Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-09-25, 12:58:05
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Mieri FJS reflekterar
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Mieri FJS reflekterar  (läst 23845 gånger)
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« skrivet: 2012-07-03, 23:48:41 »

Tjena,

Har nu kört ca 20 mil med min Silvervinge - 02. jag har nog inte nämnt att den gått rätt få mil, ca 125 mil!. De två tidigare ägarna har inte direkt legat i om man säger så.
Haft den i några dagar bara så det har mest blivit ett gäng med småsvängar. Var ut  och åkte en runda nu idag på eftermiddagen. Och förutom den tidigare kända problematiken för mig med turbulensen som jag ber att få återkomma till så var det en positiv sak som jag upptäckte. Och en lite mindre rolig upptäckt?
Det positiva var att jag kände mig mer " välkommen" mot mötande motorcyklister? Har ju tidigare berättat om hur jag upplevt mötande motorcyklister när jag hade TMax: en. Det var väldigt få som morsade tillbaks. I stort sett ingen som tog initiativ till att hälsa först...
Men nu! Var det flera utav de mötande som höjde näven först? Kändes ovant vill jag lova efter ca 3 säsonger på TMax. Detta är förmodligen ett 08 fenomen? Men ändå.
Och så var det det mindre roliga: efter min eftermiddagsrepa så upptäckte inte jag utan en kompis till mig att nummerplåten lossnat? Ur sitt ni vet det där " fästet"  Vet förståss inte alls hur länge jag åkt utan regplåt, men det spelar ingen roll nu..  Bara å beställe nytt"
Så om någon inom snar framtid hittar en regplåt som börjar på TEO . Så får den personen gärna höra av sig. Det kanske rent av utgår en liten." hittelön"  Om nån känner sig sugen på att åka ut och leta nu så åk mot Ljusterö , Svensbodavägen , Riala , Sättravägen ' Brottby.....

Nä nu är det läggdags i alla fall för mig.
Mieri FJS 600

Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Helixtompa
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 40

Kör: Honda Foresight Fes250 370 mil
Kör2: Honda Helix cn 250 --97 1300 mil
Kör3: Honda Helix CN 250 -97 4500 mil just såld!!!
Kör4: SÅLD Honda Spacy CH 125 93 800 mil
Kör5: yamaha beluga 125 3500 mil såld 2005
Hemort: Tyresö

« Svara #1 skrivet: 2012-07-07, 09:51:40 »

Hehe. Jag ringde på Din FJS, och funderade skarpt på att slå till. Du hann före, grattis det verkar vara ett riktigt kap!!! Min Spacy hade gått 349 mil på 16 år när jag köpte den, det är sånt som gör en sugen på ett nyinköp.

Det enda som avhöll mig, var att jag inte har plats i garaget,  och inte vill sälja nån av mina gamla hondor. Och hur är det med bensinförbrukningen? Kommer du nånsin under 0;4? Men visst verkar det kul med en krutigare scooter...

Har Du kollat if:s hondaförsäkring - det är nästan gratis!
Loggat
Karl
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 134

Kör: Honda Sh 300 årsm 2012
Hemort: Göteborg

« Svara #2 skrivet: 2012-07-08, 18:28:57 »

Hej Mieri.
angående turbulens kan jag rekomendera giwi tuoringruta. Har själv en sådan på min fjs 600. Jag har kapat den och borrat ett hål som släpper in luft på insidan rutan och den är fri från turbulens ända upp i farter runt 130 kmt. Är själv 180 cm. Du kan se bild på min hoj i reportaget från Norgeresan som infördes i forumet idag. Rutan syns tydligt på en av bilderna.
Loggat
mieri

« Svara #3 skrivet: 2012-07-08, 23:09:48 »

Tjena,

Har nu kört ca 20 mil med min Silvervinge - 02. jag har nog inte nämnt att den gått rätt få mil, ca 125 mil!. De två tidigare ägarna har inte direkt legat i om man säger så.
Haft den i några dagar bara så det har mest blivit ett gäng med småsvängar. Var ut  och åkte en runda nu idag på eftermiddagen. Och förutom den tidigare kända problematiken för mig med turbulensen som jag ber att få återkomma till så var det en positiv sak som jag upptäckte. Och en lite mindre rolig upptäckt?
Det positiva var att jag kände mig mer " välkommen" mot mötande motorcyklister? Har ju tidigare berättat om hur jag upplevt mötande motorcyklister när jag hade TMax: en. Det var väldigt få som morsade tillbaks. I stort sett ingen som tog initiativ till att hälsa först...
Men nu! Var det flera utav de mötande som höjde näven först? Kändes ovant vill jag lova efter ca 3 säsonger på TMax. Detta är förmodligen ett 08 fenomen? Men ändå.
Och så var det det mindre roliga: efter min eftermiddagsrepa så upptäckte inte jag utan en kompis till mig att nummerplåten lossnat? Ur sitt ni vet det där " fästet"  Vet förståss inte alls hur länge jag åkt utan regplåt, men det spelar ingen roll nu..  Bara å beställe nytt"
Så om någon inom snar framtid hittar en regplåt som börjar på TEO . Så får den personen gärna höra av sig. Det kanske rent av utgår en liten." hittelön"  Om nån känner sig sugen på att åka ut och leta nu så åk mot Ljusterö , Svensbodavägen , Riala , Sättravägen ' Brottby.....

Nä nu är det läggdags i alla fall för mig.
Mieri FJS 600

Apropå regskylten så blev den upphittad av någon, kvinna? Uppe i Dyvik / Bammarboda. Tack!
En väldigt kort stund efter att jag varit in på polisstationen i Åkersberga för att fixa en provisorisk dito så hade hon kommit in med den. Numera sitter den fastskruvad i hållaren. inte bara ditklämd..

FJS Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
mieri

« Svara #4 skrivet: 2012-07-08, 23:19:16 »

Hehe. Jag ringde på Din FJS, och funderade skarpt på att slå till. Du hann före, grattis det verkar vara ett riktigt kap!!! Min Spacy hade gått 349 mil på 16 år när jag köpte den, det är sånt som gör en sugen på ett nyinköp.

Det enda som avhöll mig, var att jag inte har plats i garaget,  och inte vill sälja nån av mina gamla hondor. Och hur är det med bensinförbrukningen? Kommer du nånsin under 0;4? Men visst verkar det kul med en krutigare scooter...

Har Du kollat if:s hondaförsäkring - det är nästan gratis

Hej Helixtompa,

Vicken osis för dig och vad bra för mig att jag hann före!
Bränsleförbrukningen kan jag inte uttala mig om än. Kört för lite för det än så länge. Men det är ju en krutig scooter så det blir just nu i alla fall många fullgasaccelerationer.
Karl vet nog säkert om det ens går att köra den under 0,4 ?
Hondas if försäkring blev det.1590 kr helår helförsäkring kan jag inte klaga på.

FJS Mieri
Loggat

mieri

« Svara #5 skrivet: 2012-07-08, 23:28:34 »

Hej Mieri.
angående turbulens kan jag rekomendera giwi tuoringruta. Har själv en sådan på min fjs 600. Jag har kapat den och borrat ett hål som släpper in luft på insidan rutan och den är fri från turbulens ända upp i farter runt 130 kmt. Är själv 180 cm. Du kan se bild på min hoj i reportaget från Norgeresan som infördes i forumet idag. Rutan syns tydligt på en av bilderna.

Hej Karl och välkommen hem igen till Sverige,

Jo den rutan kanske skulle kunna funka? Men tänk på att jag är 8 cm längre än dig. Vet du om den isåfall skulle räcka till för mig.
Men det spelar inte så stor roll just nu men kanske senare? För jag har beställt en Givi Airflow och så får jag börja med att prova den.. Kommer i slutet av denna vecka. Men är bortrest i helgen så det får bli ett nästaveckaprojekt.

FJS Mieri
Loggat

Karl

« Svara #6 skrivet: 2012-07-09, 18:17:34 »

Du kan ju kapa lite mindre än jag kapat men varje centimeter kan ju ha stor inverkan på luftströmmarna så det är ju något av gambling. Vi får hoppas din airflow uppfyller dina önskemål. Bytte för övrigt bort min fjs 600 idag mot en ny Sh 300 vill ha en lite smidigare hoj.
Loggat
mieri

« Svara #7 skrivet: 2012-07-09, 22:09:34 »

Du kan ju kapa lite mindre än jag kapat men varje centimeter kan ju ha stor inverkan på luftströmmarna så det är ju något av gambling. Vi får hoppas din airflow uppfyller dina önskemål. Bytte för övrigt bort min fjs 600 idag mot en ny Sh 300 vill ha en lite smidigare hoj.

Oj? Tänker jag då rent spontant. En mindre? Och jag som precis varit ut och åkt en ca 15 mila sväng som gör mig ännu mer nöjd hur kul den är å köra på kurviga vägar. Tycker inte alls att den är direkt osmidig .
Men jag betvivlar inte att en SH 300 är en alldeles underbar scooter det heller. Men hur är det med långfärdsegenskaperna? Rapport på det vore lite småtrevligt.
Och jag hoppas att Airflowen gör susen..
Nu har jag lite mer koll på soppaförbrukningen. Blandad TMax körning = lite åt det raskare hållet blandat med en knippe traditionell landsvägskörning. ja då blir det 0,5 rätt upp å ner.
återkommer när jag har kört ett snåltarmsrace.

FJS Mieri
Loggat

Karl

« Svara #8 skrivet: 2012-07-09, 22:30:43 »

Jag tänker mera på in ut i garage och u-svängar på små ytor. samt att jag i fortsättningen mest kommer åka i stan, till Ica och köpa en mjölk osv samt en och annan tur utanför stan vilket den klarar hyfsat. Men du har all anledning vara nöjd med din Fjs, det är en högklassig långfärdshoj med fin komfort, bara njut av din hoj den kommer att glädja dig i måmga mil.
Loggat
mieri

« Svara #9 skrivet: 2012-07-09, 23:11:39 »

Hej Karl, 

Förstår vad du menar lite mer nu.
Känns som om Hondas 300: a är riktigt på G! Tror att om den inte redan är det så är det en blivande storsäljare?

FJS Mieri
Loggat

mieri

« Svara #10 skrivet: 2012-07-18, 23:46:27 »

Hej Mieri.

Hej Karl och välkommen hem igen till Sverige,

Jo den rutan kanske skulle kunna funka? Men tänk på att jag är 8 cm längre än dig. Vet du om den isåfall skulle räcka till för mig.
Men det spelar inte så stor roll just nu men kanske senare? För jag har beställt en Givi Airflow och så får jag börja med att prova den.. Kommer i slutet av denna vecka. Men är bortrest i helgen så det får bli ett nästaveckaprojekt.

FJS Mieri

Sådär!  Trots typiskt diffus/ otydlig monteringsanvisning på Italienskt vis så sitter min nya Givi Airflow ruta på plats där den kommer att sitta så länge som jag äger den i alla fall.
Provkörning väldigt spännande? Kommer jag att bli nöjd?
Åkte först helt utan proppar i öronen.  Provade alla möjliga inställningar på glaset och konstaterade att det faktiskt blev riktigt bra till slut. Och med propparna så blev ju då förståss allting ännu bättre.
Men det är möjligt att Givis förhöjda kåpglas som Karl bl a hade på sin " gamla vinge" uträttat samma jobb? 
Hursomhelst, jag är nöjd!

För dagen, Airflow Mieri
Loggat

tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012-07-24, 15:14:03 »

Kul att läsa om ditt nya åk och dina upplevelser/förbättringar.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mieri

« Svara #12 skrivet: 2012-11-17, 16:08:01 »

Hej i det tillfälligt fina ? novembervädret,

Sitter på jobbet just nu och jobbar samtidigt som det skvalar julmusik från radion, vinyl107..
Jag blir så himla harmonisk av julmusik ? ..  Jag vet om sedan tidigare att det finns dom som tycker helt tvärtemot.

Hursomhelst tror jag inte att det blir något mer åkt för mig på min silvervinge i år 2012. Den står redo inomhus just nu för oljebyte. En tvätt blir det förståss oxå, & puts. Trodde att det skulle bli mer åkt här på vinterkvisten ? Men så icke de blifva. För mycket på jobbet & dålig tajming på helgerna + vädret / mörkret . Men samtidigt så vet jag att jag kommer vara ännu mer sugen i vår / eftervintern på att ut & åka en sväng.
När jag är ute med bilen och åker på de vägar som jag benämnt som hojvägar så tänker i alla fall jag tillbaks på alla underbara turer / svängfikor / Gottrörasvängar som gjorts. Denna 2 hjulssäsong är helt klart en av de trevligaste som jag varit med om. Hoppas att några av er som jag fått äran att åka tillsammans med 2012 tycker desamma?

Vingen: har gått fin fint! 460 mil verkar det blivit sedan jag köpte den i juli nångång. + 100 mil som hanns med TMaxen. Kan inte just nu komma på att det varit något problem? Bare tute å köre helt enkelt. Faktiskt så pass mycket "tute å köre" så att jag borde skämmas lite grann..
Jag har faktiskt inte en enda gång sedan FJS:en inköptes kontrollerat varken luftryck i däcken eller oljenivån / erna - Skämmes på mig.

Så det blir helt enkelt så att ni övriga får stå ut med att se Mieri på en silverfärgad Honda FJS år 2013 med!

Kommer just nu inte på något mer läsvärt att skriva , så jag säger :

Fortsatt trevlig lördagkväll & skål i förskott.
Mieri

Loggat

mieri

« Svara #13 skrivet: 2012-11-17, 16:12:22 »

Hej i det tillfälligt fina ? novembervädret,

Sitter på jobbet just nu och jobbar samtidigt som det skvalar julmusik från radion, vinyl107..
Jag blir så himla harmonisk av julmusik ? ..  Jag vet om sedan tidigare att det finns dom som tycker helt tvärtemot.

Hursomhelst tror jag inte att det blir något mer åkt för mig på min silvervinge i år 2012. Den står redo inomhus just nu för oljebyte. En tvätt blir det förståss oxå, & puts. Trodde att det skulle bli mer åkt här på vinterkvisten ? Men så icke de blifva. För mycket på jobbet & dålig tajming på helgerna + vädret / mörkret . Men samtidigt så vet jag att jag kommer vara ännu mer sugen i vår / eftervintern på att ut & åka en sväng.
När jag är ute med bilen och åker på de vägar som jag benämnt som hojvägar så tänker i alla fall jag tillbaks på alla underbara turer / svängfikor / Gottrörasvängar som gjorts. Denna 2 hjulssäsong är helt klart en av de trevligaste som jag varit med om. Hoppas att några av er som jag fått äran att åka tillsammans med 2012 tycker desamma?

Vingen: har gått fin fint! 460 mil verkar det blivit sedan jag köpte den i juli nångång. + 100 mil som hanns med TMaxen. Kan inte just nu komma på att det varit något problem? Bare tute å köre helt enkelt. Faktiskt så pass mycket "tute å köre" så att jag borde skämmas lite grann..
Jag har faktiskt inte en enda gång sedan FJS:en inköptes kontrollerat varken luftryck i däcken eller oljenivån / erna - Skämmes på mig.

Så det blir helt enkelt så att ni övriga får stå ut med att se Mieri på en silverfärgad Honda FJS år 2013 med!

Kommer just nu inte på något mer läsvärt att skriva , så jag säger :

Fortsatt trevlig lördagkväll & skål i förskott.
Mieri

Ja just det, apropå juletid. Jag älskar glögg i alla de flesta färger och smaker..
Och harmoniska barn är inte helt fel det heller?
Loggat

tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012-11-30, 12:22:59 »

"Snälla" barn är väl vad de flesta tonårsföräldrar önskar sig av Tomten eller Wink
Urk, nu ska man leta fram alla julprylar igen, känns som om det inte var så länge sedan man packade bort dom............. 

-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.192 sekunder med 18 databasfrågor.