Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
Karma: 16
Antal inlägg: 176
Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden
|
|
« skrivet: 2012-07-18, 19:43:13 » |
|
Hej på er.
Jag känner att det är dags att skriva några rader om min scooter, en Yamaha X-max 2012.
Eftersom jag beslutade att ta MC-kort sent omsider (nu denna sommar), så har jag inga erfarenheter i bagaget, så ni får läsa detta utifrån dom förutsättningarna. Jag hade önskat att det funnits möjlighet att provköra, framförallt olika modeller, och motorstorlekar. Nu blev det denna scooter, och jag har alltså inga referensmärken att hänvisa till, på gott och ont.
Chassiet känns väldigt stabilt, och jag tror att den relativt långa hjulbasen bidrar till det, man känner faktiskt en hel del körglädje i kurvorna utan att det blir obehagligt. Vikten på ca 180kg bidrar nog till att den känns stabil, och här tror jag att en högre vikt ger en stabilare upplevelse. Blåsigt väder och hög fart känns helt klart, och även om man blir omkörd av till exempel en buss, någonting som man lär sig att hantera.
Skivbromsar både fram och bak, med ABS, som är lätta att dosera, och jag har provat ABS-funktionen under kontrollerade former, en mycket bra uppfinning måste jag säga.
Under sadeln får man plats med två hjälmar, eller lite prylar om man vill. Där den främre placeringen för hjälm är blir det dock en aning varmt, så det kan man tänka på om man har till exempelvis en chokladkaka, eller annan känslig mat. Handskfacket rymmer en hel del, och där finns även ett avsatt utrymme för att montera ett 12-voltsuttag. Bifogar en bild på uttagets placering, där jag även har monterat en anslutning för batteriladdaren (CTEK), eftersom det är relativt bökigt att komma åt batteriet. Man måste bort med två kåpor, och det är en del skruvande. Dock så finns det två förberedda håltagningar, som är pluggade, och dessa nyttjade jag.
Service och reservdelar är inte speciellt dyrt. Jag har precis gjort den första servicen (100 mil) och den kostade 983kr, då är det bland annat oljebyte i motor och slutväxel. Sedan är det service var 1000:e mil, med undantag för oljebyte som är var 300:e mil. Oljan är dock enkel att byta själv, och man kan höra med Yamaha om dom godkänner det. Den stora servicen är vid 2000 mil, då är det även byte av drivrem, luftfilter och ventiljustering. Garantin är 5år, och det känns väldigt fördelaktigt.
Helförsäkring för mig (40+ i ålder) kostar 990kr/helår, så det får betraktas som billigt.
Med min körning, som är varierande, har bränsleförbrukningen pendlat mellan 0,29 och 0,35 liter/mil. Nu är det svårt att få det exakt på så små volymer bränsle, men det totala snittet på mina 120 mil är 0,32. Då är det allt från längre landsvägskörningar, stadstrafik och åka med passagerare lite långsamt i närområdet. Det gör att jag räknar med en aktionsradie på åtminstone 30 mil, med lite marginal, på den tank som är på nästan 12 liter. Det finns även en funktion i tankmätaren, som varnar för låg bränslenivå (ca 1,7 liter kvar) och räknar antalet körda kilometer sedan denna varning.
Vid högre farter kommer turbulensen av fartvinden, och det ser jag att många har diskuterat. Jag är 178cm lång, och upplever att vid 60-70 km/h så uppkommer det lite turbulens. Funderade ett tag på en högre ruta, men har laborerat med lite kartongbitar och dylikt. Så just nu kör jag med originalrutan, eftersom jag inte såg några stora förbättringar genom att montera en ruta som är 5-10cm högre. Jag använder öronproppar vid längre körningar, och då elimineras problemet för min del. Väder och vind styrs undan av originalrutan, men turbulensen och dess ljud finns där.
Den längsta körning jag har gjort på en dag är 22mil, och jag upplever körställningen som bra med min kroppslängd, jag är övertygad om att jag skulle kunna köra mycket längre utan att bli trött. Passageraren sitter bra, med ordentliga handtag att hålla i och rejält tilltagen dyna. Jag slås ofta av att min hastighet ligger runt 100km/h på mindre, krokiga vägar. Det verkar vara en bra komforthastighet, det känns inte ansträngt för vare sig scootern eller mig. Vindskyddet i övrigt är bra för kroppen och benen, och det märks när man kör i regn, att man inte blir speciellt blöt om kroppen.
Jag har även provat hastighetsmätaren mot GPS, och den visar 6km/h för mycket i låga hastigheter, upp till ca 60km/h. Vid 80-100km/h har den en felvisning på 8km/h, det kan vara bra att veta vilka marginaler man har. På plan mark har jag kört nästan 140km/h, och det borde vara knappt 130km/h i verklig fart. Den är väldigt rapp upp till 80-90km/h, och det största problemet är att man ofta betraktas som moped i trafiken, vilket innebär att många tror att dom ska köra om. Det kan skapa farliga situationer, så där får man vara lite vaksam, och varselkläder upplevera jag löser lite av problematiken, då blir man mer accepterad som MC i trafiken.
Instrumenteringen är överskådlig, och en kombination av analog och digital känsla. Det finns indikationer för oljebyte, och drivremsbyte så att man inte ska missa det. Sedan finns det två trippmätare, och man kan välja mellan att visa en stor klocka, eller en yttertempmätare, mycket trevligt. Någon har nämnt att det inte går att välja 24-timmarsvisning på klockan, och jag håller med, väldigt märkligt med dagens teknik.
Jag har inte kört någon långkörning med passagerare, eller med tung packning, men det känns som att normalt trafiktempo ligger inom räckhåll för det mesta. Dock så kan jag tänka mig att ren touring-körning kan kännas anstängt för motorn, den ger sig lite efter dryga 100km/h, så då kanske man ska fundera på en motorstarkare variant. Motorn går väldigt tyst, och när man kommer upp i 60-70km/h så hör man den inte, då tar vindbruset över. Jag tycker att det är en fördel med en tyst motor, även om jag vet att det finns delade meningar där (annars hade ju inte eftermarknads-system funnits). Men motorns gång är i alla fall harmonisk, och det finns inte några störande vibrationer när man kör, trots att den är encylindrig, och trots att varvtalet oftast ligger på mellan 5000 och 6500 rpm.
Det finns en del tillbehör i form av topboxar och väskor. Själv har jag köpt Yamahas originalväska, som man placerar ovanför tanklocket. Den passar väldigt fint, har gott väderskydd, och rymmer min systemkamera, med ett objektiv och lite tillbehör, bifogar en bild på väskans placering.
Sammanfattningsvis tycker jag att det är en trevlig, modern och funktionell scooter, med väldig hög finish på detaljerna (som Yamaha brukar ha), och det jag tycker att man ska fundera på är motorvalet. Mycket semestrande, med långa körningar efter landsväg, kanske skapar ett behov av en starkare motor. Men med min körning så täcks behovet, den känns modern med sin insprutningsmotor som går bra i alla väder, varm som kall, samt ABS-bromsar som bidrar till ökad säkerhet. Hittills måste jag säga att den är en mycket positiv upplevelse.
Väl mött på vägarna, och ställ gärna frågor angående X-max:en så ska jag försöka att hjälpa till.
M.V.H /Tobias
|