Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-21, 23:18:11
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Yamaha X-max laddar inte
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Yamaha X-max laddar inte  (läst 26211 gånger)
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« skrivet: 2012-07-04, 13:31:25 »

Jahapp, skulle ta en tur med tjejen när det var varmt och fint.
På med kläder, skydd och allt, svettigt, varmt... Rulla ut åbäket ur garaget, vrider på nyckeln och start-motorn drar 5 tunga varv för att sen stanna och klicka. FÖR 3:E GÅNGEN sen jag köpte den...
Pust o stön med några svordomar uppför den lilla lutande infarten till garaget igen...  angry5

Första gången var det mitt fel, drog tändningslåset för långt så jag satt på P-lyset, bahh...  BangHead
Men nu har jag lärt mig att om man håller in nyckeln medan man vrider till styrlås så stannar nyckeln innan p-läget, så länge man har nyckeln i. Och när det hände så var batteriet helt stendöd bara efter några timmar, displayen lyste knappt o start motorn hostade inte ens till då.
Så det felet har det inte varit dom 2 senaste gångerna, start motorn kommer ett par varv men orkar inte riktigt.

Men nu har den stått i flera dagar men jag har kört flera mil i sträck sen jag laddade batteriet sist för nån vecka sen, så det måste vara laddningen som är problemet tycker jag.
Gjorde den enkla felsökningen, kollade säkringar och om den drar nån tjuv ström när tändningen är av. Men allt ser ok ut vad jag kan se.

Någon som har några kloka ord eller egna erfarenheter av detta?
Har ju fortfarande garanti så jag får väl lämna in den...
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Peter Björkdahl

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #1 skrivet: 2012-07-04, 17:45:05 »

En del typer av batterier tål inte en enda djupurladdning om de får stå urladdade några dagar.

Men börja med att mäta laddningsspänningen, det ska vara 14,0-14,5 Volt när motorn snurrar så där lagom (kanske 4-5000rpm). Om den laddar så är det sannolikt batteriet som skadats vid urladdning men det kan också vara något som ligger och drar tjuvström.

//Peter Björkdahl
Loggat

ljs-s

« Svara #2 skrivet: 2012-07-04, 21:13:32 »

Ja det blir till att göra när jag fått liv i den igen (långsam laddare) Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
ljs-s

« Svara #3 skrivet: 2012-07-06, 10:42:59 »

Nyladdat batteri, spänningen låg på 13.2v, startade upp den och då hoppade spänningen upp till 14.2v, varvade lite och spänningen låg stabilt hela tiden på 14.2v... Så då verkar den ju ladda som den ska...
Hmm kanske är nått knas med batteriet då... Tycker att det är lite knepigt eftersom det bara är ett år gammalt... Kanske sitter nått crapp batteri i den?
Kawasakin jag har är från 2004 och orginal batteriet funkar fortfarande som det ska i den.

Ska mäta tjuvström igen för att dubbelkolla.
Drygt att inte kunna lita på att den ska starta varje gång.
Loggat

-----
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden

« Svara #4 skrivet: 2012-07-11, 13:44:03 »

Hej.
Löste det sig, hittade du något fel ?

M.V.H
 /Tobias
Loggat
ljs-s

« Svara #5 skrivet: 2012-07-12, 21:10:53 »

Haft lite fullt upp så jag har inte haft tid att greja nått mer med den. Men jag har bokat en tid på verkstan nästa vecka. Men jag skulle vilja mäta lite mer innan det så jag är säker på att det inte finns nån krypström.
Men förmodligen är det väl batteriet som inte överlevde vintern. Det var ute i kylan men jag hade tagit en tur på 20 mil bland det sista jag gjorde inför vintern så batteriet hade bra med energi, och det fungerade efter vintern, en gång och sen började det jävlas...
Loggat

-----
ljs-s

« Svara #6 skrivet: 2012-07-18, 19:55:48 »

Jahapp, skulle in på verkstan idag så jag testade att starta den igår, nepp, urladdad igen. På med laddaren, laddade fullt.
Och imorse startade den fint... INTE Smiley Fick koppla in den på laddaren och ha den i och gnugga igång den.
Verkstads tomtarna har inte ringt nått idag, trodde det skulle gå rätt fort att konstatera felet (sätter mina pengar på batteriet) för dom. Men tydligen inte. Dom har ju haft hela dagen på sig. Jaja dom ringer väl när dom är klara Smiley
Loggat

-----
Hannu

« Svara #7 skrivet: 2012-07-18, 20:35:36 »

Hej.
Trist att det tar sån tid med diagnosen.
Jag har skaffat en "optisk glykol- och vätskeprovare" från biltema, kostar ca 400 kr.
Då kan man testa både kylvätskans fryspunkt, men även syravikten i batteriet.
Speciellt bra när man ska prova små batterier, som innehåller en liten vätskemängd, då fungerar den traditionella, enkla mätaren med en "boll" sämre.
Viktigt att skölja av den noga, innan man lägger tillbaka den för förvaring, annars kan syran gå hårt åt den.
Hoppas i alla fall att det är batteriet som är felet, det verkar vara billigast i allt elände.
M.V.H
  /Tobias

* batteritestare.jpg (18.4 KB, 306x240 - visat 1140 gånger.)
Loggat
ljs-s

« Svara #8 skrivet: 2012-07-18, 22:25:18 »

Jag hoppas på att jag får det på garantin. Jag menar längre än ett år borde väl ett batteri hålla Smiley
Loggat

-----
Peter Björkdahl

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #9 skrivet: 2012-07-19, 10:09:09 »

Ett tips till alla; nya generationens blybatterier har fördelar som t ex låg självurladdning och låg vattenförbrukning. Men de flesta har en stor nackdel; de klarar inte att stå urladdade (under 12,00V) utan riskerar att bli förstörda av endast en djupurladdning.

Det kan vara ditt glömda parkeringsljus som orsakat detta. Men jag hoppas såklart att de tar det som ett garantifel.

//Peter Björkdahl
Loggat

ljs-s

« Svara #10 skrivet: 2012-07-19, 10:35:24 »

Ja det kan ju hända att det var det som orsakade det.
Men det knepiga med det var ju att fungerade länge efter det, flera månader. Om det orsakade problemet tycker jag att den borde ha börjat ladda ur direkt efter det hände.

Håller tummarna att jag får ett nytt på garantin Smiley
Loggat

-----
ljs-s

« Svara #11 skrivet: 2012-07-19, 15:42:15 »

Ringde verkstan och kollade med dom, dom höll på med den för fullt sa dom. Skulle inte bli klar förens imorron. 3 dagars skruvande, happ, får se vad dom kommer fram till Smiley
Loggat

-----
ljs-s

« Svara #12 skrivet: 2012-07-20, 23:46:29 »

Bahh, hade inte sån tur att det gick på garantin. De hade förmodligen tagit det på good will om jag hade köpt hojen hos dom. Men dom hade ingen när jag skulle köpa, så jag fick åka 20 mil för att köpa den.
Och deras 3 dagars felsökning hittade att det var batteriet Smiley
Men dom var snäll iaf, för dom bjöd på felsökningen. Så jag har inget att klaga på Smiley

Får väl leta rätt på nått lämpligt batteri då...
Biltemas GEL batteri kanske? Nån som har nått bra tips?
Loggat

-----
Hannu

« Svara #13 skrivet: 2012-07-21, 00:14:41 »

Skönt att det verkar löst i alla fall.
Det verkar som att batterier blir allt sämre.
På 80-talet kunde man räkna med 8-10 år, men numera verkar 5-6 år vara praxis.
Köpte ett gel-batteri på Biltema förra året till den ena Aeroxen, och ett blybatteri till till den andra på OK i år.
Priserna verkar pressade, och jag får väl se vilket som håller ut längst.
Tror dock mycket på teorin om att en djupurladdning kan ge förödande konsekvenser.

M.V.H
  /Tobias
Loggat
Stig45

Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland

« Svara #14 skrivet: 2012-07-21, 07:26:02 »

Skönt att det verkar löst i alla fall.
Det verkar som att batterier blir allt sämre.
På 80-talet kunde man räkna med 8-10 år, men numera verkar 5-6 år vara praxis.
Tror dock mycket på teorin om att en djupurladdning kan ge förödande konsekvenser.
M.V.H
  /Tobias
Du jämför äpplen med päron..
Den gamla "blöta" typen av ackar med demonterbara lock för varje cell är den bästa.
Men, dessa fordrar service, omsorg och skötsel och sånt vill inte folk idag pyssla med.
"Montera och glöm" är ledorden idag.
Naturligtvis så får man inte alla fördelar helt gratis eller utan några konsekvenser.
Bl a så är tåligheten mot djupurladdning mycket sämre hos dagens ackar, något man inte förväntar sig ska hända då moderna generatorer är kraftigare än gårdagens och djupurladdning därmed förväntas vara ett minne blott...
Ett par tre bottenurladdningar kan räcka för att döda en ack för gott - vilket vi bara har att konstatera - och betala...
Det finns en del andra saker också men detta är nog just nu.
Loggat
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.081 sekunder med 22 databasfrågor.