Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-11, 12:00:36
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Varför ingen ABS på trehjuliga Scooters?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Varför ingen ABS på trehjuliga Scooters?  (läst 10216 gånger)
Pendlaren
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 9

« skrivet: 2013-09-17, 09:04:10 »

Jag håller på med att skaffa mig A-kort, men är ändå sugen på en trehjulig Scooter. Men är det något jag kommit till insikt om under min MC körning, så är det att jag ska ha ABS oavsett vilket fordon jag ska skaffa mig.

Men när jag läser om de olika trehjulingarna så verkar ingen ha ABS. Eller har jag missat någon?

Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013-09-17, 15:38:13 »

Jag håller på med att skaffa mig A-kort, men är ändå sugen på en trehjulig Scooter. Men är det något jag kommit till insikt om under min MC körning, så är det att jag ska ha ABS oavsett vilket fordon jag ska skaffa mig.

Men när jag läser om de olika trehjulingarna så verkar ingen ha ABS. Eller har jag missat någon?

Du har inte missat något.
Troligtvis är en mp3'a så dyr utan ABS att man försöker hålla ner priset.
Det är mycket vi som äger en mp 3'a kan önska oss förutom ABS. Många (där ibland jag)
skulle vilja ha V - twin motorn på 800cc men det får vi nog drömma om Smiley
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Pendlaren
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2013-09-17, 16:50:17 »

Trist  Angry

Men inom några blir det ju obligatoriskt med ABS inom EU, så de borde ju komma med det innan det blir ett krav.

Loggat
Pendlaren
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #3 skrivet: 2013-09-18, 10:15:46 »

Tror att det krävs ABS för att kunna ha t.ex. ASR  
Loggat
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 128

« Svara #4 skrivet: 2013-09-18, 12:54:05 »

Teoretiskt skulle en ABS kunna orsaka hård bromsning av ex vänster framhjul och nästan ingenting på höger, det skulle leda till ett ganska kraftigt vridmoment på styret, kanske kan vara en orsak till att man inte sätter in ABS på hojen?
Loggat
Nex

« Svara #5 skrivet: 2013-09-18, 17:47:19 »

Å andra sidan tror jag nog mer på ekonomi... Wink
Loggat
Pendlaren
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #6 skrivet: 2013-09-19, 00:14:38 »

Teoretiskt skulle en ABS kunna orsaka hård bromsning av ex vänster framhjul och nästan ingenting på höger, det skulle leda till ett ganska kraftigt vridmoment på styret, kanske kan vara en orsak till att man inte sätter in ABS på hojen?

Det är nog större risk för det utan ABS, eftersom båda framhjulen bromsar lika hårt så borde det teoretiskt kunna inträffa om ena hjulet hamnar på en hal fläck under inbromsningen.

Loggat
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« Svara #7 skrivet: 2013-09-19, 11:44:03 »

ABS finns/fanns faktiskt på vissa modeller av MP250-400 LT i Tyskland. Såg detta i samband med min import därifrån när det begav sig.

Dock enligt handlarna och kanske anledningen att det aldrig slog igenom var att Piaggio inte lyckades med funktionen. Tydligen var bromssträckan klart längre med ABS än utan även under optimala förhållanden och bromsarna tog även dåligt vid normal tryck på bromshandtaget. Man fick ta i för kung och fosterland även vid mindre inbromsning för att något skulle hända fram. Fick även reda på att systemet gjorde hojen ca 350£ dyrare när dessa såldes nya.

Som avslut Pendlaren givetvis ska Du ha ABS på hojen Du skaffar. Har det själv på min Honda NC700X och är dj... nöjd med detta. Man känner sig klar säkrare vid panikinbromsningar då man slipper tänka på att man kan,få en elak sladd, främst på bakhjulet om man kniper för hårt. Nu är det bara att klämma och stampa på pedalen utan att behöva kliva av och på för att slippa detta otyg. Det enda man möts av, precis som i en bil, är en lätt pulserande i bromsspaken/pedalen samtidigt som hojen snällt bromsar in.

Fick utöva detta i skarpt läge när ett rådjur ville titta närmare på min hoj bakom en skymd kurva. Kan säga att utan ABS hade jag med största sannolikhet sladdat av i tangentens riktning, nu gick det vägen med 2-3 m till godo samtidigt som rådjuret kunde lugnt stå kvar mitt i vägen och titta klart på min fina hoj.
Loggat
Nex

« Svara #8 skrivet: 2013-09-20, 13:02:31 »

Det är nog större risk för det utan ABS, eftersom båda framhjulen bromsar lika hårt så borde det teoretiskt kunna inträffa om ena hjulet hamnar på en hal fläck under inbromsningen.

Jag kom faktiskt på hur dumt det lät efteråt, sorry Wink
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.11 sekunder med 22 databasfrågor.