Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2019-08-17, 15:19:19
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Äntligen!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Äntligen!  (läst 3078 gånger)
quint
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 15

Kör: Piaggio MP3 500 Sport
Hemort: Skåne

Hemsida
« skrivet: 2012-05-06, 20:40:14 »

Hej!

Jag är ny här och anledningen till att jag hittade hit är att jag köpte en Piaggio MP3 500 Sport för några dagar sedan. Har läst igenom lite av trådarna som redan finns här och ni verkar vara ett glatt gäng!

Jag har inte något MC-kort och jag känner nog att det vore bra att ta en eller två körlektioner så att man blir säker på vägarna.
Hur tror ni dem reagerar på körskolan om  man vill komma dit och lära sig körteknik på en trehjuling?
Loggat

Det ocensurerade livet som singelpappa - http://singelpappa.familjenryd.se
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-05-06, 23:10:27 »

Hej quint och Välkommen till ScooterForum!  
Grattis till inköpet  occasion14

Ingen aning vad dom kan tänkas säga, men "alla" vill ha dina pengar Wink så det kan nog funka om det är lågsäsong skulle jag tro, du behöver kanske inte säga att det endast gäller några lektioner när du börjar   Wink

Läs också den här tråden, vilket kan kanske vara något,
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,180.0.html

Det finns en hel del text på nätet (har för mig det finns en del smc dokument bland annat) om var man bör vara placerad i kurvor och varför och om exempelvis den farliga vänstersvängen, motstyrning och annat att läsa och vara medveten är en bra bit på väg.
Lite "torrsim" som är bra i bagaget och som jag rekommenderar.

-Tomas
« Senast ändrad: 2012-05-06, 23:21:55 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #2 skrivet: 2012-05-07, 07:54:28 »

Hej quint och välkommen!

Utöver Tomas klockrena svar så vill jag tillägga att det kan vara bra att läsa boken Full kontroll som på ett bra sätt levererar teorin kring mc. Boken finns att ladda ner gratis HÄR.

Annars är jag också en nybliven ägare till en 500 sport med B-kort och endast några kortare turer på 125cc hoj tidigare.
Jag är väldigt nöjd med mitt nyförvärv så här 35 mil senare...  Grin
Spenderar rätt mycket tid på tomma p-platser nu i början och övar inbromsningar, körteknik i låg hastighet, stoppteknik och liknande.
Loggat

Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-05-07, 10:10:04 »

Hej!

Jag är ny här och anledningen till att jag hittade hit är att jag köpte en Piaggio MP3 500 Sport för några dagar sedan. Har läst igenom lite av trådarna som redan finns här och ni verkar vara ett glatt gäng!

Jag har inte något MC-kort och jag känner nog att det vore bra att ta en eller två körlektioner så att man blir säker på vägarna.
Hur tror ni dem reagerar på körskolan om  man vill komma dit och lära sig körteknik på en trehjuling?

Hej quint

Jag la för en tid sedan ut två länkar om MC körning.
Dom är bland annat ämnade 50 plusare som fick A-kort på köpet en gång i tiden.

När det gäller en MP3, så fungerar den lika dant som en tvåhjuling med undantag för att du kan låsa dina framhjul
när du står stilla. (upprepning, för det viste du redan. Jag är tjatig ibland (ofta).
Om man läser på forum i USA och England där det finns många MP3'or, så skriver dom att det kan uppstå (obs kan) problem
att låsa hjulen vid varje rödljus i en stad. Man måste få in tekniken att komma iväg utan att sätta ner fötterna.
Många har den tekniken men ibland brister det i att det kan vara något i trafiken som gör att det är ett osäkert sätt
att komma iväg. Vad jag kan förstå inkl. mig själv, så sätter dom flesta ner fötterna och avvaktar grönt ljus.

Jag tror att du kan få alla tips du behöver från det här forumet.

Yoss har lagt upp en länk och kan vara samma som jag har på sidan här nedan.
Där finns en annan länk som du också kan titta på.

http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,291.0.html

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
quint
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 15

Kör: Piaggio MP3 500 Sport
Hemort: Skåne

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-05-10, 20:35:17 »

Det har varit så dåligt väder dem senaste dagarna, så det har inte blivit mycket körande än tyvärr. Blivit några småvändor i dem närliggande kvarteren, för att lära känna maskinen.

Har bokat in mig på en utbildning i kurvtagning med SMC på söndag och har även börjat att läsa dem fina guiderna som ni länkade till. Tack för det! Står mycket matnyttigt i dem!

Nu hoppas vi bara på bättre väder!
Loggat

Det ocensurerade livet som singelpappa - http://singelpappa.familjenryd.se
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.31 sekunder med 21 databasfrågor.