Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-25, 22:48:43
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Livslängd vid landsvägskörning
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Livslängd vid landsvägskörning  (läst 4633 gånger)
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« skrivet: 2012-03-29, 11:38:51 »

Inte för att jag tänkt köra några långa turer med min lilla Honda Lead. Men har ändå en undran.

Kan man plåga sönder en liten scooter-motor som min 100-kukbiks stånka ifall man kör långa sträckor på maxgas? Tänkte att det borde vara en påfrestning som en normal bil- eller mc-motor alrig får uppleva eftersom de motorerna har sådan överskottskapacitet att man aldrig behöver plåga dem på fullgas några längre stunder.

Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-03-30, 14:49:55 »

Själv har det alltid känts lite "jobbigt" med max på allt från Scooter (inte nuvarande) till båtmotorer.

Det borde hålla, men "ljudet" (låter ansträngt?) är väl det som avhållit en själv från att "maxa" under åren.

Vissa bilar, MC och dylikt har ju övervarvningsskydd så design av motorn är tänkt för ett max varv och visst står det att läsa ibland kör ej max under längre tider.

Undantaget är väl då de mopeder man hade i sin bardom som sällan kördes med annat än maxgas med ylande motor i utförsbacken och dom höll ju faktiskt Wink

Kort sagt inget vettigt svar av mig i detta ämnet  Smiley


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #2 skrivet: 2012-03-30, 16:32:38 »

Själv har det alltid känts lite "jobbigt" med max på allt från Scooter (inte nuvarande) till båtmotorer.

Det borde hålla, men "ljudet" (låter ansträngt?) är väl det som avhållit en själv från att "maxa" under åren.

Vissa bilar, MC och dylikt har ju övervarvningsskydd så design av motorn är tänkt för ett max varv och visst står det att läsa ibland kör ej max under längre tider.

Undantaget är väl då de mopeder man hade i sin bardom som sällan kördes med annat än maxgas med ylande motor i utförsbacken och dom höll ju faktiskt Wink

Kort sagt inget vettigt svar av mig i detta ämnet  Smiley


-Tomas



Ja, det kanske är man själv som mest "lider".

Hur som helst så är ju min lilla scooter mera gjord för stadskörning och det är ju där jag kommer att hålla mig. Ska jag på nån fikatur med kompisarna som innebär landsvägskörning så tar jag ju min HD.
Loggat
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 14
Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo



« Svara #3 skrivet: 2012-03-30, 17:00:38 »

Det är kanske som både du och Tomas är inne på, det blir så jobbigt att håll fullt mil efter mil att man avstår. Både för att det inte känns bra att plåga "den lille", att det kanske vibrerar en del på maxvarv, och att den går så nära gränsen av vad den klarar av så att minsta uppförsbacke blir ett problem.

Jag minns när jag själv körde 125:a och kom ut på motorväg. Inte kul. Rullen i botten, men man är lika förbaskat i vägen. 105 km/t på plattmark, 110-115 nedför, 90-95 uppför. Ansträngande både för förare och maskin. *)

Så välj du då din amerikanska gjutjärnsmoppe istället! Smiley

*) så jag bytte till en 500:a!

EDIT: såg rubriken och trodde först att den handlade om olyckor... "Hur långt kan man köra innan man kör ihjäl sig?" Men det var väl bra att det inte var det som var ämnet! Smiley
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #4 skrivet: 2012-03-30, 19:17:17 »

Det är kanske som både du och Tomas är inne på, det blir så jobbigt att håll fullt mil efter mil att man avstår. Både för att det inte känns bra att plåga "den lille", att det kanske vibrerar en del på maxvarv, och att den går så nära gränsen av vad den klarar av så att minsta uppförsbacke blir ett problem.

Jag minns när jag själv körde 125:a och kom ut på motorväg. Inte kul. Rullen i botten, men man är lika förbaskat i vägen. 105 km/t på plattmark, 110-115 nedför, 90-95 uppför. Ansträngande både för förare och maskin. *)

Så välj du då din amerikanska gjutjärnsmoppe istället! Smiley

*) så jag bytte till en 500:a!

EDIT: såg rubriken och trodde först att den handlade om olyckor... "Hur långt kan man köra innan man kör ihjäl sig?" Men det var väl bra att det inte var det som var ämnet! Smiley


Ja, nu när du säger det så ser jag att min rubrik kan misstolkas.  Shocked

 
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.109 sekunder med 21 databasfrågor.