 2008
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Yamaha Cygnus X 125 2008  (läst 10905 gånger)
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« skrivet: 2011-07-16, 15:56:18 »

Jag har inte haft min cygnus mer än några veckor men jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av den.

Åker jag själv på den så axar den rätt snabbt upp till 80, sen segar den på till straxt över 100.
Har toppat runt 110-115 på mätaren i svagt nerför.
På en raka kan man hålla runt 100+ och när det kommer en brantare backe så saktar den ner till ca 90.
I stan och på 70 vägar känns den jätte smidig och snabb.

Jag skjutsar en del på den och det märks rätt bra på den lilla 125cc motorn.
Dämpningen blir väldigt mjuk och trivsam med den extra vikten, men motorn blir lite för klen.
Jag har en 90 väg med svag lutning uppför efter en korsning med stop skylt när jag ska till jobbet, och åker jag där med skjuts så stannar den upp vid runt 70-80 utan motvind under hela den svaga lutningen, för att sedan sakta öka när det blir platt.

Utrymmet under sadeln är jätte bra, får plats med en stor hjälm och en liten väska framför.
Finns även ett öppet handskfack vid nyckeln.
Tändningslåset har en liten finess, man kan stänga ett metall lock framför låset så man inte kommer åt det, och för att öppna det lilla locket så finns det som en annan del av nyckeln som man låser upp det med.

Cygnusen har väldigt låg tyngdpunkt. Jag hyrde nyligen en 50cc kymco scooter av okänd modell, och den kändes lika tung om inte lite tyngre än vad cygnusen gör.
Därimot så känns även cygnusen lite fladdrig på vägen i 100 km/h, men inte så det känns farligt.

Saker jag upplever positivt med Cygnusen:
+ Bromsarna, speciellt frambromsen är väldigt bra.
+ Stort förvaringsutrymme under sadeln.
+ Snygg instrumentpanel.
+ Bra lyse.
+ Tyst.
+ Kvalite, jag har haft en billigare 50cc kina scooter för ett par år sen, och det är stoooor skillnad.
+ Finessen med tändningslåset.

Saker jag upplevt negativt:
- Inre bakskärmen har ett mellanrum mellan en av bultarna, bulten går inte att dra åt mer eftersom den har en liten krage som går imot metallen bakom plastskärmen. Så skärmen skorrar och låter illa vid vissa varvtal. Jag satt dit en liten gummipackning som tvingar den emot bulten. Så den låter lite mindre nu så den är det inte störande längre.
- Effekten för att skjutsa med på 90 vägar, ja det är ju bara en 125cc så vad förväntade jag mig egentligen Smiley

« Senast ändrad: 2011-07-23, 23:00:38 av ljs-s » Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3348

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-07-17, 14:46:04 »

Hej ljs-s och Välkommen till ScooterForum! 

---

good post
Tack för recension, kul att läsa  thumbsup

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
ljs-s

« Svara #2 skrivet: 2011-07-17, 21:11:59 »

Hej ljs-s och Välkommen till ScooterForum! 

Tack tack Cheesy

Är det nån som har några funderingar ang Cygnusen så är det bara att skriva på.
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
SuperMek
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 6

Kör: Yamaha X-Max 250 2011
Kör2: Yamaha Cygnus X 125 2010
Kör3: Sym Red Devil
Hemort: Tumba

« Svara #3 skrivet: 2011-07-17, 23:28:27 »

Vad kul med en person som uppskattar kvalitet!
Om nu någon funderar på ett inköp har jag en nästan ny Cygnus X till salu.
Vit, 2010, 330 mil, 21 900 kr. Första service är genomförd.

/Christian 070-330 02 97
Loggat

Mvh / Christian
ljs-s

« Svara #4 skrivet: 2011-07-18, 13:23:27 »

Vad kul med en person som uppskattar kvalitet!
Om nu någon funderar på ett inköp har jag en nästan ny Cygnus X till salu.
Vit, 2010, 330 mil, 21 900 kr. Första service är genomförd.

/Christian 070-330 02 97

Va kul, ser att du köpt en X-max, det funderar jag oxå på. Just eftersom jag skjutsar så mycket.
Så även jag har en Cygnus tillsalu i Sundsvalls trakten Smiley
Uttagen nu i Juli, gått snart 20 mil Smiley

Brukar du skjutsa på x-maxen?
Vilken hastighet kan du hålla i motvind och uppför? Med eller utan skjuts Smiley

Berätta gärna lite vad du tycker om den. Vilken årsmodell har du?

« Senast ändrad: 2011-07-18, 21:02:24 av ljs-s » Loggat

-----
SuperMek
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 6

Kör: Yamaha X-Max 250 2011
Kör2: Yamaha Cygnus X 125 2010
Kör3: Sym Red Devil
Hemort: Tumba

« Svara #5 skrivet: 2011-07-18, 14:22:46 »

Brukar du skjutsa på x-maxen?
Vilken hastighet kan du hålla i motvind och uppför? Med eller utan skjuts Smiley
Berätta gärna lite vad du tycker om den. Vilken årsmodell har du?

Uppgraderingen till en x-max av årgång 2011 skedde då jag tarvar ett nr större tvåhjuling. Något beroende på längden jag har, men också att en 20 pannor övervikt som ledigt kan tappas bort ger att en x-max är ett bättre val för mig :-)
Skjuts sker inte så ofta (hittills aldrig) så jag har inga erfarenheter av detta, men hastigheter upp mot 120 är inga problem dvs ingen svaghet kan skönjas. Fördelen, förutom att cykeln är ett nr större, är också kåpglaset som håller bort vindtrycket i motorvägsfart. Bättre bagageutrymme under sadeln är också ett plus. Dock lider cykeln av samma avvart till knackande ljud vid gaspådrag som Cygnus X. Även här misstänker jag innerskärmen över bakhjulet som jag tror slår mot stötdämparna vid gaspådrag. Cygnusen gav mig ca 20 mil mellan tankningarna, vilket nu är utökat till ca 30 mil mellan tankstoppen. Större hjul och längre mellan dem ger en lugnare och stabilare gång på landsvägen, där cygnus är mer smidigt moppelik och kan lindas runt lyktstolparna utan problem.
Loggat

Mvh / Christian
ljs-s

« Svara #6 skrivet: 2011-07-21, 10:35:52 »

Uppgraderingen till en x-max av årgång 2011 skedde då jag tarvar ett nr större tvåhjuling. Något beroende på längden jag har, men också att en 20 pannor övervikt som ledigt kan tappas bort ger att en x-max är ett bättre val för mig :-)....

Tack för bra svar, hjälpte mig bestämma mig Smiley Vart en 2011 xmax med abs som hade gått 1 mil Smiley
Vart en åktur på 20 mil ifrån där jag hämtade den.
Jädra trevlig att åka, piggare än vad jag trodde den skulle vara.
Passade på att testa abs:en efter det regnar lite. Fungerade fint och det märktes knappt i hojen när abs:en jobbade på.
Loggat

-----
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3348

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011-08-09, 20:58:33 »

Grattis till inköpet  occasion14

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
ljs-s

« Svara #8 skrivet: 2011-08-12, 15:23:54 »

Tack tack, tänkte skriva några rader om den sen när jag åkt lite mer med den. Har bara 60 mil på mätaren ännu Smiley
Loggat

-----
Semester Stallone
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 246

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo

« Svara #9 skrivet: 2013-11-27, 13:05:08 »

Körde drygt 1000 mil på min 2010:a, vilket inkluderar en vinter, med snösulor och dubb. Håller väl i stort med ovan omdöme. Men ska man vara petig så upplevde jag dynan som på tok för mjukt stoppad och att fjädringen fram var en riktig rysare. Annars ger den ett ganska påkostat intryck och nästan lite premium-feeling med blinker-reläets diskreta klickande. Kan väl inte säga att jag är någon större vän av skottkärrehjul, heller. Och 12-tummarna bidrar heller egentligen inte till något annat än lite extra spännande uselt väggrepp.

Motorn? Ja, som man kan förvänta sig av en liten 125:a. Inte slö men heller ingen raket. Blir gärna hängande i motlut. Det är okej, men vad jag däremot inte upplevde som okej är att motorn lite väl tydligt låter ansträngd och plågad. Fullgaskörning under någon längre tid hade, misstänker jag, renderat i lösa maskindelar i dikeskanten.

Acceleration
0-50 km/t…… 6.3 s
50-80 km/t…. 9.8 s

Bränsleförbrukning
0.3 l/mil (blandad körning)

Slutomdömet, om man är beredd att acceptera vissa egenheter, måste ändå anses vara en 3:a (på gränsen till 4:a) på en 5-gradig skala

Loggat
mieri

Antal inlägg: 1352

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Elcykel 7 vxl Batavus
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #10 skrivet: 2013-11-27, 18:22:33 »

Tjena ,

Jag har faktiskt också haft en Cygnus för några år sedan . Jag tror det var en silverfärgad 07:a ? ....
Visst det var ingen raket , men det har ni redan läst er till här så det visste ni redan . Vibrationerna känner jag igen som ni nämner .

Men det som jag minns att jag tyckte minst om var att trots att jag hade kapat bort lite skumgummi från limpan för att komma lite längre bak . Så blev det aldrig riktigt bra för mig som är 188cm lång . Jag minns att ibland när jag skulle svänga i  t ex en korsning så fastnade knät under styret / handtagen = ej bra .

Ha de
Mieri

Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.152 sekunder med 21 databasfrågor.