Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-05-31, 17:03:07
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  köphjälp
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: köphjälp  (läst 7653 gånger)
roller68
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 1

« skrivet: 2015-05-22, 23:40:37 »

hej söker hjälp vid valet mellan suzuki 400 burgman eller en yamaha majesty 250. bägge runt 00-01 ..känner mig lite osäker då
jag ej haft dylika innan.ska ha den till jobbet 6 mil. och vill åka bekvämt.har sedan tidigare problem med vibrations skador
så vilken av dom vibrerar minst?.. samt vilka andra problem finnes?.... skillnad i förbrukning.har bägge förgasare el nån av dom
insprutning?

//Thomas
Loggat
ChriG
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 53

Kör: Suzuki Burgman 400 K8
Kör2: KTM 950 SM (SÅLD - får se vad det blir här näst..)
Hemort: Huddinge

« Svara #1 skrivet: 2015-05-30, 01:25:38 »

Hej Thomas!

Jag tror inte att någon av dem vibrerar speciellt mycket, så det behöver du nog inte tänka på.

Tror inte att man skall stirra sig blind på detaljer när det gäller så gamla hojar, utan mer kika på det enskilda exemplaret.

Man kan misstänka att Burgman 400 drar lite mer soppa, men har å andra sidan en starkare motor - så om du vill kunna köra i motorvägstempo längre sträckor så är den nog att föredra.

När det gäller komfort så hänger det mycket på om körställningen passar dig och din kropp - och det är uppenbarligen inget man avhandlar i ett forum, du måste helt enkelt ut och provköra båda modellerna Smiley

/ Christian
Loggat

Kungen av Sthlms bilköer!
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015-05-30, 03:41:09 »

@Thomas,
Hej och Välkommen till Forumet! 

---

Just när det gäller Yamaha Majesty 250 kasta ett öga i den här tråden,
http://www.scooterforum.se/forum/index.php?topic=90.0

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Ciao
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 1

Kör: Boatian bt 125t-2

« Svara #3 skrivet: 2016-04-16, 12:25:15 »

Tjena
Nu tänker jag på att köpa något liknande som personen ovan.
Men funderar lite mer på miltal hos en scooter. Ex yp250 och burgman 400. Hur långt är långt för en scooter?? Eller är det en evighetsmaskin??
Är det något annat man ska tänka på inför scooter köp??
Mvh
Tobias
Loggat
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2016-04-17, 21:04:55 »

Hej Ciao och Välkommen till ScooterForum!  

Inga evighetsmaskiner, de med mindre dimension på däcken sliter dessa fortare (mindre rulldiameter) och scooter som så är ofta väsentlighterna hyffsat inbyggda så enkla saker som ett byte av tändstift kan vara ett litet företag osv.

Fördelarna är förstås ofta automat, skyddat och mycket utrymmen för mat osv, finns top och sido boxar på mc också förstås.

Jag tror en del av det där med scooter (i alla fall i mitt fall) är att jag alltid gillat konceptet sedan jag provade en Puch Alabama för många år sedan.

Försök läsa upp på din tilltänkta kandidat på forum runt om klotet, desto kändare/vanligare modell desto enklare att hitta information, och sök och ta hänsyn om möjligt på just den årsmodellen du funderar på. Då vissa årsmodeller (som alltid) kan ha mer eller mindre problem/lättare svårare med reservdels-hållningen, ny-design osv.

Kolla var har du för serviceställen i närheten, och lyssna om dom tror att dom raskt kan få dig och din tilltänkta maskin ut på gatan igen om något skulle gå sönder.

Och vad är långt för en scooter?
Vet faktiskt inte själv, men jag vet från att läst mycket på http://burgmanusa.com forumet att det finns många som gått långt, som alltid märke, kvalitet, storlek, konstruktion, miljö osv men som sagt ingen siffra.

-Tomas
« Senast ändrad: 2016-04-17, 21:11:59 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Rogga

Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #5 skrivet: 2016-04-18, 12:49:27 »

Hej o   till forumet

Kan nog inte tillföra mer än Admin-Tomas har gjort, förutom att en pedantiskt skött motor med rätt service mm går väldigt, väldigt långt. Troligtvis mycket längre än du har intresse för årsmodellen eller märket på cykeln.

Ha det gött o krama varandra i trafiken.

- Rogga  

Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.064 sekunder med 20 databasfrågor.