Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-12, 09:02:57
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Köpa MP3 500 Sport i Gbg inge bra...
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Köpa MP3 500 Sport i Gbg inge bra...  (läst 30726 gånger)
Revox
Gäst
« skrivet: 2012-05-29, 21:42:21 »

Har bestämt mig för att köpa en ny MP3 500 Sport, men efter kollat runt bland återförsäljarna i Gbg börjar jag bli riktigt frustrerad.
« Senast ändrad: 2014-06-03, 21:48:39 av Revox » Loggat
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #1 skrivet: 2012-05-29, 23:27:33 »

Johans MC säljer ju Vespa och Piaggio. De borde kunna kan ta hem en MP3. Se http://johansmc.se/Piaggio-MP3-500.htm Om de har någon hemma för provkörning vet jag förstås inte...

Ring dit och fråga efter Erik Westberg, han är en gammal Vespakille *) och vet mycket väl vad du talar om när du snackar MP3. Se http://johansmc.se/Kontaktaoss.htm

Jag har mycket goda erfarenheter av Johans Mc. Inte billigast i alla lägen (= märkesverkstad), men seriösa och långsiktiga.

*) han har drivor av gammel-vespor! Smiley
« Senast ändrad: 2012-05-29, 23:32:40 av TMax500 » Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
Rille
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 21

Kör: Piaggio mp3 500 sport
Hemort: Jönköping

« Svara #2 skrivet: 2012-05-30, 00:24:02 »

Tråkigt att höra om dina erfarenheter när du ska handla... Jag köpte min på ProBike Jönköping. Tycker att de har varit hjälpsamma och trevliga. Fick bra pris på 500:an och kläder. Kan rekommendera denna butik. Fantastiskt roligt att köra. Har haft min i 3 veckor, kört 135 mil. Lycka till.
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #3 skrivet: 2012-05-30, 07:42:04 »

Revox, jag tycker också att det är väldigt viktigt att hitta en bra återförsäljare, så fortsätt leta vidare så dyker det snart upp någon. Dåliga vibbar = höger vänster om och ut ur butiken. För att försäkra dig om att de är insatta i MP3-teknologin kan du t.ex. fråga ifall de har en Navigator (diagnosverktyg från Piaggio).

Jag hade tur att jag hittade en bra återförsäljare på nära håll men hade jag inte gjort det så hade jag letat mig vidare från närområdet, inom ca 2 timmars körtid (för min del skulle det betyda Uppsala, Enköping och liknande).

Men jag ser ingen anledning att provköra hojen på "drömverkstan", ta första bästa du hittar så får du en uppfattning om hojen...

Och lycka till nu! 
Loggat

Motorburen Ungdom
JS.Gbg
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 6

« Svara #4 skrivet: 2012-05-30, 22:15:24 »

Hej på er.
Jag är ny här på forumet och blev nyfiken på denna tråden. Är själv riktig sugen på att köpa en 500 och då blir det också runt Göteborg. Finns det någon som kan rekommendera nån bra säljare. Är inte rädd för att åka några mil då jag själv bor mellan Uddevalla och Göteborg. Tänkte ha den att pendla med.
Loggat
TMax500

Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #5 skrivet: 2012-05-30, 22:19:47 »

Johans MC säljer ju Vespa och Piaggio...........

Jag ringde Johans MC för ett par veckor sedan och då fanns det inte på kartan att de skulle ta in Piaggio, gjorde ett nytt försök i morse och nu har de tydligen ändrat sig, de får in en 500:a i slutet på nästa vecka. De kommer inte täcka hela Piaggios sortiment utan enbart de större scootrarna Börjar kanske bli större efterfrågan pga kommande trängselskatt.

De kommer inte själva stå för servicebiten utan kommer använda EM-Scooters i Majorna som har servat Piaggio i 20 år enligt Johans MC.

Lite ljusning trots allt  Smiley
Ja, EM-scooters har funnits länge och både jobbat med gammel-Vespor och nya scootrar. Har själv servat scootrar där. Bra ställe. Ovan nämnde Erik på Johans Mc ägde det företaget tidigare. Så de har nära relationer och ett sådant samarbete låter logiskt.

Alltså, köpa nytt på Johans och serva på EM. Låter helt OK. Två etablerade företag sedan många år, som vet vad de sysslar med.
Loggat

JS.Gbg
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #6 skrivet: 2012-05-30, 22:20:53 »

Såg även på EM-Scooters hemsida att de har lagt ner butiken i Majorna och nu bara finns på nätet.
Loggat
TMax500

« Svara #7 skrivet: 2012-05-30, 22:24:37 »

Såg även på EM-Scooters hemsida att de har lagt ner butiken i Majorna och nu bara finns på nätet.
Ja, butiken är numera bara en nätbutik. Verkstaden däremot är kvar och är en fysisk verkstad. Tur det! Wink
Loggat

GP800

Antal inlägg: 183

Kör: BMW K1600GT -13
Kör2: Gilera GP839 -11 (Till salu 49k)
Hemort: Göteborg

Norway - 2012

« Svara #8 skrivet: 2012-05-30, 22:42:49 »

Hej.

Köpte min Gilera GP 800 -11 från Johans MC, beställde i februari och fick den juni förra året. Johans gjorde ett bra jobb men Åf (HD sweden) verkar ha noll koll på vad de gör men får förhoppningsvis bättre ordning på sakerna om marknaden och tryck från kunder ökar.

EM motor och service verkar vara kunnigt och trevligt folk med, men de verkar ha drunknat i alla scootrar som väller in och vill ha service så boka in servicear i god tid, troligt är att även de behöver expandera om de skall hinna med....

Så lycka till med scooter köpet, och häng med oss på lite turer och äventyr i sommar...
Loggat

Bitcoin is the Internet, applied to Money.
JS.Gbg
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #9 skrivet: 2012-05-31, 23:46:10 »

Hej

Var inne på wheels4you idag och pratade med dom om mp500 sport idag och tyckte faktiskt killen jag pratade med både var kunnig om den och trevlig med, så jag är nog inte främmande att handla av han iaf.

Är riktigt sugen på att köpa en. Skall ha den att pendla med bl.a.
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012-06-01, 04:50:34 »

Hej

Var inne på wheels4you idag och pratade med dom om mp500 sport idag och tyckte faktiskt killen jag pratade med både var kunnig om den och trevlig med, så jag är nog inte främmande att handla av han iaf.

Är riktigt sugen på att köpa en. Skall ha den att pendla med bl.a.

Låter riktigt bra  Grin

det vore ju kul om du fick till en affär och sticka iväg på din mp3'a  
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #11 skrivet: 2012-06-01, 08:18:59 »

Ett par tips inför affären:

Förhandla om priset, det är bra om du har offerter från ett par handlare och kan jämföra. Spelar ingen roll om du redan har en som är din favorit, om du visar en bättre offert från en konkurerande återförsäljare så är chansen stor att du kan förhandla ner priset. Köper du ställ/hjälm/laddare eller liknande så har du ännu bättre möjlighet att förhandla. Utöver ett sjysst pris så fick jag t.ex. första servicen på köpet samt gratis låne-MP3:a under densamma.

Råkar du ut för transportskador på din hoj (tyvärr ganska vanligt) så ska det åtgärdas på direkten men du kan även kräva att bli kompenserad. Själv har jag en sjysst återförsäljare - då plastgrillen på min hoj var repad vid leverens så bjöd han på direkten på ett tillbehör som jag beställt plus montering av densamma.

Good hunting!  thumbsup
Loggat

Motorburen Ungdom
bliss
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 47

Kör: scooterlös
Kör2: parellelltwin 650cc

« Svara #12 skrivet: 2012-06-01, 13:04:02 »

Jag lyckades pruta till mig hjälm och lås på köpet. Inget jätteklipp, men det hade annars kostat mig 2.5kkr.
Tror att vissa mindre handlare säljer mp3:or på kommission (dvs. GA äger hojen men den står hos handlaren) och då är nog marginalerna lite mindre för handlaren.
Loggat
JS.Gbg
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #13 skrivet: 2012-06-01, 21:38:38 »

Jag håller med dig. Det kan ju vara så att jag hade tur också. Kanske beror på vilka som jobbar! Jag har inte själv pratat med Johans Mc men jag kanske borde prata med dom också.
Loggat
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012-06-02, 12:15:44 »

Hej JS.Gbg och Välkommen till ScooterForum!  

---

@Yoss,
 good post

---

Knepigt det där med att handla ibland.
Desto äldre jag blir desto svårare har jag att handla om inget intresse finns av dom som säljer i alla fall när det gäller dyrare prylar.

Alla vill ha ens pengar och det har hänt mer än en gång att jag bytt butik och t.o.m. betalt mer för den betydligt roligare känslan jag får av att ha handlat av någon som vet vad han/hon pratar om och som visade intresse.

Och visst ska man pruta, skämdes som en hund då jag var ute med min Pappa som alltid prutade (på allt, och oftast lyckades) när jag var liten men något "fastnade" och prutar ofta själv om det är något dyrare sedan jag blev vuxen. (funkar oftare än man tror, bättre att få sälja än inte alls principen)

-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.099 sekunder med 22 databasfrågor.