Kan meddela att en ny (begagnad) scooter nu är inköpt och det blev ingen av de nämnda modellerna utan en Kymco Grand Dink 250, föregångaren till Kymco Downtown 300i som i sin tur är modellen som Kawasaki J300 bygger på.
Fick tag på en -06a i bra skick och endast 550 mil på mätaren för en billig peng - endast 14 000. Den kombinerar det mesta jag var ute efter: rekativt bra benutrymme (bättre än Honda SH300i och Kawasaki J300), stort utrymme under sadeln, schysst integrerad vindruta och tillräckligt kraftig motor för att driva på i 120-130 på motorväg. Och så finesser som digital display, 12 volts uttag under sadeln och elektriskt infällbara backspeglar!
Grand Dinken är också hyfsat liten, mindre än Kawasaki J300 och Yamaha X-Max, men utrustad med riktigt bra passagerarplats med litet ryggstöd. Enda egentliga nackdelen är att den har små 12-tums hjul. Men scootern ligger stadigt och känns inte vinglig ens i motorvägsfart och sidvind. Lång hjulbas och tyngd är nog förklaringen.
Det här är en utpräglad touringmaskin vilket förhoppningsvis passar mig perfekt. Jag har haft mycket kul på min PGO T-Rex 150 men den funkar inte så bra för längre turer utan är bäst för stadskörning och kortare landsvägsutflykter.
Startar en ny tråd med erfarenheter från den här scootern när jag har kört ett tag med den.