Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-21, 19:09:43
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Vad använder du för öronproppar?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Vad använder du för öronproppar?  (läst 8257 gånger)
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« skrivet: 2012-08-08, 17:35:33 »

Skulle vilja ha nå tips på bra öronproppar. Just nu använder jag billiga 3M skumgummi proppar.
Dom funkar hyffsat när jag får in dom rätt, men jag får ofta pillra ett tag innan jag får till det.

Så vad använder du för proppar och hur tycker du att dom fungerar?

Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #1 skrivet: 2012-08-08, 18:08:13 »

Till vardags använder jag Alpine Motosafes öronproppar. Funkar bra till vardags, filtrerar en hel del vindbrus samtidigt som det fortfarande går att höra samtal med öronproppar och hjälm på huvudet. Använder den lilla veskan som följde med som nyckelring till hojen - superpraktiskt, går inte att glömma bort å ta med dem...

Under längre resor på motorväg så använder jag engångsproppar liknande de från 3M (köpta på apoteket). De är något effektivare än Alpines men å andra sidan filtrerar de bort allting - samtal, motorljud, vindbrus, ljud från passerande bilar och ljudsignaler.
Loggat

Motorburen Ungdom
ljs-s

« Svara #2 skrivet: 2012-08-09, 16:36:06 »

Ja 3M propparna dämpar ju faktiskt rätt bra när dom väl sitter rätt i örat.
Såg att apoteket hade högdämpande öronproppar, kanske man ska testa såna.
Dom är ju inte så dyra så man kanske får köpa ett gäng olika skumproppar och se vilken som passar bäst i öronen...

Ingen fler som har några erfarenheter att dela med sig av?
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
ljs-s

« Svara #3 skrivet: 2012-08-10, 19:34:37 »

Det vart 3 st olika proppar så får man testa vilka som funkar bäst i öronen Smiley

Köpte dessa både Small och Large. Och sen dom jag bifogade bild på ovanför. Dom fanns bara i en storlek.
Knepiga var att dom bruna hade olika ljuddämpningsfaktorer beroende på storleken... Jaja, bara dom funkar så blir jag nöjd Smiley
Loggat

-----
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #4 skrivet: 2017-01-16, 18:39:27 »

Såg i senaste numret av Allt om MC att de testat öronproppar från Flareaudio Isolate och att de var väldigt nöjda med dessa (de fick betyget 9 av 10). Dessa är gjorda i skumgummi och aluminium och ska vara bra på att få bort lågfrekvent ljud. Kanske något för oss ljudkänsliga? Prislapp cca 350kr inklusive frakt...

Loggat

Motorburen Ungdom
Rogga

Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #5 skrivet: 2017-01-17, 13:28:06 »

Yoss, Det ser ut att vara bra grejer. Själv kör jag med Intercomen och den inbyggda radion eller streamar musik från gpsen eller mobilen. Fördelen med intercomen är att jag kan anpassa volymen efter väglag och hastighet. Smiley Det funkar väldigt bra för mig.

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Chrester
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 17

Heja Sverige!

« Svara #6 skrivet: 2017-01-17, 16:43:17 »

Ni har inte provat de lurar som brukar följa med mobiltelefoner? De är ju som öronproppar och man kan ha både musik och ta emot samtal.
Loggat

Kör en Kymco Like 50 -2016
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.058 sekunder med 21 databasfrågor.