Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-08, 03:39:44
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Ett litet kåseri
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Ett litet kåseri  (läst 12114 gånger)
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« skrivet: 2012-05-10, 23:00:12 »

Det var här om dagen, jag tog en tur från Nora trakten där jag bor för att åka till barnbarnet söder om Örebro. En resa på drygt 4 mil.
Jag la min airhawk sits http://www.airhawk.se/?p=mc till rätta och åkte iväg. Solen värmde inte speciellt mycket utan skruden fick bli hela Gore-Tex sviden. Det blåste rätt bra också.
Första sträckan är 90 väg i cirka 5 Km sedan 70 i 4 Km för att sedan återgå till 90 väg. Det här gäller länsväg 244 som sträcker sig mellan Riksväg 50 och Hällefors i Västmanland.
Många damer var ute och körde sina små bilar. Jag har aldrig fattat varför dom skaffar en
så liten bil och stoppar in barn i bilen. Det finns det kanske alltid någon som kan svara på.
En annan sak jag inte förstår är farten som dessa damer håller. Dom har liksom vänt på nian på nittio skylten och kör i sextio.
Lite personlig forskning har lett till att jag tror det är sant. Om det är en åttio sträcka, så kör damerna i åttio. Jag gissar ett dom har vänt på åttan men utan att det påverkar den lagstadgade farten.
Nu undrar ju vän av ordning hur det är med övriga skyltar. Dom kör ju inte i elva kilometer i timmen på en etthundratio väg eller ännu knepigare på en hundra sträcka.
Där har jag ett litet problem i min teori. Där behöver jag hjälp, det kan jag inte lösa ensam.

Nåja, efter att ha nått och passerat den sträckan som det råder 100 Km i timmen på, så har jag även passerat tre lettiska långtradare som rök som ett forntida östtyskt kolkraftverk. Nu närmar jag mig
Lillån några kilometer från ”svampen” i Örebro. Strax vid korvbrödsbagaren, så kommer jag ifatt
två svarta HD'n som lät som provskjutningarna på Bofors skjutfält. Hjältarna på HD cyklarna hade alla fransar och lull lull på plats. Det blev rött ljus och jag la mig bakom dom. Jag kunde se i deras backspeglar att dom tittade på mig. Det innebar  att dom måste hela tiden ”pumpa” på gasen.
Bilisterna fann det föga roande.

Det blev grönt ljus och dom stack iväg med ett dån som en Boeing 737-800.
Jag hängde på och funderade på hur dom skulle göra framme vid den stora rondellen som ligger strax innan plankorsningen Riksväg 50 och E18. Rondellen har en påfartsträcka i dubbla filer.
Strax inna rondellen la jag mig i höger körfält medan dom USA inspirerade reliken i nytappning
låg i vänsterfil.

Då stack jag med centralstödet skramlande mot asfalten i rondellen försvann jag ifrån dom som
om jag vore ett jasplan. Jag kan ju inte veta vad dom tyckte om det rycket men en sak är säker,
dom skulle på en kurvig väg inte ha en susning mot en fuoco.

Jag får avsluta med ett citat från Modernvespa;

En HD åkare tittar inte på själva MP3:an vid rödljuset utan letar efter oljefläcken.
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #1 skrivet: 2012-05-10, 23:09:01 »

Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #2 skrivet: 2012-05-11, 09:53:52 »

Klockrent!  Grin
Tack Kjelle för att du förgyller en gråtråkig fredagsmorgon!

BTW, jag älskar de gamla damerna (och herrarna) som missuppfattat hastighetsbegränsningen (min teori är synnedsättning/bortglömda glasögon  glasses1) för att då får man ett bra tillfälla att träna omkörningsteknik...
Loggat

Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-05-12, 18:19:36 »

(min teori är synnedsättning/bortglömda glasögon

Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-05-15, 10:50:19 »

Cheesy
Väl skrivet  thumbsup

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« Svara #5 skrivet: 2012-05-15, 13:29:18 »

Hade själv en liknande upplevelse under valborgs helgen.

Körde en längre tur på den sk Utflyktsvägen, går från Södertälje - Trosa - Studsvik - Nyköping . Norrköping samt sedan vidare någonstans. Själv brukar jag "fuska" och åka hem via Nyköping - Björnlunda - Mariefred -S-tälje. En sagolik vacker tur med härliga vägar på sisådär 25-30 mil, rekommenderas starkt, bra skyltat så man kör inte vilse.

Mellan Nyköping och Björnlunda blev jag omkörd av en gosse på en Kawa 750 som tittade föraktfullt på min pärla när han passerade denna. Mindre "kallt" tittade han sig om ett antal ggr de närmsta milen när han insåg att denna "rullatormoppe" inte hade några problem med att hänga med i hans tempo.

För att vara helt ärlig, tror jag att han dels var ganska grön samt inte kände till vägen lika bra som mig, som säkerligen har kört just den sträckan ett antal 100ggr sedan 1982. Kul var det endå Wink
Loggat
DonQ
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 11

Kör: Can Am Spyder RT-s
Kör2: Can Am Outlander 800
Kör3: Peugeot Viva City (EU-moppe)

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-05-15, 17:56:15 »

Då stack jag med centralstödet skramlande mot asfalten i rondellen försvann jag ifrån dom som
om jag vore ett jasplan.
En HD åkare tittar inte på själva MP3:an vid rödljuset utan letar efter oljefläcken.
Härlig skrivning  hello2
Men lite på gränsen att jämföra sig med ett Jas-plan  Grin

Sant påstående om HD....................
............. Kör över fläcken varje gång jag parkerar Spydern i garaget  Sad

Å varför kör qvinnorna barnen i en liten bil till dagis, idrotten, barnvakten i en minibil när mannen har sin XC90 stående i garaget eller åker själv med den till arbetet...................................
- Nu skall vi ha det trångt, mysigt å umgås på nära håll håller nog inte i trafiken 

Nej upp med barnet på den 3-hjuliga MCn så blir alla gladare och har man fler barn blir man som förare ännu gladare och får åka flera vändor  confused2
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012-05-15, 23:41:17 »

Citat
Nej upp med barnet på den 3-hjuliga MCn så blir alla gladare och har man fler barn blir man som förare ännu gladare och får åka flera vändor  confused2

Loggat

Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #8 skrivet: 2012-05-16, 09:19:25 »

Citat från: DonQ
...åka flera vändor...

Grin
Loggat

Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012-05-16, 11:29:12 »

laughing7

Överhuvudet i familjen bär hjälm, lite konstigt. Annars verkar ju allt vara Ok  Grin
Loggat

tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012-05-16, 20:16:39 »

laughing7

Överhuvudet i familjen bär hjälm, lite konstigt. Annars verkar ju allt vara Ok  Grin
Iofs. skulle det nog sett än bättre ut om alla hade haft hjälm på  Grin

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.17 sekunder med 22 databasfrågor.