Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-05-31, 18:36:32
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Bmw c650gt, (lite om den)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Bmw c650gt, (lite om den)  (läst 10297 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« skrivet: 2014-05-28, 19:08:33 »

Tänkte posta lite om den här och sådant jag "hittat" när jag kollade in den tidigare m.m.

---
Först lite dokumentation, alla dokumenten är i formatet pdf.
---
Användarmanualen,
www.scooterforum.se/pic/bmw/C-650GT_manual.pdf

Reklamblad,
www.scooterforum.se/pic/bmw/C-650GT_reklam.pdf

Lite mer ingående om tekniken,
www.scooterforum.se/pic/bmw/C-650GT_teknik.pdf

Tillbehör,
www.scooterforum.se/pic/bmw/C-650GT_tillbehor.pdf

---
Länkar,
(än så länge en Wink)
---
En riktigt bra tidningsblogg där scooter'n varit projektfordon 2013 och körts ett tag och i den finns en massa bra "extra info" om scootern,
http://www.webbikeworld.com/bmw-c-650-gt/blog.htm

---
Service,
---
Första servicen som jag gjorde för ett tag sedan med jobb/olja/filter och dom hade tvättat den också!, oväntat Smiley var 2358:- (Probike i Sollentuna)

---
Gps, telefon montering,
---
Kopplade in för min gamla Zumo 650 och det som är värt att notera är att det finns en original adapterkabel (bild med artikelnummer nedan) att köpa och skarva för gps som man kan klippa istället för att klippa i originalkablaget. Kontakten går att hitta under locket på styret.

Hade ett extra oljebehållarelock från MCL över från Burgman modell 650 - 2007 som passade perfekt, lite snyggare än "RAM's multifit" som går ovanpå.

MCL,
(OBS! jag tar inget ansvar för att det passar, gjorde det för mig i alla fall om nu någon vill prova)
http://www.motorcyclelarry.com/index.php?main_page=product_info&cPath=48_65&products_id=149&zenid=c12f777f5f6d04fe4bade56f9d7694b2

---
Vindruta,
---
Köpte faktiskt en ny ruta innan jag ens fick den men monterade den först häromdagen av märket AeroFlow, bra passform, enkelt byte går lite för högt upp egentligen med "Tall" så att man ser igenom men går att hissa ned långt nog så det gör inte så mycket.

Anledningen att jag bytt först nu är att originalrutan var "bra nog" men den nya ger betydligt bättre skydd på samma höjd och fungerar riktigt bra, nöjd med det inköpet.

AeroFlow,
http://www.aeroflowscreens.com/C650/C650GTAeroScreen.htm

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015-04-19, 15:23:51 »

Jag har gillat mina 2 Burgman's, som jag haft, stora bekväma tysta med god kvalitet och med bra vägegenskaper.

Men min "nya" BMW är/har:
Betydligt bekvämare sittställning för mig, det lilla som behövdes för en väldigt stor skillnad. (ca 190cm, och lite körigt med ryggen)
Väsentligt roligare på vägen.
Känns "mindre" och "lättare" att flänga runt trots relativt liten viktskillnad men är fortfarande stor.
Rolig varje gång jag sätter mig på den, lite "nytändning"?

Nackdelar som jag ser det är:
Tätt mellan speglar med mycket dålig bakåtsikt nära dig om du har breda axlar, det blev ändå  någorlunda med asymmetriska glas och högerspegeln max inåt! liten yta men man ser i alla fall och behöver inte "flytta runt" överkroppen.
"Högt" insugningsljud vilket kan vara ett plus för en del och minus för andra, Burgmanen var extremt tyst och diskret.
T.o.m. 2013 årsmodell lackad tunnel som är lätt att repa, och glömmer man locket över bensinlocket öppet och öppnar sadeln bryter man sönder locket, tror att båda sakerna är fixat nu 2014 och framåt.
Högt pris, fanns fina "deal's" när jag köpte ifjol och en del bra priser även i år vad jag sett.

Skulle jag byta igen? Ja utan en sekunds tvekan (om jag fick samma fina pris igen), mer körglädje. (enligt mig)
Men observera att med detta skrivet har jag inte testat den nya utgåvan av Burgman 650.

---

Det har varit en Svensk återkallelse från BMW som jag fick gjord nu på våren med byte av kamkedjesträckare, kändes lite "surt" att behöva "öppna" nya maskinen men sådant är livet och allt ser bra ut/känns bra efter ingreppet.

Jag fick låna deras test mp3 under händelsen + utförd årsservice (2.037:-) vilket var en skoj och intresant upplevelse, en fin maskin. (hos Probike i Sollentuna)
Det tog till slut två dagar för åtgärderna på verkstaden, så det var trevligt/praktiskt och god service från deras sida med utlåningen.

Här nedan kan man läsa om de "recall's" som varit, kamkedjesträckaren vet jag nu Wink har gjorts i Sverige men inget om de övriga två varav den ena är specifik för C600 modellen.

BMW Scooter Safety Recalls,
by Rick K. for webBikeWorld.com
http://www.webbikeworld.com/bmw-c-650-gt/bmw-scooter-recall.htm
Citat
BMW Scooter Recall 14V264000 - Camshaft Chain Tensioner

Date: May 16, 2014
NHTSA Campaign Number: 14V264000
Component/System: Engine..............mera
Citat
BMW Scooter Recall 14V065000 - Side Stand Switch

Date: FEB 19, 2014
NHTSA Campaign Number: 14V065000
Component/System: Electrical System, Structure..............mera
Citat
BMW Scooter Recall 12V556000 - Front Trim Panel Fasteners

BMW C600 Sport Maxi-Scooter..............mera

-Tomas

Edit in,
Mer text.
« Senast ändrad: 2015-04-23, 14:09:51 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
ChriG
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 53

Kör: Suzuki Burgman 400 K8
Kör2: KTM 950 SM (SÅLD - får se vad det blir här näst..)
Hemort: Huddinge

« Svara #2 skrivet: 2015-04-30, 19:51:32 »

Den verkar mycket trevlig!

Var jättenära på att slå till på en lätt begagnad C600 Sport i höstas för att testa att bara ha scooter, den verkade rolig nog, iaf för ett par år. Nu blev det aldrig så, och kanske lika bra det - är nog mer sugen på en C650GT nu.

Men men, vi får se hur det blir. Köper jag ingen MC i år så kanske jag uppgraderar till en BMW nästa säsong Smiley
Loggat

Kungen av Sthlms bilköer!
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2016-04-20, 22:50:43 »

Ett "kapitel" till,
Årservice och åtgärd av skickad återkallelse från BMW om byte av främre bromsslang.
Till en kostnad av 2.841:- med lånemaskin på Probike Sollentuna, dom har för mig fungerat fint sedan jag bytte från Suzuki.

Hade bokat detta tidigt och hört när det fanns något typ 700-900cc att få som lån och provköra samtidigt då jag varit lite nyfiken på "storleks segmentet".

Höll på att bli ett fiasko med detta, och riktigt tråkigt (för mig) då jag vikt dagen för att provköra lite enligt övk, men i "två steg" så löste det sig till slut.
Blev först erbjuden likadan som jag har (inte så roligt) men sedan så fick jag låna en F700GS som jag tillbringade en kylslagen förmiddag och något varmare eftermiddag med.

Ett första besök på Strandvillan's Café - Sigtuna blev det,
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1580.0.html

Och lite småvägar Arlanda söderöver.

Slänger in en kort "recension" för vad det nu kan vara värt från en som "kör endast någon gång ibland MC förare", (nedan avser F700GS)

Smäcker maskin, bra balanserad, ganska upprätt körställning (passar mig), faktiskt bra vindskydd för ben/gren, fint sikt bakåt, överskådlig instrumentering, UNDERBAR motor som man inte kan annat än älska, och väldigt rolig att köra.
Det enda lilla var väl släng en av träsmak efter ett tag.

Skulle det (knappast troligt) dyka upp en BMW Scooter med den motorn skulle jag stå med pengarna i hand dagen efter Smiley

Synd bara att man inte prickade en något varmare dag än idag, dock sol och inte så illa på ef, så synd och inte klaga Wink

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2016-05-01, 17:53:58 »

Årsmodell 2016,

Jag hade missat att det hänt så pass mycket till 2016 modellen.

Det var en del intressanta saker som bakomvarande varning.

Kikade lite hur det ser ut på svenska marknaden och får nog känslan av att först sälja ut (inte så konstigt) 2015 och eventuellt äldre i lager.
Vilket borde kunna innebära att bra "deals" borde gå att få till.

The new BMW C 650 Sport and the new BMW C 650 GT

BMW Motorrad Side View Assist

World Premier: 2016 BMW C650 Sport,
http://www.scooterfile.com/oems/bmw/2016-c650-sport/
Citat
.........The new C650 Sport is addressing EU4 pollution regs classifications as well as ECE R41-04 via this new exhaust system, new ECU mapping as well as providing an entirely different output variant of the C650 Sport that only produces 48 hp................

BMW Refreshes the C650 GT for 2016,
http://www.scooterfile.com/oems/bmw/bmw-refreshes-the-c650-gt-for-2016/

2016 BMW C650GT and C650 Sport Announced,
http://www.webbikeworld.com/2016-bmw-scooters/
Citat
.........The rated output in both models is 44 kW (60 hp) at 7,500 rpm. A variant is also available with 35 kW (48 hp) at 7,000 rpm.

Engine mapping was redefined for use in the new C 650 Sport and the new C 650 GT with a view to satisfying the requirements of the EU4 pollutant class.

A new silencer gives the vehicles a more dynamic look as well as providing a particularly full sound and enabling adherence to the new ECE R41-04 noise test regulations..........

Ja man undrar hur den nya mappning påverkar, inte till en bättre upplevelse kan man misstänka, och ännu går det att köpa 60hp varianten istället för 48hp men det lär väl bara vara en tidsfråga innan valet endast är 5hp + trampor när eu nissarna härjat klart.

-Tomas

Edit in,
Utökat posten med lite mer info då jag kikat runt lite till.

« Senast ändrad: 2016-05-02, 07:51:43 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.184 sekunder med 21 databasfrågor.