Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-20, 21:35:25
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Tmax, turbulens, tinnitus och vindrutetankar
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Tmax, turbulens, tinnitus och vindrutetankar  (läst 22916 gånger)
JT
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 38

Kör: Tmax 2011
Kör2: TDM900 2002
Kör3: Volvo XC70
Kör4: Uttern 520 HT

« skrivet: 2012-06-06, 09:18:31 »

Älskar min Tmax -11 men håller på bli tokig på turbulensen! Nästan säljvarning men det känns som om jag måste/vill kliva in vindruteträsket... Är 175 men med lång överkropp så ALL turbulens träffar hjälmen på ett synnerligen intrikat och alldeles förfärligt bullrigt sätt. Vilka alternativ har jag hittat?

• Högre originalruta - tillverkas inte längre
  • Kortare originalruta - snyggare men mindre regn/vindskydd
  • Olika typer av utanpåliggande extrarutor, typ laminar lip
  • Helt andra rutor, typ Givi Airflow - verkar inte finnas till -11an
P

Vilken lösning jag väljer eller blir rekommenderad är egentligen egalt men ett måste är att  turbulensljudet försvinner helt, då jag verkligen inte klarar av att köra med det. Varandes hobbymusiker med en rejält ökad tinnitus är inte heller någon höjdare... Sad
Hade en Majesty 250 förut och där var det samma bekymmer.
Så lite desperat börjar jag bli... Har tom tittat på Tmax 2012 kunde vara ett alternativ men har inte provkört än.
Jag tyx inte heller vara ensam om detta bekymmer. :/

Undrar också om någon kör med den lägre "sportscreenen"?
Loggat
Karl
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 134

Kör: Honda Sh 300 årsm 2012
Hemort: Göteborg

« Svara #1 skrivet: 2012-06-06, 09:32:56 »

Har själv en Silver wing 600 och hade samma bekymmer. Men jag borrade ett runt hål 6 cm i diameter ungefär 20 cm från överkant rutan och turbulensen försvann. Det blir ett sug på insidan rutan som för upp vinden högre när den släpper rutans överkant. När jag kör över 120 kmt kan det bli lite turbulens men inte så mycket. Men detta är ju ingen garanti att det hjälper på din hoj. Borrar du hål i rutan och det inte hjälper så kan du ju limma tillbaka biten du borrat bort och sätta nån form av dekal över. Men som sagt det är inte säkert du får samma resultat som jag.
mvh Karl.
Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #2 skrivet: 2012-06-06, 11:38:07 »

Hej JT,

Håhå jaja... Detta var inget nytt. Har samma problem med turbulens. Har ältat detta i forumet ett antal gånger tidigare. Är 188 cm lång  lång överkropp + som du var inne på tinnitutendenser. Hade originalglaset när TMax en inköptes för snart 3 år sedan. Kasst! För mig i alla fall. Tvivlar starkt att spoilern som bl a TMax500 talat sig varm för fungerat på mig?  Inköpte sedan det halvhöga originalglaset, som jag minns nästan inget bättre alls... Då hade jag haft  Tmax: en i ca 2 år. Så sedan förra hösten åker jag med ett lågt sportscreenglas = bäst hitills men långt ifrån perfekt. men som jag tidigare nämnt så har det gått så långt att jag har börjat å inse att det är nog dax för mig att innehava 1 st Suzuki Burgman 650, helst med det elektriskt höj & sänkbara glaset. pengar finns dock inte till det ännu så det blir när det blir.
Så medans jag åker å drömmer om en 650 så åker jag lite här & där med Maxen / taxen där den verkligen hör hemma! På så kurviga vägar som möjligt. Dock med få från detta forum än så länge...  För det verkar inte finnas speciellt många scootrare som har riktnummer som börjar på 08 ?  Tomas , du är icke glömd..
Bra öronproppar är livsnödvändigt för mig numera när jag åker hoj. Tror att hojåkningen delvis faktisk bidragit till tinnitusen. Från den tiden när jag inga proppar använde menar jag.
Åkte Åkersberga,Brottby,Kårsta, småvägar,småvägar,småvägar, Lindholmen,Vallentuna här på morronkvisten förresten. Frugan å jag firar 20 årig bröllopsdag id' a. Såjag stannade vid en mack & köpte lite Polly & en Sverigeatlas? I present till henne.. Bra va?
Jag är en " kul kille" , jag vet.

Ha en trevlig nationaldag //   Mieri TMax 01
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
mixen

Antal inlägg: 1394

Kör: honda sh 350 2021
Kör2: KTM690 SMC 2021
Hemort: dalarna

« Svara #3 skrivet: 2012-06-06, 14:38:01 »

hej jt
jag har hållit på nu ett tag med hembyggd ruta
o sista versonen tycks fungera någorlunda
körde till tullgarn o hem utan handskar
kör visserligen ingen tmax (tyvärr )
kände redan på första turen att jag inte skulle stå ut
på min planerade italienresa ......
 hör av dig om du  har du vägarna förbi södra dalarna kan du få prova min maskin o se om
du får lov att bygga din egen ruta...
ska ut o prova nu troligen till gysinge.........

20mil o två regnskurar+fika senare mår man gott,slafen nästa god natt
« Senast ändrad: 2012-06-06, 22:10:18 av mixen » Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
ljs-s

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #4 skrivet: 2012-06-06, 15:04:32 »

Jag testade en del med spoilers till min framruta här: http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,595.0.html
Det vart bättre än innan, men ska du ha bästa resultat är det bara en högre ruta som gäller tycker jag.
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012-06-08, 08:11:46 »

Hej JT och Välkommen till ScooterForum! 

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
TMax500

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #6 skrivet: 2012-06-08, 09:41:30 »

Tvivlar starkt att spoilern som bl a TMax500 talat sig varm för fungerat på mig?
Nåja, jag har sagt att det blev bättre. En hel del bättre. För mig. Inte att spoilern frälser världen... Smiley
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
JT
**

« Svara #7 skrivet: 2012-06-08, 11:04:02 »

Sorry att jag inte svarat tidigare, lite att pyssla med vid sidan om...

Har själv en Silver wing 600 och hade samma bekymmer. Men jag borrade ett runt hål 6 cm i diameter ungefär 20 cm från överkant rutan och turbulensen försvann. Det blir ett sug på insidan rutan som för upp vinden högre när den släpper rutans överkant. När jag kör över 120 kmt kan det bli lite turbulens men inte så mycket. Men detta är ju ingen garanti att det hjälper på din hoj. Borrar du hål i rutan och det inte hjälper så kan du ju limma tillbaka biten du borrat bort och sätta nån form av dekal över. Men som sagt det är inte säkert du får samma resultat som jag.
mvh Karl.

Tack Karl! Smiley
Konstruktivt tips men jag är nog efter en lösning med högre skärm alt en spolierlösning. Växa kommer jag nog inte göra annat än i färdriktningen... Wink

Hej JT,

Håhå jaja... Detta var inget nytt. Har samma problem med turbulens. Har ältat detta i forumet ett antal gånger tidigare. Är 188 cm lång  lång överkropp + som du var inne på tinnitutendenser. Hade originalglaset när TMax en inköptes för snart 3 år sedan. Kasst! För mig i alla fall. Tvivlar starkt att spoilern som bl a TMax500 talat sig varm för fungerat på mig?  Inköpte sedan det halvhöga originalglaset, som jag minns nästan inget bättre alls... Då hade jag haft  Tmax: en i ca 2 år. Så sedan förra hösten åker jag med ett lågt sportscreenglas = bäst hitills men långt ifrån perfekt. men som jag tidigare nämnt så har det gått så långt att jag har börjat å inse att det är nog dax för mig att innehava 1 st Suzuki Burgman 650, helst med det elektriskt höj & sänkbara glaset. pengar finns dock inte till det ännu så det blir när det blir.
Så medans jag åker å drömmer om en 650 så åker jag lite här & där med Maxen / taxen där den verkligen hör hemma! På så kurviga vägar som möjligt. Dock med få från detta forum än så länge...  För det verkar inte finnas speciellt många scootrare som har riktnummer som börjar på 08 ?  Tomas , du är icke glömd..
Bra öronproppar är livsnödvändigt för mig numera när jag åker hoj. Tror att hojåkningen delvis faktisk bidragit till tinnitusen. Från den tiden när jag inga proppar använde menar jag.
Åkte Åkersberga,Brottby,Kårsta, småvägar,småvägar,småvägar, Lindholmen,Vallentuna här på morronkvisten förresten. Frugan å jag firar 20 årig bröllopsdag id' a. Såjag stannade vid en mack & köpte lite Polly & en Sverigeatlas? I present till henne.. Bra va?
Jag är en " kul kille" , jag vet.

Ha en trevlig nationaldag //   Mieri TMax 01

Tackar Mieri! Smiley
Hade jag inte varit så förtjust i Tmaxen hade jag nog sålt den. Den enklaste lösningen av alla, vore ju att köpa riktigt bra högdämpande hörselproppar och den undersökningen pågår fortfarande.

hej jt
jag har hållit på nu ett tag med hembyggd ruta
o sista versonen tycks fungera någorlunda
körde till tullgarn o hem utan handskar
kör visserligen ingen tmax (tyvärr )
kände redan på första turen att jag inte skulle stå ut
på min planerade italienresa ......
 hör av dig om du  har du vägarna förbi södra dalarna kan du få prova min maskin o se om
du får lov att bygga din egen ruta...
ska ut o prova nu troligen till gysinge.........

20mil o två regnskurar+fika senare mår man gott,slafen nästa god natt

Tack Mixen! Smiley
Låter jättespännande! Vi ska inte upp till Gysinge, däremot ska vi köpa färg av dem... Funderar på att åka till Gustavsbergs Glasmästeri som har rykte om sig att vara duktiga på annat än planglas.

Jag testade en del med spoilers till min framruta här: http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,595.0.html
Det vart bättre än innan, men ska du ha bästa resultat är det bara en högre ruta som gäller tycker jag.

Tack ljs-s! Smiley
Jo, högre rutan är förmodligen da-shit men då Yamaha har slutat tillverka sin, verkar det bara vara Givi som gör högre rutor.

Hej JT och Välkommen till ScooterForum! 

-Tomas

Tack Tomas! Smiley
Försökte ju använda mitt namn i nicket, Thomas, men tji fick jag. Wink

Tvivlar starkt att spoilern som bl a TMax500 talat sig varm för fungerat på mig?
Nåja, jag har sagt att det blev bättre. En hel del bättre. För mig. Inte att spoilern frälser världen... Smiley

Tack för infon TMx500! Smiley

Under tiden har jag gjort en del tester, något så simplet som att sitta rakare i ryggen, rest mig upp och försökt sätta mig lite högre upp. Samtliga tester visar att om jag skulle sittta en lite dryg dm högre alt att rutan skulle vara motsvarande lägre, kommer turbulensen att minska rejält. Alt är då en högre ruta eller en konstruktion där luften trycks in mellan två rutor och forslar upp den totala vinden upp över hjälmen. Återkommer om vilken lösning jag väljer. Vore det inte för det fina regn- och insektsskyddet som rutan bidrar med, skulle jag välja att sätta på en original sportruta på Tmaxen.
Loggat
JT
**

« Svara #8 skrivet: 2012-06-12, 09:27:31 »

Har nu beställt den s.k. Laminar Lip, får se vad den gör. Under tiden har jag börjat använda "konsertöronproppar", dvs öronproppar för musiker och de hjälper till att ta ner oljudet. Smiley
Loggat
TMax500

Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #9 skrivet: 2012-06-12, 11:48:09 »

Nu har jag läst hur många inlägg som helst om vind och turbulens, från flera skribenter.

Kör man en tvåhjuling så blåser det. Så enkelt är det.
Har man vindruta så blir det turbulens bakom rutan - i någon form, på olika sätt/ställen. Så enkelt är det.

Klart att man kan jobba med det - finns lösningar som förbättrar - men att det blåser på en hoj är svårt att komma ifrån.

Loggat

mieri

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #10 skrivet: 2012-06-12, 12:27:17 »

Nu har jag läst hur många inlägg som helst om vind och turbulens, från flera skribenter.

Kör man en tvåhjuling så blåser det. Så enkelt är det.
Har man vindruta så blir det turbulens bakom rutan - i någon form, på olika sätt/ställen. Så enkelt är det.

Klart att man kan jobba med det - finns lösningar som förbättrar - men att det blåser på en hoj är svårt att komma ifrån.

Tjena TMax,  Håller fullständigt med dig i detta heta ämne.
& tack för att du är den första som kallar bl a mig skribent..

Hur går det med försäljningen ? Det borde väl ha ringt en & annan på pärlan?

Hilsen  //  Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
TMax500

« Svara #11 skrivet: 2012-06-12, 23:44:17 »

Marknaden verkar trög. Talade med en handlare häromveckan och de hade samma bild. Mars var full fart, april/maj stod stilla. Och än så länge har det inte varit så varmt att marknaden har lyft. Det krävs lite mer värme för att folk skall börja tänka hoj, trodde han.

Jag har en jäkla massa som har tittat på annonsen, och ett mindre antal som har ringt. Det är det vanliga Blocket-beteendet; "ja men vad bra, då kommer jag i kväll och tittar och provkör". Men inte f-n dyker han/hon upp. Sedan upprepas det gång på gång.

- Varför säger folk att de skall komma när de inte tänker göra det? En av livets stora frågor!

Ni som har blick för scootrar - vad saknas/är det något fel på annonsen?? http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_TMax_500___extrautrustad_40258760.htm?ca=15&w=3

Loggat

Peter Björkdahl

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #12 skrivet: 2012-06-13, 07:48:50 »

Jag hade 5-6 förfrågningar och 2 som provkörde varav den ena köpte min C1. Jag tror att det finns få köpare för denna speciella scooter och utbudet är större just nu. Jag tror att jag gick ut med rätt (
21000) prisnivå och sänkte efter en vecka för att väcka liv i annonsen igen. De som är kvar osålda vill de ha 24000-39500:- 
Vad gäller din annons så skulle den lockat mig men det är 50mil att resa och det finns många Tmax på Blocket för 30000-35000:- och de flesta verkar förbli osålda. Det är kanske för hög prisnivå helt enkelt för scootrar som är över tio år gamla?

Peter Björkdahl
Loggat

JT
**

« Svara #13 skrivet: 2012-06-25, 10:12:13 »

Har nu fått min "Laminar Lip" men inte monterat den ännu. Har också hittat ett par öronproppar för musiker, Bellman som visar sig dämpa denna typ av ljud på ett utmärkt sätt. Så nu åker jag tyst(are)! Smiley
Loggat
ljs-s

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #14 skrivet: 2012-06-25, 23:00:26 »

Lät intressant det där om öronpropparna, vilka är det du har testat? Såg att det fanns lite olika på deras hemsida http://www.bellman.se/web/page.php?catid=81
Själv kör jag bara med några billiga 3M proppar som sitter så där på mig.
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.155 sekunder med 18 databasfrågor.