Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2020-10-21, 18:10:43
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Egna erfarenheter/Recensioner
| | |-+  Yamaha X-Max 250 -07
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Yamaha X-Max 250 -07  (läst 17091 gånger)
Återfallet
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 90

Kör: Yamaha X-Max 250 -07
Kör2: Så länge det går

Hemsida
« skrivet: 2009-04-13, 13:19:41 »

Ja då har man kört några mil med X-Maxen. Kanske dags för en recension?

http://www.devric.net/scooter/xmax2.jpg

Lite data:
Vätskekyld, encylindrig 250-kubikare med insprutning och elektroniskt tändsystem, 15,6 kW eller 21 hk. Framdäck: Pirelli 120/70-15, bakdäck: Pirelli 140/70-14. Skivbroms med enkla skivor både fram och bak. Dubbla strålkastare, dubbla bak-/bromsljus. Två stötdämpare bak med ställbar hårdhet. 12,5 liter bensintank. Torrvikt 165 kg.

Omdöme:
En av de första saker man kanske lägger märke till är att man verkar sitta högre upp än på andra scootrar. Sadelhöjden är enligt Yamaha 755 mm. Detta ska jämföras med följande sitthöjder för andra scootrar: Suzuki Burgman 400: 710 mm, Yamaha X-City 250: 790 mm, Honda FJS 400: 740 mm, Yamaha Majesty 400: 760mm. Sitthöjden är alltså inte överdrivet hög. Däremot känns det som att man sitter lite mer upprätt, och att styret kanske är något högre. En Yamaha Majesty 400 känns mindre och lägre, trots att sitthöjden är något högre.

Scootern går bra, både i stan och på landsväg. Över 80-90 km/h blir det dock en hel del turbulens kring huvudet, i alla fall för mig som är 187 cm lång. Det finns dock högre rutor att köpa, både Yamaha original och Givi. Jag har toppat min till 140 km/h, utan att huka mig ner. Räcker för mig.

Scootern går mycket stabilt på landsväg, även i turbulent vind bakom en lastbil. I stan är den lättmanövererad.

Under sadeln finns ett förvaringsutrymme där det får plats två integralhjälmar plus lite annat. Utan bakre hjälm får det plats en pizzakartong, eller en laptop. Det finns en liten verktygssats som hänger under sadeln och där har jag även hängt upp skivbromslås-hållaren.
http://www.devric.net/scooter/utrymme.jpg

Ett litet låsbart handskfack finns också, men man får inte plats med mycket mer än en plånbok, eller en mobiltelefon, eller lite nycklar. Där finns även ett uttag för ett cigarettuttag. Vill man ha ett får man montera dit ett själv.

Instrumenteringen är tydlig och utförlig. Förutom bränsle-, kylvätsketemperatur- och hastighetsmätare som är analoga finns en digital display med information såsom yttertemperatur (med halkvarnare), tid, två separata trippmätare (förutom den totala körsträckan). När det börjar bli ont om bensin i tanken tänds dels en liten lampa i själva bränslemätaren, men även en särskild trippmätare visas i displayen som talar om hur långt man kört sedan lampan tändes. Instrumenteringen sitter i nästan samma höjd som handtagen, vilket innebär att man ser den oavsett om man är lång, kort eller väldigt snedvriden. Varningsblinkers finns också, men det känns som lite överflödigt, eller? Var 300:de mil visas en symbol i displayen som talar om att det är dags att byta motorolja. Man nollställer enkelt den själv efter oljebytet. Serviceintervall: 1000 mil. Tändningslåset sitter som i en liten låda, så det finns ingen risk för att man råkar bryta av nyckeln.
http://www.devric.net/scooter/instrument.jpg

Kraftiga handtag för passageraren gör att det känns säkert både för passageraren och föraren. Underlättar även när man ska ha upp scootern på centralstödet.

Om man smygåker är det inga problem att få ner bränsleförbrukningen till 0,25 l/mil. Vid normal körning ligger den på ca 0,30.

Det finns en liten irriterande detalj, som jag inte klurat ut än hur jag ska lösa. Den inre bakskärmen som ligger tätt runt bakhjulet har en konstruktionsmiss. I framkant sitter den med två bultar och bak till höger med en bult. Vänster bakkant sitter inte fast alls utan ligger emot kraftöverföringen, med lite gummi emellan. Det här gör att skärmen vibrerar och slår emot kraftöverföringen vid vissa varvtal. Mycket irriterande och ganska högt ljud. Jag funderar på att helt sonika ta bort den här innerskärmen.
http://www.devric.net/scooter/usch.jpg

Det finns lite tillbehör att köpa också. Givi har packbox och ruta. Yamaha har packbox (44 liter), ruta (både en högre och en väldigt låg svart) pakethållare, ryggstöd för passagerare (både för packbox och separat ryggstöd), handskydd, samt sadelöverdrag. Alla tillbehör finns inte på Yahamas svenska hemsida, men de finns.

Rekommenderat nypris är 42.900:-

Jag är mycket nöjd med den här scootern, med undantag av innerskärmen där bak och turbulensen kring huvudet i högre hastigheter. Den är rolig att köra i stan, och den är rolig att köra på landsvägar. Det stora packutrymmet under sadeln har imponerat på mig många gånger, och på bekanta också.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-04-13, 17:29:27 »

Bra recension  icon_thumleft

Skulle en liten rektangulär "hårdare" skumgummi bit aningen större än utrymmet emellan skärmplasten och dämparen med hål gjorda i biten samt skärmplasten för att dra ihop det kunna vara något? (straps omsluter dämpare/bit/skärm)

Iofs förutsätter det att skärmplasten inte rör sig i förhållande till dämparen, men nederkanten på plasten ser ut att vara rätt nära till godset på svingen så de kanske inte rör sig i förhållande eller?

Kanske en bit skulle kunna funka även om det rör sig, kanske går att testa med en bit och silvertejp om skärmdelen som får glida mot dämparen. (så slipper man borra för att testa)

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Återfallet
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 90

Kör: Yamaha X-Max 250 -07
Kör2: Så länge det går

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009-04-14, 10:15:55 »

Skärmplastens underkant ligger emot själva navet/transmissionen/svingen. Det är alltså när skärmen hoppar upp och ner i vertikalen som oljudet kommer. Det sitter en liten gummilist där i underkanten som ska minska ljudet av vibrationerna antar jag, men skärmen vibrerar såpass mycket ändå att det inte hjälper särskilt mycket.

Däremot kanske det skulle gå att ta bort gummilisten för att få ett litet mellanrum under skärmen, och sedan dra fast en plåtbit i stötdämparfästet och sedan i skärmen för att hålla den på plats så den inte slår emot svingen under. Måste undersökas.  Smiley

Uppdaterat:
Tog bort gummilisten så att skärmen hänger i luften. Verkar räcka så. Ska testa ett tag för att se om jag behöver fästa skärmen på något sätt i alla fall.
« Senast ändrad: 2009-04-14, 15:29:43 av Återfallet » Loggat
moestberg
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 10

« Svara #3 skrivet: 2010-03-10, 21:14:59 »

Hej alla!

Jag är ny här inne och lånar den här tråden eftersom jag är inne på att kanske köpa en X-max.

Jag har tidigare ägt en Kymco bet&win 250. Den blev stulen och efter det så har jag haft några motorcyklar, en Transalp bla.

Nu är jag dock inne på att köpa scooter igen och tycker 250 är lagom storlek. Ni som har en X-max, kan ni rekommendera den hojen?

Jag var mkt nöjd med min Kymco, kändes otroligt kvalitativ faktiskt.

Tycker ni jag ska slå till på en begagnad Kymco igen eller köpa en ganska betydligt dyrare X-Max?

Jag hittade en på blocket http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_X_Max_250_25249851.htm?ca=6&w=3

Är det priset vettigt tycker ni?

Hur lång är deras fabriksgaranti?

Hoppas någon orkar svara mig!:) Tack på förhand!

Edit: Jag såg även Kymco People 251 på blocket http://www.blocket.se/orebro/Kymco_People_S_251_AFI_Just_nu_pris_3_95__i_19721657.htm?ca=6&w=3

Är det någon som har erfarenhet av den maskinen?
« Senast ändrad: 2010-03-11, 14:38:52 av moestberg » Loggat
Kulo
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 1

« Svara #4 skrivet: 2010-04-07, 10:03:37 »

Hej
Kul att läsa alla inlägg. Jag har också en Yamaha X-max 250. Tycker att det är en alldeles utmärkt maskin. Jag pendlar till jobbet med den, bor i Tyresö och åker in till Stockholm city varje dag.

En fråga som jag undrar om det är någon här inne på forumet som har tips om.

Jag undrar om det finns trimsatser, något sätt att få ut lite mer kraft ur maskinen?

Den som vill svara kan göra det här elelr skicka mig ett mail till juhani.kulo@gmail.com

Vänligen
Juhani
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010-04-08, 16:05:23 »

Hej Juhani och välkommen till ScooterForum! 

-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.158 sekunder med 21 databasfrågor.