Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-10, 21:12:42
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Seg Mp3 250
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Seg Mp3 250  (läst 15011 gånger)
Bengt83
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 8

Kör: Piaggio MP3 250 2007

« skrivet: 2013-12-09, 22:30:17 »

Hej alla Smiley.. Är ny här på forumment å har bara ägt min mp3 sen 1 Oktober i år så har inte hunnit köra så mycket så gissa om jag längtar till våren i alla fall Tongue. Nu till mitt problem för ca 3 veckor sen så börja den vara riktigt seg i accelerationen och segar sig upp i 110 då menar jag riktigt segt när jag köpte den så var den helt ok i acceleration och den *flög* upp i 125-130 min pappa köpte en likadan i September i år å den har hela tiden känns mycket piggare än min. Vad kan det vara för fel ?.

MvH Bengt
Loggat

3Wheller
gadus
Gäst
« Svara #1 skrivet: 2013-12-09, 22:39:05 »

Är den ny? Gå till handlaren
Har den gått långt? Kolla filter för luft och bränsle.
Är hjulen varma efter körning? Kolla bromsarna
Svårt att säga mer utan att veta mer.
Loggat
Bengt83
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2013-12-09, 22:51:26 »

Hej. Den är från 2006 enligt papperet men då dom inte kom till sverige fören 2007 så och uttagen 2008:) och den danska importören hade skrivit ett intyg till just den att det var en 2008 ? så jag vet inte helt ^^..  Den är begagnad har gått ca 1500 km har inte kollat nåt som helst ännu. Vet inte om hjulen är varma syftar du på om bromsarna ligger på ?.

Loggat

3Wheller
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-12-10, 21:05:43 »

Hej och välkommen!

Mycket riktigt, så fannas det inga Piaggio MP3 i Sverige 2006.
Senvåren 2007 skrevs det första gången i en MC tidning om "lustigheten" från Italien.
Själv köpte jag en 250 cc i Maj 2007 och precis som du skriver, så varva den rätt bra.

Jag undrar om du har ställt den på centralstödet och varvat motorn med bakhjulet i luften?
Frågan är om det är transmissionen som krånglar eller motorn.
Luftfiltret? Har du kollat att det är rent? (det har en förmåga att bli riktigt skitigt och bör bytas tämligen ofta om man inte ständigt kör
på en sopad asfaltsväg) Är det skitigt, så skippa originalfiltret som har en viss förmåga att gå sönder. Skaffa ett malossi filter.
"Pluddrar" motorn?

Det finns också en tendens att en del har problem med läckande kylvatten vid dom "sopiga" slangklämmorna nere vid motorn, kolla det noga.

Ok, vi benar ut det här.

Varvar motorn, så kan det vara transmissionen. Endera variatorn eller bakre kopplingen som i princip
ser ut som bromsbackar. Skall poängteras att dom här prylarna håller VÄLDIGT länge.

Fungerar båda tändstiften? Jag vill minnas att dom jobbar ihop så att säga.
När det gäller själva motorn, så fungerar den bara luftfiltret är rent och inoljat.
Inte ens på Modern Vespa Forumet (USA), så brukar motorn krångla (annars pajar i stort sett det mesta för dom "over there")
men ibland variatorn eller att remmen ligger för hård inspänd i variatorn. Men det problemet har nog inte du.

1500 Km  Grin och den är redan  sad4 det verkar Shocked (skumt)

Jag är en av dom på forumet som inte skall ställa någon diagnos. Det är jag inte tillräckligt skicklig till att göra.
Håll ut, det finns riktigt skickliga killar här på forumet. Hevil, Yoss mfl.
Dom har bara inte vaknat ännu  Wink

Är det en sådan här du har, så är den från 2007 - 2008

/ KJelle

http://www.flickr.com/photos/37556025@N00/2806195057/#in/photolist-5gYu2p-79tEXv-79Qy5y
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Bengt83
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #4 skrivet: 2013-12-11, 08:30:51 »

Hej Smiley..

Nej har inte prövat göra det. Motorn låter bra tycket jag inga missljud å så.
Har som sagt inte kollat nåt alls än väntar på lite bättre väder då jag inte direkt har tillgång till mek garage just nu så tänkte höra här först efter lite tips om var jag skall börja kolla Smiley. Om kylvattnet läcker menar du att det hamnar på drivlinan då ? för när jag tänker efter så känns den som slöast precis i början men när man kört ett litet tag så blir den lite piggare men fortfarande slö att komma upp i 110-120.

Visste inte ens att där satt 2 stift på den Tongue.

Enligt service papperna så servades den vid 1300 kollade på ett besiktnings papper där har dom skrivet 3600 ca bara efter 2-3 månader efter att den servades kan SBP skrivit fel ?.

Aa precis det är en sån jag har Smiley

MvH Bengt
Loggat

3Wheller
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013-12-11, 09:11:57 »

Hej Bengt83 och Välkommen som sagt!

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013-12-11, 13:05:10 »

Hej Smiley..

Nej har inte prövat göra det. Motorn låter bra tycket jag inga missljud å så.
Har som sagt inte kollat nåt alls än väntar på lite bättre väder då jag inte direkt har tillgång till mek garage just nu så tänkte höra här först efter lite tips om var jag skall börja kolla Smiley. Om kylvattnet läcker menar du att det hamnar på drivlinan då ? för när jag tänker efter så känns den som slöast precis i början men när man kört ett litet tag så blir den lite piggare men fortfarande slö att komma upp i 110-120.

Visste inte ens att där satt 2 stift på den Tongue.

Enligt service papperna så servades den vid 1300 kollade på ett besiktnings papper där har dom skrivet 3600 ca bara efter 2-3 månader efter att den servades kan SBP skrivit fel ?.

Aa precis det är en sån jag har Smiley

MvH Bengt

Tjena Bengt!

Kylvattnet var bara ett tips. (kan vara bra att veta) Det kan inte läcka på remmen pga att kylarslangarna kommer på andra sidan motorn.

Om motorn går som den skall, så finns bara två saker i princip kvar. Drivningen (variator, rem mm), kontakten till sadeln har oxiderat.
Om inte kontakten under sadeln fungerar exakt rätt, så "bluddrar" motorn. När du sätter dig på scootern, så trycks en kontakt in som aktiverar
en del av datorn som får information om att du sitter på. Den får inte vara något fel på. Den sitter där bara för att du inte skall kunna av misstag
stå bredvid och komma åt gasen när scootern står på sina tre hjul.

Man kan undra om dom gjorde något galet vid servicen?
1300 km, låter som 1000 Km service.
då skall säkerhetsblockeringen (den i sadeln) kollas, justering av gashandtag, oljefilter bytas, elsystem och batteri kollas, kylarvätskan, bromsar, byte av motorolja,
kontroll av bromsbelägg och justering, oljan i bakre transmission bytas samt mjukvaran till datorsystemet uppdateras.

Bilprovningen skriver sällan fel. Du har två trippmätare samt den vanliga Km registreringen. Kollar du på rätt ställe?
Knappen som det står "Mod" på skall tryckas till snabbt, så byter skärmen mode. Sedan om du håller in knappen, så nollas trippmätarna (en i taget).

3600 verka för mig mer normalt även om det är en otroligt kort sträcka.
Min fuoco är fråm 2008 och har snart gått 20000 Km ändå åker jag inte så mycket.

I början ligger remmen djupt i variatorn, vid 100 och uppåt, så ligger den högt i variatorn.
Om inte remmen (dyr och ofta gjord av Kevlar) ligger i rätt nivå, så blir scootern slö.

Här kan du se hur viktigt det är att remmen ligger rätt och löper lätt

CVT Operation (139QMB And 1E40QMB)

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Bengt83
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #7 skrivet: 2013-12-11, 14:19:32 »

Tack Tomas Smiley.

Aha okej ja där ser du hur mycket jag kollat på den Wink..

En tanke jag hade är att kanske variatorn behövs smörjas om det går att göra ? menar den kanske inte glider som den skall.

Aa det har jag prövat att inte sitta på den å gassa och så gör den bara om jag inte sitter på den så den funkar (någ) Tongue..

Jag kollar rätt Smiley. för det är bara den jag inte kan radera men kommer inte ihåg står där inte typ trip 1 och 2 dom dom som går att nolla ?.
Historiken verkan lite luddig på den kan jag hålla med om..

Som sagt hoppas på att kunna få in den under  tak så jag kan kolla på den och även ge den en ny färg och lite annat smått och gått av små fix som jag vill göra för att göra den för just min så säga Smiley.. Och sen bara längta till våren ^^ att köra nu hade säkert gått men gillar inte detta vädret och sen vill jag inte köra fören jag har fått rätt på den så det inte blir in dyrare kostnad tack för dom tipsen jag fått än så länge Kjelle Smiley.
Loggat

3Wheller
Atheos
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland

« Svara #8 skrivet: 2013-12-11, 15:47:57 »

Spontant låter smörja en variator väldigt fel, lär få remslir som heter duga.
Rengörning kan man alltid göra. (breakcleaner brukar fungera fint på ställen där det inte får slira)
Loggat
Bengt83
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #9 skrivet: 2013-12-11, 17:49:04 »

Det förstår jag med Smiley. Men jag menar den rör sig fram och tillbaka beroende på hastighet och på *axeln* ? den glider på går det inte att smörja där ?.

Loggat

3Wheller
mixen

Antal inlägg: 1394

Kör: honda sh 350 2021
Kör2: KTM690 SMC 2021
Hemort: dalarna

« Svara #10 skrivet: 2013-12-11, 22:50:24 »

hej...
jag råkade ut för en kärvande variator.......
scootern vart väldigt slö i början på accet.......
tog isär o smorde axeln!!!!!!! (alltså minimalt med 5-56 så inget hamnar på
rem eller remskivor)
efter så blev den betydligt piggare......
mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
gadus
Gäst
« Svara #11 skrivet: 2013-12-12, 00:53:55 »

Smörja glidytan på axeln kan nog vara rätt men 5-56 är alldeles för flyktigt och avdunstar efter ett tag. Bättre med något temperaturtåligt lagerfett och som sagt, ytterst sparsamt så det inte slungas ut och fettar in andra ytor
Loggat
Bengt83
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #12 skrivet: 2013-12-13, 00:05:21 »

Aa precis hade med tänkt nåt hjul lager fet tunt på axeln. Åter igen tack för alla tips Smiley.
Loggat

3Wheller
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.129 sekunder med 22 databasfrågor.