Detta är mitt första inlägg på detta forum men det ska nog gå bra

Vet att det är lite mycket text men vill förklara allt som jag kommer på.
Nu är det så att min piaggio nrg mc3-04 krånglar. Den har 1200 mil på baken och när jag köpte den av en kompis så gick den hur bra som helst och i väldigt bra skick var den i också.
Men hur som helst så var jag ute och körde en kväll "samma kväll som jag köpte den"
Så började den bete sig konstigt mitt i traffiken och som tur var kunde jag svänga in på en otraffikerad väg.
Det som hände var att den gick ner i varv några sekunder och sedan accelrerade den igen.
Dagen efter när jag skulle till skolan så startade den och gick hyffsat bra och jag provkörde den liten stund och allt verkade bra så hade moppen på tomgång och gick in och hämtade väskan och när jag kom ut så var mopeden avstängt men den startade som vanligt på första kicken men när jag skulle börja köra igen så dog den. Så jag tog och och gjorde rent förgasaren och plockade av allt som var möjligt att plocka av därmed luft/bensin skruven och tomgångsskruven. När jag hade gjort rent den så startade den fint igen men tomgången låg på 6000rpm så skruvade ner tomgången till 2000rpm rätta mig om tomgången är fel. men kunde inte hålla fullgas för då varvade den ner sig och dog. Körde med det så några dagar. Men en dag när jag hade kommit hem från skolan så såg jag att det bara sprutade ut bensin från den där övertryckslangen och den ville inte starta förrens på två dagar "den har alltså blivit sur" hur som helst när det väl har gått två dagar så går den fint och sedan dör den och kollar under moppen och ser hur den sprutar bensin igen och det tar ytterligare två dagar så är den bra igen och så håller det på hela tiden. Men nu så startar den inte alls!
Har bytt luftfilter till en hebo racing luft filter då den startade en dag utan original luftfiltret på men dog då jag satt tillbaka filtret igen så tänkte att jag köper ett hebo filter för att den ska andas lättare men samma sak som innan.
Tror jag har beskrivit det mesta nu och hoppas att ni hade tålamod att läsa noga och att ni har erfarenheten att hjälpa mig:)