Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 22:33:09
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Tappat sugen
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Tappat sugen  (läst 13127 gånger)
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« skrivet: 2012-07-29, 20:20:17 »

på att köra min Sporster. Har kanske bara blivit kört ca 60 mil i sommar medans jag kört över 100 med min Honda Lead. Funderar allvarligt på att kanske sälja HD:n.

Tänk att det kan vara så kul och smidigt att köra scooter  blob7

Är det några fler som sålt / funderat på sälja sin vanliga mc till förmån för att köra scooter på heltid?
Loggat
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall



« Svara #1 skrivet: 2012-07-29, 20:51:56 »

Japp, sålde just min Kawasaki för att den bara står och samlar damm Smiley
Smidigare att ta X-maxen när man ska nånstans.

Idag åkte jag och tjejen ut till några kompisar, skulle spela kubb. Bara att lasta kubb spelet under sadeln och åka. När vi var på väg hem stannade vi och köpte pizza, ner under sadeln och åkte hem.
Svårt att göra med Kawasakin eftersom det knappt får plats med ett par handskar under sadeln på den Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #2 skrivet: 2012-07-29, 21:46:35 »

Japp, sålde just min Kawasaki för att den bara står och samlar damm Smiley
Smidigare att ta X-maxen när man ska nånstans.

Idag åkte jag och tjejen ut till några kompisar, skulle spela kubb. Bara att lasta kubb spelet under sadeln och åka. När vi var på väg hem stannade vi och köpte pizza, ner under sadeln och åkte hem.
Svårt att göra med Kawasakin eftersom det knappt får plats med ett par handskar under sadeln på den Smiley

Då är jag inte ensam om att fundera i dom banorna. Tänk att en så motorsvag scooter skulle omvända mig.
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-08-27, 13:34:58 »

Man kan läsa på Modern Vespa att gubben köper en skoter till tanten
men inser att den var så kul att köra, så han ställer undan MC'n och kör skoter i stället Smiley

På Orange county shoppers, så är dom ju heltokiga i att få köta skoter  laughing7


/ Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #4 skrivet: 2012-08-29, 08:32:06 »

Ja, i det programmet älskar de ju köra scooters. De tog ju till och med en scooter-semester i ett avsnitt.

Loggat
V Saarela
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 11
Antal inlägg: 130

Kör: Honda ANF 125 Innova
Kör2: Piaggio 250 MP3
Kör3: Honda NPS 50 Zoomer
Kör4: Div andra hojar



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012-08-29, 21:23:48 »

En sportster är väl kanske inte den "roligaste körhojen". Kanske byta in den mot nåt annat stuk istället?
Loggat

erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #6 skrivet: 2012-08-30, 10:44:40 »

En sportster är väl kanske inte den "roligaste körhojen". Kanske byta in den mot nåt annat stuk istället?


Skulle kunna tänka mig en 80-tals eller 90-tals 600:a. Kostar inte så mycket pengar och billig i försäkring pga åldern. Men ändå smidig och körglad.
Loggat
Stig45
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 10
Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland



« Svara #7 skrivet: 2012-08-30, 15:19:34 »

Skulle kunna tänka mig en 80-tals eller 90-tals 600:a. Kostar inte så mycket pengar och billig i försäkring pga åldern. Men ändå smidig och körglad.
Så har jag gjort. Man får tumma lite på dom häftigaste egenskaperna för möjligheten att ha ett stall med olika hojar  som var för sig är billiga i drift/förs.
Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #8 skrivet: 2012-08-31, 07:03:55 »

Skulle kunna tänka mig en 80-tals eller 90-tals 600:a. Kostar inte så mycket pengar och billig i försäkring pga åldern. Men ändå smidig och körglad.
Så har jag gjort. Man får tumma lite på dom häftigaste egenskaperna för möjligheten att ha ett stall med olika hojar  som var för sig är billiga i drift/förs.


Ja, ett stall med billiga hojar vore inte dumt. Hellre än en svindyr hoj i inköp och drift.
Loggat
V Saarela
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 11
Antal inlägg: 130

Kör: Honda ANF 125 Innova
Kör2: Piaggio 250 MP3
Kör3: Honda NPS 50 Zoomer
Kör4: Div andra hojar



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012-09-05, 15:48:39 »

Ja, ett stall med billiga hojar vore inte dumt. Hellre än en svindyr hoj i inköp och drift.

Nja, lätt hänt att stallet inte rör på sig när stallet blir lite fullt. Äldre hojjar har en tendens till att förfalla med en massa småstrul om man inte använder dom....

Finns massor av cirka tio år gamla 600:or av nakenmodell till en vettig peng.
Loggat

erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #10 skrivet: 2012-09-06, 08:48:13 »

Jo, det ska finnas tid att köra hojarna oxå. Bara en sådan sak som att batterierna laddar ur. Sen vill jag åtminstone göra ett oljebyte varje år oavsett hur lite hojen har rullat.

Nå mer än 2 hojar tror jag inte jag skulle hinna med. Men å andra sidan vore det skoj att ha en offroad stånka oxå, så kanske 3 hojar då Smiley
Loggat
bliss
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 47

Kör: scooterlös
Kör2: parellelltwin 650cc



« Svara #11 skrivet: 2012-10-06, 19:12:02 »

på att köra min Sporster.
Är det några fler som sålt / funderat på sälja sin vanliga mc till förmån för att köra scooter på heltid?

Jag har gjort tvärtom och gått till en sporttouring och är scooterlös. 600 mil blev det på scooter innan behov av växling, motorvrål och mer möjlighet till lite aktivare "aktiv körning" blev för påträngande  smileinbox

Båda typerna av MC har sina plus och minus men värt att komma ihåg är att det finns flera olika sätt att köra hoj på. Bara genom att träna sig själv lite/ändra sin körstil så kan en gammal hoj ge en ny upplevelse.  Wink
Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #12 skrivet: 2012-10-09, 07:17:48 »

på att köra min Sporster.
Är det några fler som sålt / funderat på sälja sin vanliga mc till förmån för att köra scooter på heltid?

Jag har gjort tvärtom och gått till en sporttouring och är scooterlös. 600 mil blev det på scooter innan behov av växling, motorvrål och mer möjlighet till lite aktivare "aktiv körning" blev för påträngande  smileinbox

Båda typerna av MC har sina plus och minus men värt att komma ihåg är att det finns flera olika sätt att köra hoj på. Bara genom att träna sig själv lite/ändra sin körstil så kan en gammal hoj ge en ny upplevelse.  Wink


Ja, det var ett bra tips. Nu har jag kört så lite med min Sporster i sommar. Men nästa sommar så kanske jag har fått tillbaka sugen. Jag kör förresten fortfarande min Honda Lead fast vi är inne i oktober. Brukar aldrig köra så länge med vanlig mc.
Loggat
bliss
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 47

Kör: scooterlös
Kör2: parellelltwin 650cc



« Svara #13 skrivet: 2012-10-12, 20:28:41 »

Nu är det snart dax för vila för nya hojen, men oktober ut får den stå ytterst i garaget   Så länge det är uppehåll och dryga 10C är entimmesrundor sköna (fast nog är man lite frusen efteråt)

En sak som jag inte fattar.. Har sett massor med hojar som är 5-6 år gamla och har gått 700 mil eller så.  Det är ju knappt inrullat alltså.. Nu säger du att hoj a gått 60 mil och hoj b gått +100. Jag *cyklar* med pedaler 3ggr mer per år.

Hur lite kör folk egentligen? Jag köpte min första hoj i sista veckan på maj, så säg juni. Sedan fick jag blodad tand och var tvingad av högre krafter att byta i slutet på september. Runt 750 mil blev det juni-nu, skulle inte förvåna mig om jag hinner med 800 totalt. Ingen MC-semester/resor utan bara nöjesåkning  icon_thumright

edit: glömde tillägga hur många nya ställen jag sett, hur många gånger jag kör mina favoritvägar där två bilar inte kan mötas utan att köra av vägbanan. Härliga mil på ställen man aldrig gett sig ut på annars. Google Earth är min vän när det gäller att inte "tappa sugen". Loggar med GPS laddar i Google Earth och kollar vägar runtomkring. Ett tips Smiley
« Senast ändrad: 2012-10-12, 20:46:41 av bliss » Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #14 skrivet: 2012-10-15, 11:48:29 »

Nu är det snart dax för vila för nya hojen, men oktober ut får den stå ytterst i garaget   Så länge det är uppehåll och dryga 10C är entimmesrundor sköna (fast nog är man lite frusen efteråt)

En sak som jag inte fattar.. Har sett massor med hojar som är 5-6 år gamla och har gått 700 mil eller så.  Det är ju knappt inrullat alltså.. Nu säger du att hoj a gått 60 mil och hoj b gått +100. Jag *cyklar* med pedaler 3ggr mer per år.

Hur lite kör folk egentligen? Jag köpte min första hoj i sista veckan på maj, så säg juni. Sedan fick jag blodad tand och var tvingad av högre krafter att byta i slutet på september. Runt 750 mil blev det juni-nu, skulle inte förvåna mig om jag hinner med 800 totalt. Ingen MC-semester/resor utan bara nöjesåkning  icon_thumright

edit: glömde tillägga hur många nya ställen jag sett, hur många gånger jag kör mina favoritvägar där två bilar inte kan mötas utan att köra av vägbanan. Härliga mil på ställen man aldrig gett sig ut på annars. Google Earth är min vän när det gäller att inte "tappa sugen". Loggar med GPS laddar i Google Earth och kollar vägar runtomkring. Ett tips Smiley


Nu när säsongen snart är slut så har jag kört ca 150 mil med min Lead så den har 360 mil på mätaren. Har inte kört så mycket med min HD kanske 70 mil, men lånat ut den till brorsan som kört lite i år. Så den har totalt gått 430 mil på 2 säsonger.

Otroligt när man tänker vilken milkostnad det blir när man kör så få mil per år. Hoppas jag får tillbaka sugen nästa sommar. En normal sommar brukar jag i alla fall köra ca 300 mil. Men det är ju lite det oxå.
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.179 sekunder med 21 databasfrågor.