Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-12, 21:38:29
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Piaggio och övriga märken lägger ner produktionen!!!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Piaggio och övriga märken lägger ner produktionen!!!  (läst 6585 gånger)
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« skrivet: 2013-01-15, 13:40:46 »

Det verkar som om tilverkningen av skotrar i Italien drar ner på sparlåga eller avstannar helt.
Gilera och Aprilia har redan delvis lagt ner tillverkningen.

Här är en länk till Modern vespa där en fransman (delvis jag också) konstaterar att det är lite svalt på marknaden.
Jag skall försöka översätta Paris snubbens text.

Här i  Frankrike har jag funnit att ........

Slut på karriären för GP800 och 400 mp3!
 Vi kommer inte att se GP800. Piaggio Aprilia verkar bara skryta om sin V2 motor och Aprilia SRV 850. Vi blev förvånade över att inte få se GP800 med ABS och ATC som skulle dyka upp 2012 på SRV 850, Beslutet att stoppa Gilera visar att det beslutet togs av Aprilia.

En annan stjärna som lämnade scenen var förutsägbar. Intresset för MP3 400 har i princip direkt sänkts av 500'an. 8300 st. var försäljningen under 2010, 5105 st. under 2011 (500 släpptes i september) och 404 st. under 2012! Jag måste säga att prisskillnaden var låg med sina € 600, eller 6,7% av försäljningspriset mellan 400 och 500.

Vi hade redan konstaterat att Peugeot hade sluta producera många modeller av 125 och
maxiscooter. Den franska tillverkaren har motgångar på grund av att den  ”alpina” (Italien menar han troligtvis)  motsvarighet är ännu starkare. Se det i detaljer:

(här skriver han en konstig Engelska men jag skall försöka bena ut vad han menar. Är det fel översatt, rätta gärna!)

När det gäller Piaggio, och försvinnandet av MP3 400 Touring, så var det ingen överraskning, 500 har tagit över, du kan även lägga till 125 Touring med ett hemligt antal sålda. När det gäller 3 hjul i denna kategori är det bara kvar 125 Yourban. Beverly 500 och Typhoon 125 lämnar också scenen.

Aprilia Atlantic 125 kan komma attstoppa 300. Om Atlantic når sin 10-åriga karriär och endast säljs till ett pris på € 3000, SR Max är privilegierade av Nexus som kan njuta av densportiga image dom stulit av Aprilia. Vi noterar att det hävdas att SRV 850 ABS, håller ett fast pris eller en sänkning på500 €.

Hela generationen Gilera verkar försvinna. Gäller även Nexus: 125,300 och 500, men även Fuoco 500 med där kunderna ju hade möjlighet att köra på B körkort.  Vi får inte glömma den lilla 50 Stalker.

De gäller dom två koncernas varumärken så har det mest skakat om Gilera och Aprilia. Dettagör att  det franska dotterbolaget också kommer att stoppa produktionen. Ceal kan också meddela ankomsten av överraskningar?

Det sista vet jag inget om. Sad

Som sagt en konstig engelska ger en skum översättning.
Det verkar som om han har använt Google för att översätta från Franska.

Här är länken, säkerligen är ni bättre än vad jag är på att översätta! Embarrassed

http://modernvespa.com/forum/topic109519

Det hela började med ett forum som handlade om dålig information om fortsättningen av Piaggios verksamhet i USA.
Allt spårade ur, topicen blev hetsig och stängdes till slut av admin. Undecided

Jag funderade på om jag kunde hitta något i Europa för att lätta på trycket "over there" men fann inget.
Jag startade den topicen som är länkad ovan men utan gehör från rödnackarna eller bomullsodlarna. Angry
Skriver man som Europe, så är man rökt fast man kommer med fakta. nono
Fan vet om dom inte är lite småkorkade där över när det gäller att ta emot information. icon_clown
Dom lever i ett skal. Vi finns bara som text två rader i en lärobok som dom undviker. bootyshake

Kjell
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
puppe
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 43

Kör: piaggio mp3 500
Kör2: saab 93 turbo 150 hp
Hemort: simrishamn

« Svara #1 skrivet: 2013-01-16, 18:43:23 »

jag hoppas de inte lägger ner hela pruduktionen.hoppas det kommer med en större motor som ex 800 på en piaggio mp3 .............................Puppe
Loggat
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #2 skrivet: 2013-01-16, 19:37:59 »

Jag följde ursprungliga tråden på MV för ett tag sedan, såg även Kjelles första inlägg, men tappade sedan intresset när det uppstod pajkastning...

Jag förstår att Piaggio behöver skära ner då den ekonomiska krisens effekter börjar märkas för moderbolaget. Dels äger man ett större antal olika dotterbolag som överlappar varandra med produkter som delvis är badge engineered - jag är den sista som blir förvånad om man börjar kapa ibland dessa. Dels har man valt att satsa på de marknader där man tjänar pengar och i och med det dissat USA (ett stort land men en väldigt liten marknad för scootertillverkare).

Om Piaggio bestämmt sig för att satsa på de produkter och marknader som verkligen drar in pengar till moderbolaget så tycker jag att det kan vara till en fördel under krisåren...
Loggat

Motorburen Ungdom
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #3 skrivet: 2013-01-17, 10:09:34 »

bara en tidsfråga när det börjar dyka upp kinesiska skräp-kopior med mediokra köregenskaper och små tröga motorer, byggda i agronomstål av återvunnet material och däck tillverkade av indiskt puck-gummi.. tyvärr.

Jag följer en tråd på Custom-fighters där en entusiast bygger ett monster med en Fuoco framvagn som bas och en 900cc motor. om den kommer att vara körduglig återstår att se.. 

Den maskinen från original tillverkaren och jag hade lagt order osett.. hehe 

http://www.customfighters.com/forums/showthread.php?t=54311

Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.118 sekunder med 22 databasfrågor.