Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2019-08-18, 03:09:04
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Ha en  sunny varm skön lat  sommar och sedermera semester alla, och stressa lugnt .

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  SMC utbildning
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: SMC utbildning  (läst 4346 gånger)
Jonas
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 134

Kör: Piaggio Mp3 400

Hemsida
« skrivet: 2009-06-04, 18:05:35 »

Som första person någonsin, med endast B-körkort, är jag inbjuden att delta på en utbildning i SMC´s regi på bana den 13 juni. Anledningen är att jag kör en Mp3:a och skrev ett brev till SMC och frågade varför de uteslöt oss som kör MP3 och Fuoco och som bara har B-körkort. SMC utbildar annars bara förare med A-kort.

Vi är ju också en del av trafiken, hojarna fungerar som mc, ser ut som mc och vi är i minst lika hög grad i behov av vidareutbildning i körteknink, bromsteknik etc. Efter mycket funderande hos SMC fick jag idag svar att de hälsar mig varmt välkommen, men att det kommer komma flera ledande instruktörer dit för att se om Mp3:an passar deras utbildningar. Om allt går bra öppnar det upp för alla andra med liknande hojar som vill utbilda sig till bättre förare.

Snacka om att hamna i fokus den 13 juni. Är CNN och övrig världsmedia där månne?  laughing7
Loggat

Jonas

Piaggio Mp3 400
Blogg: http://mcliv.wordpress.com/
Återfallet
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 90

Kör: Yamaha X-Max 250 -07
Kör2: Så länge det går

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-06-05, 00:38:22 »

Ett mycket bra beslut av SMC som ju helt klart inte verkar vara insnöade paragrafryttare, utan faktiskt ser att det är mer en motorcykel än en bil, även om det "bara" krävs B-körkort. Även vana motorcyklister skulle nog kunna behöva lite utbildning på en sådan hoj, den är ju inte som alla andra. Hur som helst, hatten (hjälmen?) av för SMC!  wav

Återkom gärna med info när du gått utbildningen.
Loggat
Jonas

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009-06-05, 14:35:31 »

Ja, hjälmen av för SMC som ju vågar vara lite öppna för nya tankar och idéer. Jag lovar att återkomma med en rapport.
Loggat

Jonas

Piaggio Mp3 400
Jonas

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009-06-13, 18:18:59 »

Okej, då har jag varit på Tuvängen idag och deltagit i SMC´s utbildning i kurv- och bromsteknik. Mycket givande. Skönt att få testa sin körteknik på bana med instruktörer som ger omedelbar feedback. Instruktörerna var för övrigt väldigt bra. Allt kändes välplanerat och flöt på från morgon till eftermiddag. Kaffe, juice, mackor och pålägg fanns uppdukat för en billig penning á 20 riksdaler.

Idag var customfolket samlade för träning. Och jag då på min Mp3. Många höjde på ögonbrynen när jag rullade fram, men inte en negativ kommentar. Tvärtom var nyfikenheten stor och fler än en gång fick jag förklara att den har samma vägegenskaper som de flesta "vanliga" mc och att den får köras på B-kort.

Jag kan varmt rekommendera alla hojåkare, på mc och scooters, att gå en kurs. 300 kronor kostar det och anser jag vara billigt med tanke på att du får köra på bana med gott om instruktörer som ger konstruktiv kritik. När jag åkte därifrån kände jag mig tryggare som hojåkare.

Eftersom jag var den förste sanktionerade eleven på en Mp3 (Moto Piaggio trehjuling) hoppas jag att jag visade att vi också har en plats på SMC´s kurser. Förhoppningsvis håller instruktörerna med mig.

Tack SMC för att jag fick chansen. Och tack instruktörerna på Tuvängen idag den 13 juni. Ni bidrar helt klart till en säkrare hojkultur ute på vägarna.
Loggat

Jonas

Piaggio Mp3 400
Ghostbrother
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 35

Kör: Ingen scooter just nu.
Kör2: Suzuki GS 750 L 1981
Kör3: BMW R 1150 GS 01
Kör4: Yamaha TTR 600 R 03

« Svara #4 skrivet: 2009-06-13, 20:39:04 »

Välkommen till oss väl utbildade då.... wav

Det är riktigt roligt att delta i avrostande aktiviteter, en annan som har hunnit med några år behöver all avrostning én kan få, på alla områden dessutom...... "skrattar" violent1

Brukar få var ett "stöd", i kurvorna då, till de av oss som ska övningsköra en tid innan vi får övningsköra på egen hand, och det brukar vara den bästa av träningar även för mig själv då... Start och stopp, start och stopp, start och stopp osv. osv i det oändliga utan att sätta ner fötterna i små villaområdes korsningar i körpass om en dag eller två, eller krypkörning på "skogspromenaden" med allt annat än lätta hojar, allt sånt gör underverk för äns egen "träning".

Det brukar vara "milen" som gör det trotts allt, så kör, bara kör... sa en gammal "räv" till mig när jag  kunde allt ibörjan av "hojjandet"

Välkommen!!

SoL
Loggat

Här och Nu..... Wrrooom.......
Dypen
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 5

Kör: Piaggio MP3 400ie
Kör2: Vespa S50

« Svara #5 skrivet: 2009-08-23, 10:31:16 »

Hur har det gått så här efter det lilla testet, är vi tre hjulingar välkomna i fortsättningen ?
Loggat
Jonas

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009-08-23, 11:39:42 »

Jag har inte hört något, men antar att det är okej nu. Hörde om en annan med MP3 som också gått kurs i SMC´s regi. Anmäl dig och om de tvekar så stå på dig. Det är väldigt givande att ha gått kursen i kurv- och bromsteknik.
Loggat

Jonas

Piaggio Mp3 400
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.109 sekunder med 21 databasfrågor.