Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-12-18, 12:29:20
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Egna erfarenheter/Recensioner
| | |-+  Tomtom Urban Rider GPS Recension
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Tomtom Urban Rider GPS Recension  (läst 4197 gånger)
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« skrivet: 2012-08-09, 19:53:39 »

Har haft den här ett tag och använt den ett par gånger.
Jag valde tomtom eftersom jag gillar användargränssnittet, den är väldigt lätt använd och enkel att förstå jämfört med andra gps som jag testat.

Jag drar lite för och nackdelar med den.
+Lättanvänd
+Robust och vattenskyddad
+Bra skärm, syns bra förutom när det är riktigt starkt solsken rakt på den, då kan det bli en smula otydligt.
+Bra fäste, enkel att sätta dit och tabort.
+Scala Rider headset kompatibel.
+Hygglig batteritid, 6 timmar står det.
+Tyre kompatibel (mer nedan)
+Följer med ram mount fäste
---
-Ingen inbyggd högtalare, spelar ingen roll för mc men det hade varit nice att kunna använt den i bilen.
-Laddningsanslutningen (återkommer till det nedan)
-Liten och hård On/Off knapp, besvärlig att få på och av med handskar på.
-Rutt planeraren som följer med som du använder vid datorn, ett skämt.
-Hela europakartan för inte plats samtidigt, man får ladda in delar av den.

Tyre är ett väldigt bra program som man kan använda för att planera sina rutter med, gratis om man står ut med lite reklam, annars kostar det några kr.
Det är rätt enkelt att komma igång om man jämför med garmins vad det nu heter.
Dom flesta inställningar finns med och de gånger jag använt det så har det varit tillräckligt för mig.
http://www.tyretotravel.com/

Jag har ett scala rider Q2 headset kopplat till den, och det funkar riktigt bra. Behändigt att slippa kablar men ändå höra gps:en.

Gällande hur säker kartorna är tycker jag att ingen gps stämmer till 100%, fick nyss en åktur på en lerig traktor väg när jag kunde ha åkt längst asfalts vägen nån km bort...
Hmmm tror finns bättre fordon är en scooter när man ska köra ler väg  Roll Eyes

När man köper GPS:en följer det med ett RAM mount, som jag inte använder eftersom jag kör med yamahas orginal fäste. Men det som mer följer med är själva klick fästet för gps:en som man sätter på själva gps hållaren om ni hajjar Smiley Och tyvär är det snik varianten som följer med så man kan inte ladda den medans man kör med den "adapter plattan". Och den som går att ladda med kostar en slant.

Däremot så går det utmärkt att ladda den via usb uttaget längst ner på den. Men som ni kanske vet är inte direkt en usb kontakt så bra när det regnar ute, så dom har konstruerat den för att man INTE kan ha luckan framför usb uttaget öppet samtidigt som det sitter på gps fästet.
Men jag har som inget val eftersom jag snart ska åka på lång tur och inte har tid eller lust att beställa den dyrare adapter plattan med laddning, så jag gav mig på att pillra bort luckan så jag kan ström mata den medans det inte regnar, och när det regnar så tejpar jag för hålet och hoppas att det räcker Smiley

Jag hade lite otur när jag tänkte skruva upp den, för efter det var gjort så såg jag att det inte alls behövdes, det hade räckt med att tryckt låspinnen med en mejsel åt rätt håll. Som en sprint till ett klockarmband. Men när jag ändå hade den öppen tog jag lite bilder på den Smiley

Den är väldigt bastant gjord med rejäla gummitätningar överallt, alla knäpp kontakter sitter det en dutt lim på, samt att skruvarna sitter med gänglåsning.

Och som ni ser går det rätt enkelt att byta batteri bara man hittar en lämplig ersättare. Vanligt 3.7v Li-Ion ser det ut som.

Edit:
Om det är nån som får lust att skruva upp sin tomtom rider så behöver man en sån här:

Insex med hål i mitten. Fick slipa till min bit eftersom den var för tjock nertill, men sen funkade det fint Smiley
Samt 2 små torx som döljer sig bakom de runda klister lapparna bredvid usb luckan.
« Senast ändrad: 2012-08-10, 07:31:59 av ljs-s » Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3387

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-08-14, 10:38:08 »

good post

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden

« Svara #2 skrivet: 2012-08-14, 21:40:39 »

Kanonbra info, och fina bilder.
Tack !

M.V.H
  /Tobias
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 726

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-08-18, 16:02:05 »

Hej ljs-s!

Jag har en TomTom Rider 2nd Edition.
Har ingen aning om vad som är skillnaden.

En sak skiljer, jag har en mycket fin platta att montera den på.
Del laddas så fort den får spänning. Den startar även automatiskt
när den får extern spänning.
Använder också ett scala rider i hjälmen.

Fungerar klockrent.

Jag håller med om dina plus och minus förutom laddingsanslutningen
som tydligen skiljer dom åt.
Min Tom Tom verkar ha en annan ruttplanerare som visar en hel karta
på skärmen.

Jag fick köpa större minne för att få med Europakartan.

Ett annat plus är Tom Tom home som automatiskt laddar in fartkameror och uppdateringar
så fort USB anslutningen är kopplad till datorn.

Så har vi det här med bilen, Min Tom Tom går att ställa om till bil.
Ett lika dant fäste som till styret men med en riktigt bra sugfot finns till Tom Tom rider.
Den har högtalare i fästet och funkar som vilken GPS som helst.

Personligen tycker jag att menyn på TomTom Rider 2nd Edition är riktigt rörigt.
Den kan allt och har allt man försökt få plats med.
Det gör att det kan bli svårt ibland att hitta "avbryt rutt", "skippa grusvägar" mm.

Annars är den kompatibel med dom flesta telefoner. En lur poppar upp på skärmen när det ringer. Man trycker på skärmen och samtalet kopplas in till Scala mottagaren i hjälmen. sedan kan man snacka i telefonen.
Ljudet regleras med farten, det vill säga höjs och sänks med bruset.

Men den som blir uppringd eller ringer upp hör väldigt dåligt ibland vad man säger.

Tom Tom är grymma på att hålla reda på fartkameror. Det behöver jag som har en tung högerfot Smiley när jag kör bil.

En annan sak som jag är imponerad över är satelitmottagningen.
Den hittar alla på några sekunder och det spelar nästan ingen roll var man är.
Slö som jag kan vara ibland, så ligger GPS'en på bilgolvet. Den tar alla sateliter ändå.
det spelar ingen roll var man befinner sig i bilen.
Ljudet är grymt lätt att ställa in och man kan få en uppsjö med uppläsare.

Man kan ledsagas av en bil eller en MC. Scooter finns också med Smiley
På kul kan man få startskärmen tändas med sitt favoritmärke på fordon.

Jag tycker att det var kul att du tog upp TomTom Rider. Jag gillar min starkt Smiley

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
ljs-s

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #4 skrivet: 2012-08-18, 19:18:19 »

Ja just ja, hade glömt bort att den hade ring funktionen oxå Smiley Jag tycker det är skönt att inte bli nådd jämt på mobilen, men ibland väntar man ju nått viktigare samtal så det kan vara bra att komma ihåg Smiley

Nice att plattan med laddning följde med till din, den kostar 600 kr till min  Sad
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 726

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012-08-19, 13:44:09 »

Ja just ja, hade glömt bort att den hade ring funktionen oxå Smiley Jag tycker det är skönt att inte bli nådd jämt på mobilen, men ibland väntar man ju nått viktigare samtal så det kan vara bra att komma ihåg Smiley

Nice att plattan med laddning följde med till din, den kostar 600 kr till min  Sad

Det fick jag betala för bilanslutningen.
Omkring 600 spänn. Saftigt pris Sad

Väldigt bra ljud och super suganordning.

När jag köpte min, så fick jag punga ut med 7000 kronor.
Det var 2009. Då fanns det bara 1st Edition och 2nd Edition att köpa.

Men jag tror att dom har dragit ner på en del funktioner.
Den var alldeles för dyr på den tiden.
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.206 sekunder med 21 databasfrågor.