Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-19, 17:01:27
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Hjälp mig övertyga frugan!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut
Författare Ämne: Hjälp mig övertyga frugan!  (läst 38051 gånger)
mrmatias
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 15

« skrivet: 2013-06-06, 13:23:34 »

Hej kära trehjuling hojare.

Är ny på forumet i den bemärkelsen att detta är mitt första inlägg men har läst nästan alla inlägg under 3 hjuling kategorin.

Nu till mitt ämne, Jag har länge velat skaffa en hoj men att ta A kort har jag i dagsläget inte tid med (eller lust)
Råka av en chans i april se en MP3 och sprang genast hem och sträck läste allt jag kunde om den.

Blev dödskär  love4

Min fråga till alla er underbara människor här på forumet är:
Vad kostar det er i månaden när ni pendlar med eran 3 hjuliga hoj?
Försäkring,skatt,bensin/månad i snitt.

Jag har länge försökt övertala frugan att jag ska köpa en MP3 eller Fuoco men hon låter sig inte övertygas.

Bor i Borås och ska börja pendla till Göteborg (stampen) kanske 7 mil en väg direkt från huset till kontoret.

Tacksam för alla svar då dom kommer användas i min överläggning med regeringen :-) och måste säga att ni alla här verkar vara störtsköna :-)

Ännu en anledning att få bli en i detta underbara gäng av 3 hjuling åkare :-)

Såg en MP3 vinröd för några veckor sen och höll på köra av vägen av extas medans jag skriker till Frugan: En sån, en sån precis en sån ska jag ha :-)

MVH Matias
Loggat
Atheos
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland

« Svara #1 skrivet: 2013-06-06, 14:45:55 »

Grovt räknat en 100.-/mån i försäkring, 150.-/år i skatt
bensinen hmm typ räkna 0.5l/mil drygt.

Försäkringen har jag på swedea men antar den kan skilja grovt beroende på vart man bor och hur gammal man är.
Loggat
mrmatias
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2013-06-06, 15:04:12 »

Tackar Tackar Atheos :-)

Det är noterat och med i alla mina positiva beräkningar :-)

Fyller 28 nästa vecka så försäkringen för mig är möjligtvis högre.

MVH Matias
Loggat
masun

Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« Svara #3 skrivet: 2013-06-06, 15:11:39 »

En ekonomisk kalkyl blir nog svår att övertyga med, med tanke på inköpspris, bensinförvrukning som en bil, högre servicekosnader än bil + att du ändå behöver en bil att pendla med under vintern. Tidsvinster däremot, åtminstone i storstad. Det och rolighetsfaktorn :-)
Loggat
Draken

Antal inlägg: 70

Kör: MP3 500
Kör2: Gammal Toyota

« Svara #4 skrivet: 2013-06-06, 15:14:26 »

Välkommen hit!  hello

Om du skall till Götet så får du ju räkna in vägtullarna i kalkylen också. Dom är inte gratis kan jag säga och utgör en av anledningarna för mig att införskaffa en MP3a. Fast rolighetsfaktorn smäller högre (men det skall du kanske inte säga till regeringen  Wink )
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #5 skrivet: 2013-06-06, 16:47:35 »

Det stämmer, ekonomin är kanske inte rätt väg att gå, en liten bil slår MP3:an med hästlängder även när det gäller servicekostnader.

Servar min Peugeot 206 vartannat år/vart 3000:e mil (det som kommer först enl. manualen) för 1600 kr på märkesverkstad. Kamrem, vattenpump, tändstift vart femte år för 5000 kr.
Servar MP3:an varje år/var 1000:e mil (det som kommer först) för 1700 kr varje år ("lilla servicen"). Vartannat år tillkommer om jag minns rätt remmen, nytt bakdäck, tändstift, variatorvikter mm för minst det dubbla beloppet ("stora servicen").

Dessutom står hojen parkerad december till mars varje år.

Men fördelarna är smidigheten, tiden man sparar genom att flyga förbi alla bilköer och framförallt körglädjen.
Tänk på att det inte är bara att sätta sig på hojen och bege sig till innerstan, tar ett tag att få grepp om hur den funkar och beter sig.
Skaffa ordentlig skyddsutrustning också.

Hur du gör med frugan? Ingen aning. Jag dök bara upp med hojen en dag utan att någonsin ens antyda att jag ville ha en sån eller hade något intresse av motorcyklar whatsåever...
Det var lite stormigt i två veckor men det lugnade snart ner sig och nu åker tjejen med då och då och tycker om det.
Loggat

Motorburen Ungdom
Draken

Antal inlägg: 70

Kör: MP3 500
Kör2: Gammal Toyota

« Svara #6 skrivet: 2013-06-06, 17:01:44 »

Tänk på att det inte är bara att sätta sig på hojen och bege sig till innerstan, tar ett tag att få grepp om hur den funkar och beter sig.
Skaffa ordentlig skyddsutrustning också.

Så rätt Yoss! Kanske är jag "feg" men med mångårig erfarenhet från bilkörning under rusningstid inne i Göteborg så kan jag bara stämma in i att först av allt måste man lära sig hojjen så att allting sitter reflexmässigt. Sedan kan man dra in i köerna. Man ska kanske ge sig själv någon eller några månader på lugnare vägar.
Loggat
mrmatias
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #7 skrivet: 2013-06-06, 17:12:40 »

Tackar för alla svar :-)

Nä ekonomin smäller la kanske inte högst men ett bra argument ang trängselskatten då jag från och med nu i augusti måste igenom och betala den.

På vintern blir det nog buss ändå för min del.

Självklart är det körglädjen som är nr 1, ser ju hur ni njuter när ni susar förbi :-)
Dock verkar det ju kanske inte va av förståelse från frugans håll.

Har alltid velat ha hoj och nu känns bara läget perfekt av nån anledning och en MP3 ska jag ha :-)

Känner flera grabbar som tyvärr inte vart så turliga i trafiken med sina motorcyklar så tro mig jag kommer köpa rätt skyddsutrustning (kanske det som skrämmer frugan lite ang detta då det är gemensamma bekanta)

Måste också säga att jag absolut inte är en fartdåre, nog tvärtom faktiskt.

Yoss, min tanke precis som du.
Köpa en och bara dyka upp hemma med den.

Jag har redan allt planerat från köpet, hur jag ska frakta den, vart jag ska köra mina första test åk på en stor industri parkering.
Bor avskilt längs en huvudled med obefintlig trafik nästan så det skulle då bli nästa steg efter parkeringen.
+ jag har kollat alla era tips från tidigare inlägg så känner mig hyfsat säker  scooter

Ska försöka komma ut och testköra nästa vecka så jag får känna på det lite samt få med frugan så hon kanske förstår vad det hela handlar om.

Tack igen mina herrar////Matias
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013-06-06, 17:49:31 »

Hej kära trehjuling hojare.

Är ny på forumet i den bemärkelsen att detta är mitt första inlägg men har läst nästan alla inlägg under 3 hjuling kategorin.

Nu till mitt ämne, Jag har länge velat skaffa en hoj men att ta A kort har jag i dagsläget inte tid med (eller lust)
Råka av en chans i april se en MP3 och sprang genast hem och sträck läste allt jag kunde om den.

Blev dödskär  love4

Min fråga till alla er underbara människor här på forumet är:
Vad kostar det er i månaden när ni pendlar med eran 3 hjuliga hoj?
Försäkring,skatt,bensin/månad i snitt.

Jag har länge försökt övertala frugan att jag ska köpa en MP3 eller Fuoco men hon låter sig inte övertygas.

Bor i Borås och ska börja pendla till Göteborg (stampen) kanske 7 mil en väg direkt från huset till kontoret.

Tacksam för alla svar då dom kommer användas i min överläggning med regeringen :-) och måste säga att ni alla här verkar vara störtsköna :-)

Ännu en anledning att få bli en i detta underbara gäng av 3 hjuling åkare :-)

Såg en MP3 vinröd för några veckor sen och höll på köra av vägen av extas medans jag skriker till Frugan: En sån, en sån precis en sån ska jag ha :-)

MVH Matias

Ett kul och annorlunda inlägg och välkommen till forumet.

Året var 2007, på våren skall tilläggas. En kvällstidning (minns inte vilken) hade testat en Piaggio mp3 250.
Reporten berättade om B-körkort och att den var kul att köra.

En så'n skall jag ha var det första jag tänkte 
Nu till övertalningen med  Kiss frugan.
Jag hade det enkelt, jag gick genast på hennes hästar och sa att nu är det min tur  laughing7
Protester och svavel  från  Kiss

Nu var det så att jag var mitt i mellan 50 och 60 år och menade på att jag kolar kanske snart  och jag vill ha kul
innan det inträffar  icon_jokercolor
Inte för att jag på något sätt är sjuk eller så, snarare tvärt om.

Kiss Gav med sig och det mycket pga dom dyra hästarna (tror jag)

Konstigt att  Kiss skall ha en sådan makt 
Nåja, man vill ju ha lugn och ro  Där för är det lika bra att förhandla 

Inga protester när jag böt in min 250 år 2008 till en fuoco och torskade 30.000 Kr på mellansumman  toothy11

Men att man måste ha kul medan man kan, den saken är klar  Grin eller hur  angel4

KJelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #9 skrivet: 2013-06-06, 20:12:58 »

välkommen hit, och hoppas på att du hittar en maskin som passar eer båda i smaken, låt henne välja färg.. tex.. 

och om ni inte har hojvana så kolla in den här killen videos. Han utbildar mc-poliser i USA. och dom kör TUNGA hojar.

filmerna finns att köpa. https://www.ridelikeapro.com/online-videos/dvds

eller att ladda ner här. http://thepiratebay.sx/torrent/4511822/Ride_Like_a_Pro_V_%28Xvid_-_AC3_2.0_-_English%29

uppmanar ingen att ladda ner! Men vetenskapen var den finns är inte tung att bära. 

finns massor på utube oxå http://www.youtube.com/results?search_query=ride+like+a+pro&oq=ride+like+a+pro&gs_l=youtube.3..0l10.5033.11192.0.11398.17.12.1.4.5.1.247.1604.6j4j2.12.0...0.0...1ac.1.11.youtube.LxL-uWLhQeE

kolla in dem mycket nyttigt där!
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #10 skrivet: 2013-06-06, 20:31:48 »

Jag har redan allt planerat från köpet, hur jag ska frakta den, vart jag ska köra mina första test åk på en stor industri parkering.
Bor avskilt längs en huvudled med obefintlig trafik nästan så det skulle då bli nästa steg efter parkeringen.
+ jag har kollat alla era tips från tidigare inlägg så känner mig hyfsat säker

Det låter som alldeles rätt väg att gå, då vet du på ett ungefär vad du kan förvänta dig av hojen och dess ägande.  thumbsup

Då är det verkligen så att övertala frugan är ditt största problem och sånt är det väldigt svårt att ge råd om över nätet. Du känner henne som bäst själv och sådant som funkat för mig kan resultera i något helt annat om det tillämpas i ditt fall. Kan bara önska dig lycka till och may the force be with you!

Dr. Yoss har talat!  read2 Cheesy

Och just det, välkommen till vår lilla del av cyberrymden, mrmattias!  wave
Loggat

Motorburen Ungdom
Atheos

Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland

« Svara #11 skrivet: 2013-06-06, 20:49:05 »

Ni kan ta åkturer ihop också, det kan vara roligt och avkoppling från vardagen.
Loggat
masun

Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« Svara #12 skrivet: 2013-06-06, 20:51:27 »

Livet är kort, du är vuxen, har ett jobb och därmed en fast inkomst till familjen. Case closed, ingen fru som ska stoppa det :-)
Loggat
Jimpa

Antal inlägg: 60

Kör: Piaggio mp3 500 Sport 2014
Kör2: Chevrolet cruze :)
Kör4: EL Scooter MIBIKE SC800V2 :)
Kör5: Ww Caddy på jobbet ;(
Hemort: Vällingby

« Svara #13 skrivet: 2013-06-08, 09:08:07 »

Köööööööööp !!!!!

Lättare att bli förlåten en att få tillåtelse 

//Jimpa

(du kommer inte att ångra dig)
Loggat

Scooter rules !
Explorer_82
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 22

Kör: Piaggio mp3 500 sport
Kör2: Saab 9-5
Kör3: Keeway matrix
Hemort: Lysekil

« Svara #14 skrivet: 2013-06-08, 11:48:25 »

Hej alla!

Jag är ny här på forumet. Har haft samma problem som du med att övertyga sambon, hon tycker den är för dyr och att de är farligt att köra m. m.
Men äntligen har hon gett med sig  Cheesy
Nu har jag ordnat med lån sen blir det att ringa Johans Mc och boka en Piaggio mp3 500 sport mattsvart.
Körde en väns piaggio mp3 igår för första gången Åååhh den var ju helt underbar att köra, ville aldrig kliva av den.
Jag undrar med er som har piaggio mp3 om man tröttnar efter tiden eller är de lika roligt varje gång?  Smiley
Längtar tills jag ska hämta ut min!!!
Loggat
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.166 sekunder med 22 databasfrågor.