Ja då har man kört några mil med X-Maxen. Kanske dags för en recension?
http://www.devric.net/scooter/xmax2.jpgLite data:
Vätskekyld, encylindrig 250-kubikare med insprutning och elektroniskt tändsystem, 15,6 kW eller 21 hk. Framdäck: Pirelli 120/70-15, bakdäck: Pirelli 140/70-14. Skivbroms med enkla skivor både fram och bak. Dubbla strålkastare, dubbla bak-/bromsljus. Två stötdämpare bak med ställbar hårdhet. 12,5 liter bensintank. Torrvikt 165 kg.
Omdöme:
En av de första saker man kanske lägger märke till är att man verkar sitta högre upp än på andra scootrar. Sadelhöjden är enligt Yamaha 755 mm. Detta ska jämföras med följande sitthöjder för andra scootrar: Suzuki Burgman 400: 710 mm, Yamaha X-City 250: 790 mm, Honda FJS 400: 740 mm, Yamaha Majesty 400: 760mm. Sitthöjden är alltså inte överdrivet hög. Däremot känns det som att man sitter lite mer upprätt, och att styret kanske är något högre. En Yamaha Majesty 400 känns mindre och lägre, trots att sitthöjden är något högre.
Scootern går bra, både i stan och på landsväg. Över 80-90 km/h blir det dock en hel del turbulens kring huvudet, i alla fall för mig som är 187 cm lång. Det finns dock högre rutor att köpa, både Yamaha original och Givi. Jag har toppat min till 140 km/h, utan att huka mig ner. Räcker för mig.
Scootern går mycket stabilt på landsväg, även i turbulent vind bakom en lastbil. I stan är den lättmanövererad.
Under sadeln finns ett förvaringsutrymme där det får plats två integralhjälmar plus lite annat. Utan bakre hjälm får det plats en pizzakartong, eller en laptop. Det finns en liten verktygssats som hänger under sadeln och där har jag även hängt upp skivbromslås-hållaren.
http://www.devric.net/scooter/utrymme.jpgEtt litet låsbart handskfack finns också, men man får inte plats med mycket mer än en plånbok, eller en mobiltelefon, eller lite nycklar. Där finns även ett uttag för ett cigarettuttag. Vill man ha ett får man montera dit ett själv.
Instrumenteringen är tydlig och utförlig. Förutom bränsle-, kylvätsketemperatur- och hastighetsmätare som är analoga finns en digital display med information såsom yttertemperatur (med halkvarnare), tid, två separata trippmätare (förutom den totala körsträckan). När det börjar bli ont om bensin i tanken tänds dels en liten lampa i själva bränslemätaren, men även en särskild trippmätare visas i displayen som talar om hur långt man kört sedan lampan tändes. Instrumenteringen sitter i nästan samma höjd som handtagen, vilket innebär att man ser den oavsett om man är lång, kort eller väldigt snedvriden. Varningsblinkers finns också, men det känns som lite överflödigt, eller? Var 300:de mil visas en symbol i displayen som talar om att det är dags att byta motorolja. Man nollställer enkelt den själv efter oljebytet. Serviceintervall: 1000 mil. Tändningslåset sitter som i en liten låda, så det finns ingen risk för att man råkar bryta av nyckeln.
http://www.devric.net/scooter/instrument.jpgKraftiga handtag för passageraren gör att det känns säkert både för passageraren och föraren. Underlättar även när man ska ha upp scootern på centralstödet.
Om man smygåker är det inga problem att få ner bränsleförbrukningen till 0,25 l/mil. Vid normal körning ligger den på ca 0,30.
Det finns en liten irriterande detalj, som jag inte klurat ut än hur jag ska lösa. Den inre bakskärmen som ligger tätt runt bakhjulet har en konstruktionsmiss. I framkant sitter den med två bultar och bak till höger med en bult. Vänster bakkant sitter inte fast alls utan ligger emot kraftöverföringen, med lite gummi emellan. Det här gör att skärmen vibrerar och slår emot kraftöverföringen vid vissa varvtal. Mycket irriterande och ganska högt ljud. Jag funderar på att helt sonika ta bort den här innerskärmen.
http://www.devric.net/scooter/usch.jpgDet finns lite tillbehör att köpa också. Givi har packbox och ruta. Yamaha har packbox (44 liter), ruta (både en högre och en väldigt låg svart) pakethållare, ryggstöd för passagerare (både för packbox och separat ryggstöd), handskydd, samt sadelöverdrag. Alla tillbehör finns inte på Yahamas svenska hemsida, men de finns.
Rekommenderat nypris är 42.900:-
Jag är mycket nöjd med den här scootern, med undantag av innerskärmen där bak och turbulensen kring huvudet i högre hastigheter. Den är rolig att köra i stan, och den är rolig att köra på landsvägar. Det stora packutrymmet under sadeln har imponerat på mig många gånger, och på bekanta också.