Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-20, 20:01:23
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Bra toppbox till X-Max 2012?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Bra toppbox till X-Max 2012?  (läst 12288 gånger)
Andy K
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 19

Kör: Yamaha X-max 250 ABS, vit
Kör2: Baotian Classic 50cc
Kör3: Volvo V50
Kör4: Traktor Yardman/Briggs&Stratton 14hp
Hemort: Älvsjö

« skrivet: 2012-08-25, 12:57:41 »

Får min nya X-max (vit 2012, 250 ABS) på lördag! Tänkta köpa en toppbox till denna och funderar på om ni andra Yama-ägare har erfarenheter att del med er av. Alternativen är 1) Köpa ett mkt snyggt alufäste ( den modell som ersätter handtagen baktill) från Yamaha och montera en Yama-box. 2) Givi av någon modell med deras fäste som kräver att man borrar i hojen.

Frågan är om andra boxar (Givi) passar på Yamahas fäste? Jag har läst någonstans att originalboxen inte är prisvärd jämfört med Givi. Men vill man borra i ny hoj? Och jag vill ha en box som inte är för stor, det för inte bli klumpigt när jag baxar mig igenom Stockholmstrafiken i rusningstid... Det ser ut som om enbart Yamahas 46 l box passar på deras fäste, och den upplever jag som ganska bred. Och så kostar den en rejäl slant.

Tacksam för alla goda råd!

/Andreas, nybliven formummedlem och Yamaägare
Loggat
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #1 skrivet: 2012-08-25, 13:14:55 »

Kollade på en X-max som hade en orginal box (tror det var 39L) som matchade hojen som var vit. Tyckte den såg väldigt bra ut för att vara en topbox. Och kollar man här:
http://www.yamaha-motor.eu/eu/accessories/index.aspx?productCode=XMAX&redirect=false
Så ser det ut som att det finns en 39L och en 50L topbox orignal till X-maxen.
Återförsäljare brukar inte ha så stor koll på tillbehören enligt min erfarenhet, men om du tar art.nr från yamahas sida så brukar det alltid gå att beställa.

Jag kollade vad en box skulle kosta till min när jag köpte den, kommer inte riktigt ihåg vad dom sa men det var en slant iaf. Så det vart ingen för min del. Och eftersom det är så stort förvaringsutrymme under sadeln så är det inte många gånger jag har behövt haft mer plats heller.

Givi är inga dåliga grejer men dom kostar ju även dom en slant. Så om priset inte skiljer mer än några hundringar skulle jag nog välja orginal boxen, men det är ju jag det Smiley Men då måste jag ju erkänna att jag inte heller sett givi boxen mer än på bild.

Här ser du vad Givi har till X-max.
http://www.givi.it/My-motorcycle/?ma=YAMAHA&mo=X-MAX-125-250-10--11
Dom kör ju med sina monolock och monokey eller vad dom heter, så jag tror inte att dom passar på yamahas fäste. Men det är bara min gissning Smiley
« Senast ändrad: 2012-08-25, 13:26:36 av ljs-s » Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-08-27, 12:31:48 »

Hej Andy K och Välkommen till ScooterForum! 

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
JT
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 38

Kör: Tmax 2011
Kör2: TDM900 2002
Kör3: Volvo XC70
Kör4: Uttern 520 HT

« Svara #3 skrivet: 2012-08-30, 15:59:28 »

Jag köpte en original 47 liter Toppbox till Tmaxen och den är kusligt lik Givis så jag undrar om inte det är samma tillverkare och olika märken. Med tanken på att jag fick med Yamahamärket löst, kan det nog vara så.
Loggat
x-max
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 46

Hemort: VästraFrölunda

« Svara #4 skrivet: 2012-08-30, 17:07:10 »

Har en Yamaha orginal toppbox, passar perfekt
Loggat
Andy K
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 19

Kör: Yamaha X-max 250 ABS, vit
Kör2: Baotian Classic 50cc
Kör3: Volvo V50
Kör4: Traktor Yardman/Briggs&Stratton 14hp
Hemort: Älvsjö

« Svara #5 skrivet: 2012-08-30, 22:15:27 »

@X-Max: Hur stor är din box? Jag sneglar lite på 46 liter men är rädd att den är lite klumpig och bred för mitt kryssande i köerna...
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.07 sekunder med 21 databasfrågor.