Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-08, 09:35:48
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Rackans snabbt däck slitage mot slutet....
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Rackans snabbt däck slitage mot slutet....  (läst 8246 gånger)
Puttesson
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 14

Kör: Piaggio Mp3 500 Business

« skrivet: 2012-05-22, 19:57:39 »

Så, som sagt var tidigare i presentationen kör jag en hel del med min 250. Har legat runt 1600 mil/år de två år jag haft Mp3:an. Pendlar dagligen till jobbet inne i Jönköping, och kör 8 mil/dag t/r.
Hittills har det blivit i snitt ett bakdäck per säsong, (mars-november), och förra våren beslöt jag mig för att prova Michelins Goldstandard däck, 140/60-14. Körde första säsongen på Michelin Pilot Sport vilket hade ett grymt grepp, framför allt i väta!

För att ha gått ca 1500 mil, vilket får anses OK på en så tung båge som Mp3:an har det börjat bli lite väl lite mönster kvar, i måndags när det skulle åkas till jobbet kollade jag av däcket och cordväven hade precis börjat titta fram, så OK, en resa till får det gå. (Hade beställt ett nytt däck, ett Michelin City Grip, för leverans/montering idag, 22/5,).

När jag kom hem i går måndag, såg däcket ut så här:

Tjena.....!!! Ren tur att det inte smällde på vägen hem kan man nog säga....

Det gick SÅ fort det där allra sista slitaget så det var inte sant!!! Läxa lärd!!!
Ett tips i all välmening: snålvänta inte med bytet som jag gjorde....

Fr o m idag sitter det nya Michelin City Grip på och det ska bli kul å se om det går att plocka ut lika många mil som Goldstandard:et

Kör lugnt!!

//Puttesson
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-05-23, 08:53:48 »

Snacka om sliten sula 

Ha ha! Grymt! 

När jag skifta däck trodde jag mina var slitna, men dom har varit nya i jämfört med ditt däck  Grin

Men du kör försiktigt ändå tycker jag. Jag får byta däck efter 600-700 mil.
Tidigare köpte jag ett "no name" däck, det höll i 300 mil  Embarrassed

Nu har jag ett sådant här på, ett Schwalbe HS540 DSC Weatherman 140/70-14

* HS540DSCWeatherman.jpg (16.06 KB, 198x300 - visat 1112 gånger.)
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« Svara #2 skrivet: 2012-05-23, 12:15:36 »

Kjelle, blir inte de där däcken "obekväma" vid kurvtagning ??

Känns för mig som om Du pressar hojen i en böj kan de yttre lamellerna tryckas ihop samtidigt som de i mitten får ett större glapp och höjdskillnad mot dessa yttre så att när Du börjar räta upp hojen igen kan Du få en "gungning" i sidled i däcket när denna "brygga" ska övervinnas.

Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-05-23, 20:22:27 »

Kjelle, blir inte de där däcken "obekväma" vid kurvtagning ??

Känns för mig som om Du pressar hojen i en böj kan de yttre lamellerna tryckas ihop samtidigt som de i mitten får ett större glapp och höjdskillnad mot dessa yttre så att när Du börjar räta upp hojen igen kan Du få en "gungning" i sidled i däcket när denna "brygga" ska övervinnas.

Bilden ljuger lite. Sidorna är väldigt mjuka och fångar upp belastningen perfekt. Även på vita markeringar vilket jag ville att det skulle göra.
Jag tycker vita markeringar som stora pilar mm är hala ibland.

Jag har lagt ner den så centralen tog i och skramlade Smiley

Den här svålen är ju några hundra dyrare än City grip mfl. Jag tror att det är en annan gummiblandning.
En tyskt gummiblandning  Grin

Vi får väl se vad som händer i framtiden. Jag har bara kört 90 mil med däcket. från -2 grader till nu i detta ögonblick då det har varit 26 grader.

Kanske det blir sämre med tiden.

Jag kom på ett Ps.
Min bromsskiva sitter inte fast i fälgen utan den sitter som på en bil, på axeln.
vad förvånad jag blev nu när jag ser att din skiva sitter på fälgen  la

Jag gjorde en hastig stillbildsvideo till en amerikan på Modernvespa. Om du spolar fram yill 0,44 så ser du min bromsskiva.

removing rear wheel Piaggio MP3
« Senast ändrad: 2012-05-23, 20:30:18 av Kjelle » Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.116 sekunder med 21 databasfrågor.