Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-13, 01:26:03
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Batteri
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Batteri  (läst 16585 gånger)
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« skrivet: 2012-12-17, 17:25:32 »

Redan i höstas upmärksammade jag att batteriet började tröttna lite, så det blir till att inskaffa ett nytt när det blir dax att dra igång monstret.., till min första besiktning, huh.. kan bli anmärkning på buller.. hmmm   kanske pilla dit originalröret istället för Gixxer burken med rakt blås innan.. lite fegt men går igenom garranterat.  

men nu till kärnfrågan, eftersom jag brukar vara ute i god tid och letar med ljus och lykta efter det "prisvärda alternativet" så tänkte jag att vi kanske kunde tipsa varandra om det finns något bra alternativ, nu tänker jag på närmast på Biltema, Jula - ClaesOlson, Rusta osv.  

God Jul så länge,  
jag ska återkomma med betekningen på Batteriet so sitter i Fuocon, om inte någon hinner före förståss..

Originalbatteriet  blir då ett YUASA YTX16 - BS 150mm x 87mm x 161mm.  14Ah

Här hittade jag ett önske batteri, Ett AGM - som klarar av djupurladningar utan att förstöras, tre ggr mer cyklingskapacitet mot ett konventionellt batteri. Tål minusgrader gallant och bara 2% urladning per månad oanvänt.

Global har en high-performance AGM batteri som säkert är swindyrt. YTX20CH-BS  Det är på hela18 Ah men lika stort som vårt 14Ah,  ett kilo tyngre visserligen, - Men jag kan banta...  headbang

VILL HAAA.. 

http://www.global.se/selection_se/motorcycle_se.aspx?ArticleApplication=3#

« Senast ändrad: 2012-12-19, 23:50:17 av hevil » Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Atheos
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland

« Svara #1 skrivet: 2012-12-17, 18:56:06 »

Om jag köpte en ny laddare idag skulle jag köpt CTEK MXS 5.0 POLAR 12V har redan en ctek som funkar fint, men när det är minusgrader så blir sladdarna jävligt stela (plast).
Polar versionen kör sladdar med mer gummi så de ska inte bli så stela i minus. (javafan även om man har vespan i varmgarage så kan man ju vilja kunna ladda bilarna med ibland utomhus speciellt vanligt blir det ju när det är -25 eller nått sånt tråkigt)
Men den kostar typ 850.-

TILLÄGG: Va tänker jag med? Du frågar efter batteri och jag kontrar med laddare? totalt hjärnsläpp sorry!!!
Loggat
hevil
Admin-hevil

« Svara #2 skrivet: 2012-12-20, 00:08:41 »

Om jag köpte en ny laddare idag skulle jag köpt CTEK MXS 5.0 POLAR 12V har redan en ctek som funkar fint, men när det är minusgrader så blir sladdarna jävligt stela (plast).
Polar versionen kör sladdar med mer gummi så de ska inte bli så stela i minus. (javafan även om man har vespan i varmgarage så kan man ju vilja kunna ladda bilarna med ibland utomhus speciellt vanligt blir det ju när det är -25 eller nått sånt tråkigt)
Men den kostar typ 850.-

TILLÄGG: Va tänker jag med? Du frågar efter batteri och jag kontrar med laddare? totalt hjärnsläpp sorry!!!

Har ett C-Tek, och snabbkoppling med laddningsindikator. Nice pryl för under 100-lappen.

http://www.autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleIdNo=572621&nodeIdNo=1306022

Art nr CT 56382
Loggat

Peter Björkdahl

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #3 skrivet: 2012-12-20, 08:35:29 »

Jag har lite svårt att tipsa om inköpställe då jag själv brukar kunna handla med "personalrabatt" på gamla meriter :-)
Biltema har nog det bredaste urvalet när det gäller mc-batterier. Men de får lite ojämna omdömmen, allt från "skräp" till "jättebra". Jag vet att de tidigare köpte ifrån Danmark, Sydkorea och Taiwan så det är klart att kvaliteten kan vara olika.

Jag hade ett AGM Yuasa NP18-12 i min Ducati i 9 år och därefter i BMW 125:a scootern ett år innan jag sålde den - det fungerade utmärkt. Nu sitter det ett Odyssey i Ducatin och skillnaden mot det tidigare NP18-12 är ganska liten tycker jag (inte värt merkostnaden).

Generellt när det gäller mc-batterier så tillverkas de oftast i Sydostasien (ofta även de stora tillverkarna) så jag gissar att det går att hitta bra batterier hos "enklare" fabrikat som t ex Biltema och liknande säljer.

//Peter Björkdahl
Loggat

hevil
Admin-hevil

« Svara #4 skrivet: 2012-12-20, 12:34:56 »

hmm, hittar inget passande batteri på biltemas hemsida. massa skumma mått, skiljer några mm både hit å dit, men annars e priserna bra, får två för samma pris som en, och det kan det ju vara värt.
Loggat

Peter Björkdahl

« Svara #5 skrivet: 2012-12-20, 15:58:30 »

Jag monterade ett Exide i Piaggion och de hade ganska bra sortiment men annars är Global ett bra alternativ. Varta kan vara något att kolla på också.

//Peter Björkdahl
Loggat

hevil
Admin-hevil

« Svara #6 skrivet: 2012-12-20, 16:12:51 »

Jag monterade ett Exide i Piaggion och de hade ganska bra sortiment men annars är Global ett bra alternativ. Varta kan vara något att kolla på också.

//Peter Björkdahl

Exide ligger bäst till i pris just nu -  nästan halva priset mot Globals High Performance! huh..
Loggat

V Saarela
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 130

Kör: Honda ANF 125 Innova
Kör2: Piaggio 250 MP3
Kör3: Honda NPS 50 Zoomer
Kör4: Div andra hojar

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012-12-23, 12:21:36 »

För min del monterar jag bara Yuasa(Japan) i mina hojar. Biltema batteri monterar man väl bara om man ska sälja hojen. Har köpt ett antal hojar och i dom flesta fallen har det suttit ett Biltema batteri. Brukar slänga åt helvete dom.

Dom flesta Biltema batterier(även andra märken såsom Exite etc) verkar funka bara så länge hojen startar direkt. Råkar man tömma den en gångs så är det sen kört för all framtid.

Yuasa sitter som standard i dom flesta japshojarna. Håller man dom i skick så håller dom i många år.
Tyvärr är det ju dyrt att transportera syra, så ett vanligt Yuasa ligger väl prismässigt på allt från 1100-2800 kr.

Jag brukar besälla från utlandet. Inte heller där kan man då skicka batterier till Sverige pga syran. Dock finns det ett företag som skickar för 10 pund, tex http://www.mdsbattery.co.uk/

Loggat

Peter Björkdahl

« Svara #8 skrivet: 2012-12-23, 15:35:26 »

Det här med batterier är inte bara svart och vitt, det finns en del gråzoner  Wink
När jag arbetade på Global i Sverige som bl a importerar från tillverkaren Global & Yuasa. Yuasa har intressen i Global och en del av Yuasas batterier tillverkas av Global (vet inte om just de kommer till Sverige tror nog att vi får de flesta från Yuasa i UK).

Då när jag jobbade på Global så köpte Biltema några av deras batterier direkt från Global Yuasa i Sydkorea (av en enklare specifikation) men jag vet inte om det fortfarande är så. På Global i Sverige köpte vi ibland in från Yuasa för att täcka upp för någon modell vi inte hade men när jag slutade så köptes de flesta MC-batterierna från en annan tillverkare i Taiwan och döptes till Euroglobe.

D v s i princip så kanske det batteriet från Biltema ett som är tillverkat i Globalfabriken som är delägt av Yuasa...

Tag svamlet ovan med en nypa salt då det var 13 år sedan jag arbetade där så mycket har hänt sedan dess.

//Peter Björkdahl
Loggat

hevil
Admin-hevil

« Svara #9 skrivet: 2012-12-27, 16:45:46 »

Det här med batterier är inte bara svart och vitt, det finns en del gråzoner  Wink
När jag arbetade på Global i Sverige som bl a importerar från tillverkaren Global & Yuasa. Yuasa har intressen i Global och en del av Yuasas batterier tillverkas av Global (vet inte om just de kommer till Sverige tror nog att vi får de flesta från Yuasa i UK).

Då när jag jobbade på Global så köpte Biltema några av deras batterier direkt från Global Yuasa i Sydkorea (av en enklare specifikation) men jag vet inte om det fortfarande är så. På Global i Sverige köpte vi ibland in från Yuasa för att täcka upp för någon modell vi inte hade men när jag slutade så köptes de flesta MC-batterierna från en annan tillverkare i Taiwan och döptes till Euroglobe.

D v s i princip så kanske det batteriet från Biltema ett som är tillverkat i Globalfabriken som är delägt av Yuasa...

Tag svamlet ovan med en nypa salt då det var 13 år sedan jag arbetade där så mycket har hänt sedan dess.

//Peter Björkdahl

Sådant här är alltid intressant, för vet man om vad som döljer sig bakom etiketten så slipper man betala ett överpris för en medioker vara eller har man tur så kan man komma över en bra produkt till ett bra pris..
Loggat

V Saarela
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 130

Kör: Honda ANF 125 Innova
Kör2: Piaggio 250 MP3
Kör3: Honda NPS 50 Zoomer
Kör4: Div andra hojar

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012-12-30, 07:42:16 »

Orsaken till att jag skrev Yuasa med (Japan) i parantes var just pga att Yasa Taiwan är inget jag skulle montera i mina hojar. Då funkar nog Biltemas lika bra(dåligt)
Loggat

hevil
Admin-hevil

« Svara #11 skrivet: 2013-01-04, 10:09:27 »

Då har det investerats i ett Exide Bike YTX16-BS 12V, 14Ah
215 Ampere i maximal startström.

Ett AGM-batteri. - Vilket ska då tåla flera uppladningar + vara speciellt tåligt mot djup-urladdningar.
 Även bättre köld-egenskaper än konventionellt batteri ska det ha, kanske inte så betydelsefullt på på ett sommarfordon som tex en snöskoter.. 
150 x 87 x 161mm

Även beteckning (fits YTH-16-12, YTX16-BS-1)

monteras till säsongens början först..

Loggat

Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.146 sekunder med 22 databasfrågor.