Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-05-31, 17:49:59
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Kawasaki J300 eller Honda SH 300i - vilken är bäst för långfärd?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Kawasaki J300 eller Honda SH 300i - vilken är bäst för långfärd?  (läst 16674 gånger)
HAL9000
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 6

Kör: Kymco Grand Dink 250
Kör2: PGO T-Rex 150 (tidigare)
Kör3: Honda CB 900F B'oldor (tidigare)
Kör4: Yamaha GTS 1000 (tidigare)
Hemort: Helsingborg

« skrivet: 2016-06-08, 14:20:06 »

Hej

Ny i forumet men har kört scooter ett bra tag och dessförinnan tung MC på uppemot 1000 cc. Äger idag en PGO T-Rex 150 cc som jag i stort sett är väldigt nöjd med. Har den både för stadskörning och shopping, utflykter till sommarstugan och ren nöjeskörning. Det sistnämnda är rätt viktigt för mig.

Har nyligen kommit hem från en tredagars färd längs kusten från Helsingborg till Varberg och därifrån genom Halland mot sjön Bolmen och ned genom Småland tillbaks till Skåne. En tur på ungefär 55 mil i 27 gradig sommarvärme. Fantastiskt körning kan jag meddela!

T-Rex:en är en lysande liten maskin på flera sätt, med bra handskfack som rymmer ett par vattenflaskor, mobiltelefon plus handskar. Och andra småprylar. Hyfsad plats under sätet för regnställ och ett par extra skor. Hjälmen förvarar jag i en stor Givibox. Den har också bra utrymme för att sträcka på benen och ändra körställning om jag kör långt. Men dagsetapper på 15 mil och lite över ger träsmak. Så sadeln är inte den bästa för långkörning.

Scootern tuffar på i drygt 100 km/h så kortare sträckor på motorväg funkar om det inte är motvind. Då når den inte upp i mer än ca 90 och snart har man lastbilar som ligger och trycker på bakom. Eftersom jag då och då måste köra motorväg har jag funderat på att skaffa en tyngre scooter med 300 cc motor. Men inte större än så.

Jag har tittat på olika modeller och även provkört några. Bland annat Vespa 300 GTS och Honda SH 300i (2016 årsmodell). Vespan går bort pga för små hjul, den känns klart ostabil i motorvägsfart. Hondan känns som en superfin maskin som driver på bra i 130. Men fotutrymmet är rätt begränsat. I praktiken finns det bara en sittställning och det går inte att sträcka ut benen som på min PGO T-Rex. Jag är osäker på hur stor nackdel det är, har inte kunnat köra några längre sträckor. Andra minus är det pyttiga utrymmet under sadeln och att handskfacket knappt rymmer en modern mobiltelefon.

En modell som också attraherat mig men som jag inte kunnat provköra är Kawasaki J300. Den är fysiskt större än Hondan och har massor av plats under sadeln. Jag vet att det finns en lite billigare motsvarighet från Kymco men det är skitsamma. Jag gillar utseendet hos den svartgröna Kawasakin (SE-modellen) så det är den som gäller om det blir ett köp. Men även Kawan har begränsat med fotutrymme och ger inte så mycket möjlighet att sträcka benen eller ändra sittställning.

Nu hoppas jag att det finns någon i forumet som äger en Kawasaki J300 och kan berätta om hur den känns att köra, särskilt längre sträckor och på motorväg. Sitter man tillräckligt bra? Räcker vindrutan? Kan tillägga att jag är 1,81 m lång.

Och ni som har en Honda SH300i - hur är den att sitta på längre stunder?

Tack på förhand till alla scooterförare!

Loggat

/Tjalle
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #1 skrivet: 2016-06-08, 21:44:15 »

Vad gäller att kunna sträcka på benen så är den bara marginellt bättre än SH300. Men i övrigt tycker jag absolut att du ska titta på Piaggio Beverly 350 eller möjligen 300 som har en äldre motor (samma som i Vespa 300 GTS).
Beverly är körglad, stadig och har ett överraskande stort utrymme under sadeln.

Försök att få provköra en, jag tror att du blir glatt överraskad.

Peter Björkdahl
Loggat

HAL9000
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2016-06-11, 18:42:20 »

Vad gäller att kunna sträcka på benen så är den bara marginellt bättre än SH300. Men i övrigt tycker jag absolut att du ska titta på Piaggio Beverly 350 eller möjligen 300 som har en äldre motor (samma som i Vespa 300 GTS).
Beverly är körglad, stadig och har ett överraskande stort utrymme under sadeln.

Försök att få provköra en, jag tror att du blir glatt överraskad.

Peter Björkdahl

Tack för svaret Peter. Jag har haft Piaggio Beverly på listan över alternativ men inte fått chans att provköra den ännu. Har svårt att hitta nån som har ett demoex i trakten av Helsingborg. Men den verkar klara sig fint i tester. Så jag måste definitivt ta en tur med den också.
Loggat

/Tjalle
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2016-06-14, 23:03:03 »

Hej HAL9000 och Välkommen till Forumet!  

-Tomas
« Senast ändrad: 2016-06-14, 23:18:43 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
HAL9000
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #4 skrivet: 2016-06-22, 01:27:14 »

Hej HAL9000 och Välkommen till Forumet!  

-Tomas

Tack Tomas.  Smiley
Loggat

/Tjalle
HAL9000
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #5 skrivet: 2016-06-22, 01:49:57 »

Kan meddela att en ny (begagnad) scooter nu är inköpt och det blev ingen av de nämnda modellerna utan en Kymco Grand Dink 250, föregångaren till Kymco Downtown 300i som i sin tur är modellen som Kawasaki J300 bygger på.

Fick tag på en -06a i bra skick och endast 550 mil på mätaren för en billig peng - endast 14 000. Den kombinerar det mesta jag var ute efter: rekativt bra benutrymme (bättre än Honda SH300i och Kawasaki J300), stort utrymme under sadeln, schysst integrerad vindruta och tillräckligt kraftig motor för att driva på i 120-130 på motorväg. Och så finesser som digital display, 12 volts uttag under sadeln och elektriskt infällbara backspeglar!

Grand Dinken är också hyfsat liten, mindre än Kawasaki J300 och Yamaha X-Max, men utrustad med riktigt bra passagerarplats med litet ryggstöd. Enda egentliga nackdelen är att den har små 12-tums hjul. Men scootern ligger stadigt och känns inte vinglig ens i motorvägsfart och sidvind. Lång hjulbas och tyngd är nog förklaringen.

Det här är en utpräglad touringmaskin vilket förhoppningsvis passar mig perfekt. Jag har haft mycket kul på min PGO T-Rex 150 men den funkar inte så bra för längre turer utan är bäst för stadskörning och kortare landsvägsutflykter.

Startar en ny tråd med erfarenheter från den här scootern när jag har kört ett tag med den.  Smiley
Loggat

/Tjalle
erkagn

Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå

« Svara #6 skrivet: 2016-06-22, 07:21:36 »

Kan meddela att en ny (begagnad) scooter nu är inköpt och det blev ingen av de nämnda modellerna utan en Kymco Grand Dink 250, föregångaren till Kymco Downtown 300i som i sin tur är modellen som Kawasaki J300 bygger på.

Fick tag på en -06a i bra skick och endast 550 mil på mätaren för en billig peng - endast 14 000. Den kombinerar det mesta jag var ute efter: rekativt bra benutrymme (bättre än Honda SH300i och Kawasaki J300), stort utrymme under sadeln, schysst integrerad vindruta och tillräckligt kraftig motor för att driva på i 120-130 på motorväg. Och så finesser som digital display, 12 volts uttag under sadeln och elektriskt infällbara backspeglar!

Grand Dinken är också hyfsat liten, mindre än Kawasaki J300 och Yamaha X-Max, men utrustad med riktigt bra passagerarplats med litet ryggstöd. Enda egentliga nackdelen är att den har små 12-tums hjul. Men scootern ligger stadigt och känns inte vinglig ens i motorvägsfart och sidvind. Lång hjulbas och tyngd är nog förklaringen.

Det här är en utpräglad touringmaskin vilket förhoppningsvis passar mig perfekt. Jag har haft mycket kul på min PGO T-Rex 150 men den funkar inte så bra för längre turer utan är bäst för stadskörning och kortare landsvägsutflykter.

Startar en ny tråd med erfarenheter från den här scootern när jag har kört ett tag med den.  Smiley

Grattis till nyinköpet! Blir spännande höra vad du tycker om den.
Loggat
HAL9000
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #7 skrivet: 2016-06-22, 09:39:54 »

Grattis till nyinköpet! Blir spännande höra vad du tycker om den.

Tack. Jag hade stor vånda med beslut om jag skulle lägga ännu mer pengar och köpa en tung MC (har provkört säkert 10 olika modeller de senaste två veckorna) eller en scooter. Till slut föll valet på det sistnämnda eftersom jag är rätt förtjust i den avslappnade körning som en scooter erbjuder. Med MC har jag en tendens att gasa på väl mycket, inte så bra i längden...
Loggat

/Tjalle
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2016-06-22, 19:58:38 »

Grattis som sagt HAL9000 till shoppingen  occasion14

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mieri

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #9 skrivet: 2016-06-22, 23:14:24 »

Grattis till scooterinköpet Smiley)

Gullan
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
HAL9000
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #10 skrivet: 2016-06-23, 20:05:43 »

Tack Tomas och Gullan. Det blev 15 mil åkning första dagen, med tonårsgrabben som passagerare. Han gillade den bekväma och högt placerade sitsen. Fin tur med landsvägar från Helsingborg till Ängelholm och vidare ut till Bjärehalvön, Torekov och Båstad. Ingen tennisturnering just nu kan jag meddela. Småvägar över Hallandsåsen och sen hem samma väg.

Dn nya Kymco-scootern känns som en betydligt större maskin när man kör den men är hyfsat lätt att vända i krypfart (typ parkering). Dessutom avsevärt enklare att leda in i förrådet än mina tidigare 1000 och 900 kubikare. Och gigantiskt bagageutrymme under sadeln. Det enda jag inte är helt nöjd med är höjden på vindrutan. Den skulle antingen vara 10 cm lägre eller 10 cm högre. Kanske kan få ned vindljudet med en MRA vindavvisare som monteras ovanpå. Alternativt kapar rutan. Vet inte hur man gör det så att det blir jämnt och snyggt.
Loggat

/Tjalle
svebbe
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 4

« Svara #11 skrivet: 2016-08-06, 19:01:30 »

Prova detta!

https://youtu.be/dV0KZsxyz90
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.121 sekunder med 22 databasfrågor.