Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
2018-04-19, 17:14:39
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Den långsamma ändring till "gånghastighet" på våra vägar,
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Den långsamma ändring till "gånghastighet" på våra vägar,  (läst 3793 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3328

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« skrivet: 2012-06-02, 08:23:23 »

50-, 70- och 90-skyltar kan skrotas,
http://www.dn.se/nyheter/50--70--och-90-skyltar-kan-skrotas
Citat

50-, 70- och 90-skyltar kan skrotas
Publicerad 2012-06-01 23:54

De klassiska skyltarna med hastighetsgränserna 50, 70 och 90 kan snart vara ett minne blott på de svenska vägarna.

Det är Trafikverket som i en utredning beställd av regeringen föreslår att hastighetsskyltarna fasas ut.

Att ta bort hastighetsgränserna 50, 70 och 90 skulle kunna spara 30 människoliv varje år, hävdar Trafikverket. Dessutom är prognosen att det skulle bli 10.000–20.000 ton mindre koldioxidutsläpp och nästan 2 miljarder i minskade samhällsekonomiska trafikantkostnader per år.

–Vi har fått kritik för att det blev för plottrigt när tio olika hastigheter infördes. Med färre fartgränser blir det tydligare och mer överskådligt. Och om vi nu sänker några hastigheter och ser till att de vägar som har över 80 blir mötesseparerade, så blir det säkrare, säger Lena Erixon, ställföreträdande generaldirektör på Trafikverket.

Det kommer dock att ta tid att fasa ut de rådande hastighetsgränserna. Trafikverket säger i utredningen att 40 kilometer i timmen kan ersätta 50 som bashastighet i tätbebyggt område efter en övergångstid på fem år. 70- och 90-kilometersskyltarna förslås fasas ut under en tolvårsperiod. Därefter ska hastighetsgränserna vara 30, 40, 60, 80, 100, 110 och 120 kilometer i timmen.

Gunnar Sörbring
gunnar.sorbring@dn.se


Ovan är ett bra exempel på ordvrängeri.

Rubriken på artikeln som lyder "50-, 70- och 90-skyltar kan skrotas" borde mer korrekt varit "De klassiska hastighetsbegränsningarna 50-, 70- och 90 kan skrotas till "förmån" för lägre".

Men det låter inte riktigt lika "oskyldigt" och "sött", men är vad det egentligen handlar om.

Som vanligt så kan man få oss att "svälja" om det görs i små steg.

1) Fler hastighetsval,  kanon ger bättre möjlighet att sätta rätt hastighet på vägen och titta nu finns 120 också fast i samband med detta så sänks hastigheten på merparten av motorvägssträckningen.

2) Oj dom stackars trafikkanterna blev förvirrade av för många hastighetsskyltar, hjärnan stannar och fungerar inte om det finns både en 50 och en 40 skylt, bort med det.

3) Ta det lugnt trafikanter för i hela 5år till så kan ni få köra 50, ingen ide att klaga och vara upprörd nu

Borta är funderingar om bränsleförbruknings effektivitet vid viss hastighet, den förbättrade vagnparken osv.

Så vad blir effekten då för man talar om 30liv, och nästa steg är väl att sänker vi 10kmh ytterligare till så dör än färre?

Ja vi alla med sunt förnuft vet att i verkligheten så kan detta antagligen leda till fler dödsfall än färre pga. ökad frustration då skillnaden blir än större mellan normal trafikrytm och de som håller hastighetsgränsen -10kmh.

Själv så går det nästan åt mer uppmärksamhet till hastighetsmätaren än åt trafiksituationen redan.

Googla "sänkt hastighet", inge höja bara sänka,
http://www.google.se/search?hl=sv&q=sänkt+hastighet

Hastigheten sänks i Sverige,
(från 2008)
http://www.bike.se/nyheter/hastigheten-sanks-i-sverige-den-15-september-1954
Citat
...............Från den 15 september kommer hastighetsgränserna på närmare 400 mil större vägar att börja ändras. 110 mil får höjd hastighet men på 275 mil väg sänks hastigheten. Endast 30 mil motorväg höjs till 120 km/h.........

Den rubrik jag själv skulle vilja se är "De klassiska politikerna skrotas för någonting nytt och byts ut till några med intresse för väljarkåren"


-Tomas

Edit in,
Fyllde på lite.

« Senast ändrad: 2012-06-02, 11:56:58 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 8
Antal inlägg: 92


« Svara #1 skrivet: 2012-06-03, 12:42:26 »

  Det är sådant här som väcker ens politikerförakt.. fan de lyssnar ju inte ens på experter eller ser på statistiken utan någon ex sosse som är ordförande på vägverket tycker detta å då gör man det.

Fakta:

Mellan åren 2006 - 2011 saknade 30% japp 30% av dem som dog i MC olyckor körkort för denna klass !! Kommer sänkta farter hjälpa detta problem ?? NEJ

I genomsnitt måste en förare som saknar körkort för bil eller MC samt kör rattfull/ drogpåverkad åka dit 10-15 ggr innan fängelsestraff utdöms om han/hon är en vaneförbrytare. Kommer detta att avhjälpas med lägre hastigheter ?? NEJ

Idag kör det ca 15-20% av alla förare i åldern 65 -85 år på våra vägar som har en sådan allvarlig sjukdom/ krämpor att de är direkt olämpliga som förare. Har dessa anmälts av sin "kompis" läkaren NEJ och kommer detta avhjälpas med lägre farter ?? NEJ

Politikerna vågar inte fatta "obekväma" beslut som faktiskt skulle kunna sänka dödligheten i trafiken, som te.x åker du dit för andra gången för rattfylla beslagta bilen, oavsett vad den kostar. Har Persbrandt råd att ratta enBMW750i och  sedan köra rattfull i den har han även råd att förlora den. I dagarna dömdes en rattfyllo till 3 månaders fängelse för att ha kört ihjäl en människa !! Va fan är det för straff ?? Avskräcker det mig att göra om det, troligtvis inte om jag är så dj... dum att jag gjord det första gången

Annat ex kunde vara obligatorisk läkarkontroll varje år efter 65 års ålder hos en ickekompis läkare och där körkort verkligen beslagtas direkt. För hur många av oss har inte sett Agda 85år gammal svänga ut framför en och sedan förklara förr dig om man ids att prata med kärringen, att det minsann var ditt fel för du körde för fort, för när hon tittade var ingen där

I Danmark höjde man ju fartgränserna här om året på motorvägarna och se alla oberoende undersökningar pekar i en och samma riktning. Dödligheten på dessa vägar har minskat markant !! Lyssnar Svenska politiker på detta NEJ de påstår att detta är helt fel, även om det står där svart på vit, då det inte går ihop med deras partis åsikt

Men det är väll som med miljöfrågorna vi ska alltid vara bäst i världen, så det är väll lika bra att vi får köra med en farbror som går framför bilen/MC´n med en röd flagga för att varna andra om vår framfart..  förresten förbjud all motortrafik överhuvud taget, både bra för dödligheten och miljön
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3328

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-06-03, 15:56:23 »

@Calvin,
Mycket väl skrivet och tänkvärt 


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Kent.B
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 5
Antal inlägg: 50

Kör2: Xantia -98
Kör3: Bx -90
Hemort: Harads/Norrbotten



« Svara #3 skrivet: 2012-06-03, 16:50:21 »

Är inte hastighetsgränser något som mest existerar på papperet i det här landet? Jag avverkar mellan tre och fyra tusen mil i bil per år och jag har ännu inte träffat på någon som efterlever de lagstadgade hastighetsgränserna. Såvida inte länsman befinner sig i närheten. Att få köra så fort man vill är INTE en mänsklig rättighet! Tvärtom, i trafiken har du inga rättigheter; bara skyldigheter! Varav den viktigaste men oftast mest bortglömda den att visa hänsyn gentemot sina medtrafikanter. Vägarna är definitivt ingen arena för tävlan eller självhävdelse!
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3328

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-06-03, 23:19:13 »

Är inte hastighetsgränser något som mest existerar på papperet i det här landet? Jag avverkar mellan tre och fyra tusen mil i bil per år och jag har ännu inte träffat på någon som efterlever de lagstadgade hastighetsgränserna. Såvida inte länsman befinner sig i närheten. Att få köra så fort man vill är INTE en mänsklig rättighet! Tvärtom, i trafiken har du inga rättigheter; bara skyldigheter! Varav den viktigaste men oftast mest bortglömda den att visa hänsyn gentemot sina medtrafikanter. Vägarna är definitivt ingen arena för tävlan eller självhävdelse!
Håller med dig om skyldigheter och hänsyn, men varför ska man inte kunna få vara laglig? för precis som du säger så kör folk redan ofta fortare och till det finns en anledning.

Dessutom så blir det förbenat dyrt och i värsta fall indraget körkort, som Calvin skriver kan man bara komma åt så mycket med lagstiftningen och någonstans blir det kontraproduktivt/värre vilket jag personligen tycker är läget vi nu befinner oss i.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3328

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015-05-28, 12:07:19 »

Passar väl lite i den här tråden?

300 nya fartkameror ska rädda liv,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6174701
Citat

300 nya fartkameror ska rädda liv
Publicerat tisdag 26 maj kl 21.05


Foto: Fredrik Sandberg/TT

Trafikverket sätter upp 300 nya fartkameror i år och lika många nästa år. Anledningen är att verket identifierat vägavsnitt där många trafikanter kör för fort och man hoppas att kamerorna ska ha en förebyggande effekt, och förmå trafikanterna att följa hastighetsbegränsningen.

– Vi gör det för att det är ett bra sätt att sänka hastigheten, rädda liv och minska antalet svårt skadade. Längs de vägar där vi har trafiksäkerhetskameror följer vi hastighetsutvecklingen hela tiden och då ser vi att där följer trafikanterna den skyltade hastigheten, säger Eva Lundberg, samordnare vid Trafikverket.

De 300 kamerorna är en del i en treårig kampanj. Förra året sattes 200 upp och nästa år planeras för ytterligare 300. Kamerorna placeras på de farligaste vägarna som har mötande trafik och hög olycksrisk.

– Vi registrerar 260 000 per år som polisen utreder. Då försöker de utreda så många som möjligt, vilket innebär att de ska identifiera föraren. Antalet det blir är polisens område, säger Eva Lundmark.

Många sänker ju hastigheten när man ser kamerorna, får man fast dem som kontinuerligt kör för fort?

– De som regelbundet kör för fort kommer tillslut att registreras av en kamera. Kamerorna är ju aktiverade i tillräckligt stor omfattning. Men det viktigaste för oss är att sänka den stora massans hastighet.

Fungerar det?

– Ja, det fungerar. Vi följer hela tiden vilken hastighet vi har förbi kamerorna och vi ser att vi har väldigt bra hastighetsefterlevnad på de här sträckorna där vi har kameror.


Ja det fungerar, extra straffskatt finansierat med mina/dina skattepengar.
Har säkert skrivit det någonstans förut att sätt dom endast runt skolor känsliga sträckor så skulle jag ha lättare att "svälja" detta, men som nu där många tapetseras ute i ödemarken kan jag endast se som "penga grab".


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1339

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Elcykel 7 vxl Batavus
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #6 skrivet: 2015-05-28, 22:12:23 »

Ja usch ....

Håller med dig trots att jag aldrig någonsin fått en fortkörningsbot i nån form .
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3328

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2016-08-30, 21:30:58 »

Max 40 i stan – det ska regeringen utreda,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=6506483
Citat

Max 40 i stan – det ska regeringen utreda



Regeringen överväger att införa 40-gräns i all stadstrafik.

Regeringen vill göra en nystart av nollvisionen om att ingen ska dödas i trafiken. En del i arbetet blir att utreda om 40 kilometer i timmen bör vara standard på vanliga gator i stadstrafik, uppger infrastrukturminister Anna Johansson vid den årliga konferensen om trafiksäkerhet i Tylösand.

Johansson anser att arbetet med trafiksäkerhet hamnat i skymundan i den offentliga debatten.

Utredningen om 40-gräns ska göras av myndigheten Trafikanalys.

Det finns flera andra delar i nystarten, bland dem att se över situationen för oskyddade trafikanter.


Håhåjaja


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3328

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2016-09-03, 09:39:31 »

Bilfria städer framtid för cyklister,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6507556
Citat

Bilfria städer framtid för cyklister
Publicerat onsdag 31 augusti kl 15.48


Maria Krafft är trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket Foto: Trafikverket samt Anders Ahlgren/SvD/TT

40 procent av Stockholms bilister har cykelavstånd. Men cyklisterna tycker det är oroligt och trångt. En bilfri innerstad är dock Trafikverkets framtidsscenario. Flera städer i Europa har redan anammat inriktningen.

Katarina Gustafsson är cyklist i Stockholm:

– Vi delar på cykelbanor och gångbanor, det är livsfarligt. Det är ett cykellopp som pågår, det är skitläskigt och cyklisterna själva är det största hotet. säger Katarina Gustafsson som cyklar i Stockholm.

Detsamma tycker Anders Börjesson och ett antal andra cyklister Ekot mött. 

Men Trafikverket arbetar nu för att förändra cyklisternas villkor efter förändrade behov.

Man satsar på bättre bredare, cykelbanor och i framtiden kommer man att arbeta för att få mer årstidsanpassade banor för att får fler att cykla året.

Det finns redan snabbcykelstråk mellan Malmö och Lund, men det stora målet är trafikfria städer där Europa redan ligger steget före.

Maria Krafft är trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket

– Vi har egentligen väldigt många andra städer att titta på som förebilder för vad vi skulle kunna komma att åstadkomma, Barcelona har långt gående planer på hur de ska frigöra en inre stadskärna.

Hon nämner fler andra städer i Europa bland dem Bourdeaux där man haft bilfria stadskärnor sedan flera år tillbaka. Det är bara nyttotrafik som är tillåten i stadskärnan.

Cyklister och gångtrafikanter slipper slåss om utrymmet och det gynnar även näringsverksamheten menar Maria Krafft.

– Det blir en attraktivare stad både för den som bor där, flanerar eller är turist på tillfälligt besök.

Det blir också ett uppsving för handeln. Maria Krafft menar att det finns många som har att vinna på att vi gör det mer människovänligt och med mer livskvalite för den som är utanför bilen, Maria Krafft



Jaha,

Bordeaux,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bordeaux
Citat
..........Vid folkräkningen 2010 fanns det 236 725 invånare i Bordeaux...........





Barcelona,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Barcelona

Citat
.................Barcelona beläget på latitud 41° 20'N åtnjuter medelhavsklimat, med temperaturer som ger milda vintrar respektive heta torra somrar. Dagliga temperaturvariationer ligger kring 6 °C och kan på våren stiga till mellan 10 och 15 °C. I centrala Barcelona finns en urban värmeö där man uppmätt en temperaturhöjning på upp till 6,9 °C under vinter...................................





Dvs,
Verklighetsförankrat?
För hennes förebilder ligger nu fasligt långt söderut, de är inte huvudstäder och har dessutom ett mycket trivsamt åretruntklimat.

De kunde börja med att köpa tåg som fungerar i mer än 1 cm snö och teckna fungerande underhålls/driftskontrakt som inte behövs brytas till mycket höga kostnader för att göra något för frusna vinterresenärer.
http://www.dn.se/ekonomi/entreprenor-utkopt-for-125-miljoner/
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/543104?programid=1316


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3328

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2016-09-19, 13:24:36 »

.............Förslaget innebar sänkt hastighet från 90 till 80 kilometer/timme på 426 mil väg utan mittseparation.........................mera
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ingen-hansyn-till-kritik-mot-nya-hastighetsgranser/


Detta kommer att bli en vanlig syn på vägarna inom kort.

Citat
............................SMC konstaterar att trafikanternas synpunkter väger väldigt lätt i då det gäller Trafikverkets remisser som mest verkar vara ett spel för gallerierna.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3328

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2017-03-13, 12:04:57 »

Jag såg på senhösten förstås då turistströmmen minskat på vägen emellan Norrtälje och Grisslehamn att de smygutökat fartkamerorna på den relativt korta sträckan från 2 till 9!!! om jag nu räknade rätt, detta enkel väg.

Personligen skulle jag få en knäpp om jag bodde i Grisslehamn och behöver pendla till Norrtälje och hade behov av att röra mig i området för mitt dagliga värv.
För vem kan komma ihåg detta alla årets dagar och alla tider på dygnet när man är ute och kör?


Lånad från,
http://www.litekul.se/roliga-bilder-lol-xd/



-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3328

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2017-09-14, 08:42:38 »

Kommuner sänker hastigheten – vill inte vänta på utredning,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6777414
Citat

Kommuner sänker hastigheten – vill inte vänta på utredning
Publicerat 2017-09-14



Arkivbild. Foto: Adam Ihse/TT.

Just nu utreds sänkt hastighet i svenska tätorter. I oktober ska myndigheten Trafikanalys lämna sitt förslag till regeringen. Men många kommuner vill inte vänta.

– Vi tar bort 50 som bashastighet och går ner till 40, så 40 och 30 blir de hastigheter vi har i innerstaden, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén.

– Sen finns det vissa trafikleder där det blir 60, så 70 försvinner också.

När ska det här vara klart?

– Vi har precis kört igenom de pilotområden vi haft, tre stadsdelar, sedan kommer vi ta det successivt. Det tar ett par år för vi måste skylta om hela Stockholm och göra trafiksäkerhetsåtgärder samtidigt, säger Daniel Helldén.

Brita Saxton är generaldirektör för Trafikanalys, som just nu utreder sänkt bashastighet och ska lämna sitt förslag i oktober.

– Det kan gälla antingen om man ska generellt sänka hastigheten till 40 eller 30 eller om man ska ha ett något mera dynamiskt system.

Kan svaret bli att det inte finns någon bashastighet i framtiden?

– Jag tycker inte att det är uteslutet. Det är klart att det måste finnas en maxhastighet, det förstår vi ju alla, men det är inte lika självklart att man måste ha en bashastighet, säger Brita Saxton.

Sveriges nya infrastrukturminister Tomas Eneroths mål är att högsta tillåtna hastigheten i tätort ska ner.

– Jag tycker det är viktigt att vi inser att hastighet dödar. Därför ger vi nu också ett uppdrag att se till att utreda förutsättningarna för sänkt bashastighet i Sverige.

Anna Johansson sa samma sak för ett år sen, hur lång tid får det ta?

– Jag tycker det skyndar, för ska vi nå nollvisionen måste vi göra en ordentlig nystart. Då krävs det insatser både när det gäller hastigheten men också när det gäller alkoholpåverkan i trafiken och naturligtvis öka skyddet för oskyddade trafikanter, så det är bråttom, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.


Men för tusan bövlar,
Ut med de där dårarna från beslutande ställning någon gång speciellt mp's Daniel Helldén, hoppas verkligen att ingen röstar på dessa miljöextremister 2018, för det finns verkligen ingen hejd.

Nollvision?
Men alla som nu kör utan körkort, i stulna fordon, alkohol eller drogpåverkade, arga, trötta, deprimerade eller nu bara inte alls bryr sig om våra lagar och förordningar och som i verkligheten faktiskt står för en ansenlig del av olyckorna?

Cykla året om,
Fungerar för få, och problemet är som jag ser det förutom klimatet att de flesta inte kan ta in sin cykel på jobbet och ofta inte ens kan ha den säkert förvarad hemma.

Dvs,
När du ska till arbetet, eller från butiken eller från arbetet så är risken gigantisk om du inte cyklar på ett riktigt vrak att delar på din cykel saknas, hela cykeln saknas alternativt blivit förstörd på något sätt, och förslaget nu med 5! miljarder i bland annat bidrag till el-cykel inköp får väl varenda stöldliga att jubla, detta medans nedrustning av varenda samhällsservice pågått i raketfart under flera år med massor av medborgare drabbade, äldre, skola, sjukvård, handikappade osv. och faktiskt inte bara drabbade utan även med dödsfall pga. nedskärningarna.  

Regeringens klimatsatsning: Bidrag för att köpa elcykel,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6769627
Citat
..............Nästa år är satsningen på miljö och klimat fem miljarder, året därpå sju miljarder, och år 2020 blir det nio miljarder. Totalt alltså drygt 22 miljarder på tre år, en satsning som regeringen kallar "den största miljösatsningen någonsin".

– Vi ökar miljö- och klimatbudgeten med över 100 procent mot 2014 när vi tillträdde och det är nu omställningen börjar, säger Isabella Lövin.............


-Tomas
« Senast ändrad: 2017-09-15, 11:47:31 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.367 sekunder med 21 databasfrågor.