Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-16, 20:09:23
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Ett trevligt svar från SMC på vad som gäller för Scooter förfrågan,
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Ett trevligt svar från SMC på vad som gäller för Scooter förfrågan,  (läst 6297 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« skrivet: 2012-06-25, 10:56:13 »

Citat
Hej,
Har en fråga som gäller den allt större skaran scooterister som finns här i Sverige.
Ingenstans står på era sidor att läsa hur ni ställer er till dessa och om de "passar" in i er verksamhet, och jag har letat noga.
För att framföra dessa gäller samma regler avseende kubik som för motorcykel, finns i storlek +50 till +800cc i dagens läge och har samma intressen då det gäller trafik som för vilken motorcykel som helst.
Så borde det inte vara på sin plats att ni åtminstone klargör vad som gäller för de som kör scooter under "Vanliga frågor"?
Jag har ibland funderat på att bli medlem i SMC men då ordet scooter inte nämnts/förekommer någonstans på era sidor så har jag under årens lopp avstått.

Mvh,
Tomas

Citat
Hej Tomas!
Tack för ditt mail.
Självklart är alla scooterägare välkomna som medlemmar i SMC. En scooter är en motorcykel, lätt eller tung. De faller under exakt samma regelverk som alla andra motorcyklar.  På vår hemsida och i vår tidning skriver vi motorcykel, inte vilken modell vi avser.
Just nu pågår förhandlingar inom EU om framtidens fordon. Vi försöker tillvarata era intressen också. Vi jobbar för vettiga nationella regler för alla fordon.  Vi jobbar för fler avgiftsfria MC-parkeringar, MC i bussfiler och liknande frågor. Det är saker som gäller alla som kör motorcykel, även scootrar. Vi arbetar för en säkrare vägmiljö, det handlar även om scooterförare.
Vi har länkar till alla svenska riks- och märkesklubben. Självklart ingår Svenska Scooterklubben här! SMC får tidningen Scooteristen som vi läser med stort nöje.  http://www.svmc.se/smc/Lankar/Svenska-riks--och-markesklubbar/ Svenska Scooterklubben är inte en SMC-ansluten klubb men visst har vi medlemmar som kör scooter. I det senaste numret av MC-Folket, vår medlemstidning, testades ett antal scootrar för övrigt.
Jag ska gå in och ändra texten på hemsidan så att det framgår att alla motorcyklister, oavsett vilket märke eller modell man kör, är välkomna som medlemmar i SMC.

Med vänliga hälsningar

Maria Nordqvist

Så bakgrunden till min fråga är givetvis att jag aldrig har känt mig "säker" på vad förhållningen varit, som jag skrev så går det inte att läsa sig till men å andra sidan så är man kanske så "korkad" att man inte begripit det fullständigt självklara i detta.

Nåväl, lång historia kort så uppskattar jag det snabba trevliga svaret från SMC's Maria Nordquist och kanske det finns någon annan förutom jag som känts sig "kluven" och har nytta av svaret.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #1 skrivet: 2012-06-25, 11:44:03 »

Svaret från Maria är det enda självklara. Jag har personligen aldrig tvekat. Men bara det faktum att du kände dig tveksam gör att du gjorde rätt som ställde frågan. Det finns säkerligen flera som delar din tveksamhet.

Så häng på bara, SMC är bra för oss på två hjul!
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
Peter Björkdahl

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #2 skrivet: 2012-06-25, 12:14:24 »

Och jag blev idag medlem igen efter många års frånvaro, jag får se vad de skriver om scootrar nu.
Om inte annat så spar jag 10% på Svedeas försäkring och det räcker till ungefär halva medlemsavgiften.

//Peter Björkdahl
Loggat

tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-06-25, 18:00:38 »

Nu har jag "fallit" för "grupptrycket"  Smiley

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Peter Björkdahl

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #4 skrivet: 2012-06-25, 19:10:42 »

Vi får börja "lobba" för scootrar på SMCs forum :-)

Peter Björkdahl
Loggat

Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.079 sekunder med 21 databasfrågor.