Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-22, 04:21:00
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Felsöka förgasare
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Felsöka förgasare  (läst 9616 gånger)
oskob
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 4

« skrivet: 2016-04-19, 22:06:23 »

Hej!

Har försökt få liv i en gammal scooter nu ett bra tag men jag kommer ingenstans. Scootern har funkat normalt men stått ute över vintern och startar inte över huvud taget. Jag har kollat allt jag kan komma på och börjar få slut på idéer.

Här är en lista på det jag har gjort:

Kollat oljan
Kollat gnistan
Tankat med ny bensin
Tömt förgasaren på gammal bensin
Justerat tomgångsskruven
Plockat isär förgasaren och rengjort alla ventiler med högtrycksluft
Kontrollerat att bränsle kommer fram till förgasaren
Startspray i förgasarens luftintag

Inte ett livstecken. Startmotorn går och går och enligt mitt öra låter det som vanligt, men den vill helt enkelt inte starta. Har gått över till att köra på ett bilbatteri då jag kört slut på det vanliga för länge sen...
Vid ett par tillfällen fick jag den att gå i ett par sekunder med startgas, men nu funkar inte ens det längre.

När jag kollar tändstiftet så är det alltid tort, vilket borde tyda på att det är för lite bränsle och inte för mycket.

Finns det något jag missar?

Tack på förhand!
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016-04-20, 20:16:57 »

Hej oskob och Välkommen till Scooter Forum! 

---

Låter som om du varit på det mesta, men med startgas ska det bara brumma om det finns gnista (på rätt ställe), luft och komp.
När du säger att det inte luktar bensin så skulle det nedan kunna vara något?

Läs i Janne Hagnells trevliga Bajaj Projekt tråd, börja läs från länken nedan och framåt,
http://www.scooterforum.se/forum/index.php?topic=1063.90

Det visade sig till slut vara stop/stumt avgassystem vilket i sig är lätt att prova genom att lossa det i cylindern, plus en massa annat som provades i samband med detta.
Dvs, när han till slut för test tog bort vid cylindern så gick den snällt men "högljutt" förstås.

-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
oskob
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2016-06-09, 15:23:29 »

Hej!

Lite sent svar, slutade med att jag plockade isär hela cylindern och gjorde rent, kollade kolvringar, bytte packningar, etc. Resulterade dock i absolut ingenting så jag blev lite matt och tog en paus Tongue

Har gått igenom tråden du länkade och jag hittade i den en väldigt bra guide för att felsöka. Dock fanns det inget alternativ för situationer där det finns gnista, kompression och bränsle men inget händer : (

Det som återstår då är timing, antar jag?

Som sagt, jag ser gnista, det finns kompression (har ej mätt exakt, men känner att den suger) och jag sprutar startgas rakt in i cylinderns luftintag. Hela avgasröret är avplockat så inget som stoppar utluft heller.

Det som gör mig fundersam är att tändstiftet inte blir fuktigt av bensin efter att jag kickar, vilket borde betyda att bensinen antänds eller att det inte kommer någon bensin. Dock så borde ju startspray funka om det är bränslet som saknas...

Kan det vara så att gnistan kommer vid feltillfälle, så en explosion sker, men resulterar i noll kraft? Det låter inte så troligt i min värld...

Loggat
Stig45
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland

« Svara #3 skrivet: 2016-06-09, 19:31:02 »

"Ha gnista" har olika betydelse om man har stiftet utanför cyl eller om det är monterat.
Om du "har gnista" med stiftet löst är det enklare att skapa gnista.
Med fullt kompressiontryck betydligt svårare, det krävs högre spänning.
Vanligt trick är att minska elektrodavståndet och se vad som sker (eller inte...Cheesy)

Startgas ska funka, iaf tillfälligt, om det finns gnsta.
Att stiftet inte blir blött efter långvarigt kickande är även det illavarslande..

Du tycks ha svårigheter med BÅDE gnista OCH förgasare ( kollat flottörnivån/ flottörventil?)

CDI/Tändning och förgaseriet arbetar oberoende av varandra, därför är det viktigt att, om möjligt,  kunna isolera felorsaken till det ena, eller det andra.

Torrt stift efter många kick = saknas soppa till cyl.
Inte tänder med startgas = stor sannolikhet för avsaknad av gnista. Stargasen är så eldfängd/lättantändlig/låg flampunkt att det nästan räckar att bara "tänka gnista" så smäller det..
« Senast ändrad: 2016-06-10, 11:56:34 av Stig45 » Loggat
oskob
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #4 skrivet: 2016-06-10, 10:24:34 »

Ah, det var en bra poäng!

Ja det verkar inte bättre än att jag har två problem, men jag tänker att jag ger mig på själva gnistan först och försöker få Någonting att hända med startgas.

Kan det vara så att CDI-boxen är kass?

Jag hörde av någon med oklar kunskapsnivå att en CDI-box "antingen funkar eller är stendöd". Så enligt det argumentet så fungerar den eftersom jag har någon form av gnista. Stämmer detta?

Jag är lite tvekis mot att byta saker på måfå då jag har bytt en hel drös med saker på den här moppen i blindo utan några som helst tecken på framsteg.
Loggat
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 346

« Svara #5 skrivet: 2016-06-10, 13:51:51 »

Har du kollat avgassystemet som Tomas påpekade? Jag hade besparat mig en väldans massa jobb om jag bara hade böjt mig ner och kikat in i röret... tard
Loggat
oskob
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #6 skrivet: 2016-06-10, 18:41:00 »

Har kopplat bort avgasröret helt för att utesluta sånt!
Loggat
marlon69
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

Kör: Kymco Agility 150
Kör2: Baotian Retro -05
Kör3: Baotian Retro -11
Kör4: Suzuki Rf900R
Hemort: Stockholm

Kymco Agility 150, 2 x Baotian Retro, Suzuki RF900

« Svara #7 skrivet: 2017-04-25, 00:46:35 »

Hur gick det med startproblemet?
Loggat

Kymco Agility 150, 2 x Baotian Retro, Suzuki RF900
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.066 sekunder med 22 databasfrågor.