Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-16, 06:18:25
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Ej MC-klassade Scooters
| | |-+  min piaggio nrg mc3 krånglar hjälp uppskattas:)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: min piaggio nrg mc3 krånglar hjälp uppskattas:)  (läst 13346 gånger)
hanoch580
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 4


« skrivet: 2012-11-04, 00:30:42 »

Detta är mitt första inlägg på detta forum men det ska nog gå bra Wink
Vet att det är lite mycket text men vill förklara allt som jag kommer på.
Nu är det så att min piaggio nrg mc3-04 krånglar. Den har 1200 mil på baken och när jag köpte den av en kompis så gick den hur bra som helst och i väldigt bra skick var den i också.
Men hur som helst så var jag ute och körde en kväll "samma kväll som jag köpte den" Sad
Så började den bete sig konstigt mitt i traffiken och som tur var kunde jag svänga in på en otraffikerad väg.
Det som hände var att den gick ner i varv några sekunder och sedan accelrerade den igen.
Dagen efter när jag skulle till skolan så startade den och gick hyffsat bra och jag provkörde den liten stund och allt verkade bra så hade moppen på tomgång och gick in och hämtade väskan och när jag kom ut så var mopeden avstängt men den startade som vanligt på första kicken men när jag skulle börja köra igen så dog den. Så jag tog och och gjorde rent förgasaren och plockade av allt som var möjligt att plocka av därmed luft/bensin skruven och tomgångsskruven. När jag hade gjort rent den så startade den fint igen men tomgången låg på 6000rpm så skruvade ner tomgången till 2000rpm rätta mig om tomgången är fel. men kunde inte hålla fullgas för då varvade den ner sig och dog. Körde med det så några dagar. Men en dag när jag hade kommit hem från skolan så såg jag att det bara sprutade ut bensin från den där övertryckslangen och den ville inte starta förrens på två dagar "den har alltså blivit sur" hur som helst när det väl har gått två dagar så går den fint och sedan dör den och kollar under moppen och ser hur den sprutar bensin igen och det tar ytterligare två dagar så är den bra igen och så håller det på hela tiden. Men nu så startar den inte alls!
Har bytt luftfilter till en hebo racing luft filter då den startade en dag utan original luftfiltret på men dog då jag satt tillbaka filtret igen så tänkte att jag köper ett hebo filter för att den ska andas lättare men samma sak som innan.
Tror jag har beskrivit det mesta nu och hoppas att ni hade tålamod att läsa noga och att ni har erfarenheten att hjälpa mig:)
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-11-09, 11:02:58 »

Hej hanoch580 och Välkommen till ScooterForum! 

När det gäller dina problem så har jag tyvärr inget direkt matnyttigt att bidra med men jag om jag spekulerar lite så låter det tjuvluft? spricka? i alla fall förgasare relaterat.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
hanoch580
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 4


« Svara #2 skrivet: 2012-11-11, 08:48:26 »

Har kollat efter tjuvluft, sprickor, alltså sådant som kan ge tjuvluft då. Och klämman till insuget satt löst och hade gått sönder så köpte en ny och skruvade på den ordentligt men med ingen framgång.

Har testat att göra rent membran och sedan så har jag kollat kolv cylinder och min känsla till cylindern och kolven är inte jättebra då cylindern har en avlång repa i cylinderloppet och kolven är svart av sot men det har jag för mig att den ska vara.

Funderar på om det kanske har gått sönder i cylindern pga tjuvluften då jag har hört att det kan göra det på 2-taktare men om det stämmer vet jag inte.

När jag försöker starta moppen så puffar den till lite då och då. Efter att jag hade satt på ett sport luftfilter så försökte jag starta men då small det i förgasaren har för mig att det har med soppa brist och göra ?
Loggat
hanoch580
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 4


« Svara #3 skrivet: 2012-11-12, 08:24:28 »

Okej går uppåt just nu har nämnligen fått igång det nu och det var membranet som inte satt ordentligt booty

Men nu är det så här att när jag startar moppen så måste jag gasa lite i drygt 2 minuter för att den ska kunna gå på tomgång annars dör den.

Kan det vara munstycket ?
Loggat
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 8
Antal inlägg: 92


« Svara #4 skrivet: 2012-11-13, 09:52:09 »

Okej går uppåt just nu har nämnligen fått igång det nu och det var membranet som inte satt ordentligt booty

Men nu är det så här att när jag startar moppen så måste jag gasa lite i drygt 2 minuter för att den ska kunna gå på tomgång annars dör den.

Kan det vara munstycket ?

Tror mer på att felet sitter här "Quote: tomgången låg på 6000rpm så skruvade ner tomgången till 2000rpm... Tror nämligen att tomgången låg fel pga membranstrulet och nu när Du har fixat detta får den för lite soppa när den är kall pga munstycksjusteringen.
Loggat
hanoch580
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 4


« Svara #5 skrivet: 2012-11-19, 20:17:14 »

Har fixat moppen  hello2

Det var en spricka i flottören så all bensin rinner in i flottören och därmed är den öppen hela tiden och moppen flödar och blir sur
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-11-30, 12:24:08 »

Kanon att det löste sig.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.079 sekunder med 21 databasfrågor.