Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-25, 17:05:46
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  MC-klassade Scooters på upp till 249cc
| | |-+  Hjälp med val av ny scooter
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] Skriv ut
Författare Ämne: Hjälp med val av ny scooter  (läst 38434 gånger)
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå

« Svara #15 skrivet: 2012-04-11, 09:40:31 »

Annars har jag en honda Lead -07 (vet att det är en svordom om man jämför med Piaggion) men har fått den till ett kalaspris!
Säkert inget fel på Lead! Men.... välj 250! :-)

(Funderar lite... varför kalaspris? Svårsåld? Flera som inser att 100 cc kan vara väl snålt på svenska landsvägar? 100 cc funkar säkert bra i trånga städer, med låga hastigheter, men... Ja, du hajar vart jag vill komma!)  
*kunde inte låta bli att lägga mig i lite till*

Har själv en Lead 100. Och är böjd att hålla med. I stan så funkar den utmärkt, men att pendla på landsväg är den alldeles för långsam för.
Loggat
parola
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 10

Kör: Piaggio Beverly 250ie -07
Kör2: Kymco Agility 50 -06 (till salu)
Hemort: Dalarna

« Svara #16 skrivet: 2012-04-11, 21:06:13 »

Nu har jag bestämt mig! Efter noga överväganden (plus sömnlösa nätter) argumenterande fram och tillbaka så blev det avboka visningen av Hondan (lead) och har lagt handpenning på en Piaggio Beverly 250 ie -07.
Om jag skulle valt hondan så skulle det till 99% blivit en kortvarig session. Tack för att ni rekommenderade mig och argumenterade mot småkubikarna, säkert en kanonscooter i trånga staden men här på landsbygden- nej!

Enda kruxet är att italienaren står 45mil bort men det ska bli en upplevelse att köra hem den.

Tänk att det blev en Piaggio istället för en kymco som jag hade föreställt mig i huvudet. Känns som jag får allt ifrån den maskinen- stora hjul, bränsleinsprutad 250, kvalitetsscooter och en otroligt vacker skapelse. Känns som att det blir en "mindre" maxiscooter men med alla fina lösningar som en stor scooter har.

Återigen tack alla forumkompisar för tips och råd!
Loggat
ljs-s

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #17 skrivet: 2012-04-11, 22:25:21 »

Kul! Smiley
Skriv gärna några rader om den när du har hämtat den Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2012-04-11, 22:49:12 »

Inget som väntans tider.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
erkagn

Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå

« Svara #19 skrivet: 2012-04-12, 08:20:52 »

Nu har jag bestämt mig! Efter noga överväganden (plus sömnlösa nätter) argumenterande fram och tillbaka så blev det avboka visningen av Hondan (lead) och har lagt handpenning på en Piaggio Beverly 250 ie -07.
Om jag skulle valt hondan så skulle det till 99% blivit en kortvarig session. Tack för att ni rekommenderade mig och argumenterade mot småkubikarna, säkert en kanonscooter i trånga staden men här på landsbygden- nej!

Enda kruxet är att italienaren står 45mil bort men det ska bli en upplevelse att köra hem den.

Tänk att det blev en Piaggio istället för en kymco som jag hade föreställt mig i huvudet. Känns som jag får allt ifrån den maskinen- stora hjul, bränsleinsprutad 250, kvalitetsscooter och en otroligt vacker skapelse. Känns som att det blir en "mindre" maxiscooter men med alla fina lösningar som en stor scooter har.

Återigen tack alla forumkompisar för tips och råd!

Så skoj! Blir spännande att höra din reserapport från när du hämtar den. Ta gärna lite bilder och lägg upp också.
Loggat
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #20 skrivet: 2012-04-12, 09:41:14 »

Ren underhållning! Smiley OM du rekar små trevliga landsvägar och undviker de stora stråken. För även om 250:n klarar stora snabba vägar så är de ofta tråkiga...

45 mil i april låter också kyyyligt! Men du som bor i Dalarna har kanske en skoteroverall? Eller kan låna? Det är nog ett bra val om du skall köra långt i låga temperaturer. Dubbla handskar är ett annat tips. H&M har tunna tygvantar för 20 kr som man kan klämma in under ett par vinterhandskar. Extra överdrag över fötterna? (som vindskydd)
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
parola
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #21 skrivet: 2012-05-07, 00:36:24 »

Nu har jag äntligen genomfört "hämta hem scooter resa", jag tar det från början (om nån orkar läsa)
Eftersom jag skulle åka lastbil ner till Jönköping så är det lite special med om lasten är ADR klassat, så det var lite osäkert vilken dag jag kunde åka. Om passageraren inte har adr intyg så blir det böter om Harry haffa stoppar lastbilen (både chaufför och passagerare) det har EU bestämt.

Hade spanat in väderkartan i någon vecka nu, antingen så ösregnade det eller så var man på jobbet. Men 26 april började resan.
Fick reda på av åkeriet kl 18 att det var OK att jag följde med, jag jobbade så det fick bli att ringa en jobbarkompis som jobbade åt mig! Åkte vid 20.30 söderut, tänkte jag skulle kunna sova i lastbilen ner men icke, pigg som en mört och spänd på vad som komma skall. Hur som helst stod jag vid säljare vid 06.30. Hojen motsvarade helt och hållet mina förväntningar jag hade så det blev affär fortast möjligt. Kl. 8 avfärd mot norr, påklädd med underställ och långkalsonger, fleece under MC stället, balaklava. Vädret alldeles klarblå himmel så jag anade att jag tagit rätt dag. Lite ovant var det att åka Piaggio till en början men efter bara någon mil var bästa kompisar. Körde väg 26 egentligen hela sträckan upp till dalarna, dock lite avstickare (som lastbilschaffisen tipsade om). Första riktiga stoppet blev i Hjo för att fylla upp tanken. När jag entrade Mariestad vid 10.30 tiden och var sugen på brunch insåg jag att det inte hade öppnat några pizzarestauranger än. Brunchen blev framflyttad till Kristinehamn då en god kebabsallad serverades.

Vid gott mod och tankad chaufför så gick resan vidare, vid Lesjöfors så åkte jag förbi en mack, ska jag tanka eller inte...det blev det senare!! Tankmätare var ca 25% och jag antog att "jag kommer nog klara mig till vansbro". Bara efter någon mil började lampan lysa för bränslet. Det är ju nånting inom oss människor som sänder fel signaler när en varningslampa (fastän det inte är några problem). Tankmätaren sjönk i allt snabbare takt och jag började göra upp planer i mitt huvud om att ringa taxi och få bensin utkört eller stanna till och köpa 5 liter bensin i någon gård efter vägen för 500:-. Jag höll mig med konstant gasrulle och försökte verkligen snålköra för att det skulle gå vägen. Sista biten var riktigt svettig när mätare stod på "E" men jag kom fram till vansbro och fick i 9,07 liter (enligt instruktionsboken går det i ca 10liter). Jag räknade ut att det dragit 0.297l/mil mellan Hjo och Vansbro, vilket jag är nöjd med.

Vid denna tidpunkt hade jag varit vaken ca 28 timmar, kanske någon anser att jag var en trafikrisk, men jag var så taggad och upptrissade att ta mig så det var inga problem. Dock så stannade jag ganska mycket bara för att sträcka på benen. Sista biten var underbar att köra när man visste att man snart var hemma. ca 16.15 stod hemma på gården glad, lycklig och nöjd med mitt scooterköp. Resan slutade på ca 44mil, efter middag hemma så stupade jag i säng för att orka upp och jobba kommande natt vid 23.00!

Enda jag kan anmärka på hojen är att det saknas trippmätare, service ej gjord sen 2009, dock är den ytterst lite körd av förra ägare. Fullservad enligt bok:) Dock ej servad varje år. Oljan ser hur fin ut som helst så det blir ett oljebyte på den innan säsongsförvaring.
Scootern känns väldigt stabil på vägen och känns väldigt fin kvalitetsmässigt. Motorn trodde jag skulle vara "lite" mera klös i men det är ju ändå bara en 250. Är otroligt nöjd att valet föll på 250 istället för att som jag var inne på tidigare en 125 eller 150cc, tusen tack för tipsen. Vid kraftig acceleration så känns motorn "mjuk" men om man tittar på hastighetsmätaren går det rysligt fort upp till 90. Att köra 110 väg med den var heller inga problem. Toppfarten noterades till ca 140kph vilket är helt OK. Insprutningen är helt underbar i denna maskin, bara trycka på startknappen och hoppar igång så fint (ingen man choke och osäkerhet om den startar).

Vädret lovade gott tidigt på dagen men innan jag var hemma så hade jag haft alla möjliga vädertyper, sol, mulet, regn, ösregn och rejäl vind i princip hela dagen.

Tack för ordet
//Pärra
Loggat
parola
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #22 skrivet: 2012-05-07, 00:37:45 »

Nyscootern!

* Scooterresa1.jpg (223.21 KB, 472x517 - visat 1215 gånger.)
Loggat
parola
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #23 skrivet: 2012-05-07, 00:40:20 »

Första bilden: rast
andra bilden: hemma hello2

* CIMG0706.jpg (494.33 KB, 1220x915 - visat 1170 gånger.)

* IMG_0071.jpg (492.45 KB, 1005x1340 - visat 1298 gånger.)
Loggat
parola
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #24 skrivet: 2012-05-07, 00:44:36 »

Rast med Vättern i bakgrunden

Fordonet ner, av hänsyn till det vänliga åkeriet har jag tagit bort firmanamnet (det var ett undantag att jag fick åka med)!

* CIMG0705.jpg (490.41 KB, 1720x1290 - visat 1206 gånger.)

* IMG_0065.jpg (489.13 KB, 1020x1360 - visat 1208 gånger.)
Loggat
parola
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #25 skrivet: 2012-05-07, 00:47:10 »

Hade lite problem att ladda upp bilderna alla på samma inlägg men hoppas det bra detta går bra.

Lycklig scooterägare som kommit hem 

* IMG_0072.jpg (493.04 KB, 990x1320 - visat 1310 gånger.)
Loggat
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2012-05-07, 13:39:42 »

good post
Trevligt med bilderna och att få läsa om hämtningen av pärlan icon_thumleft

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: 1 [2] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.073 sekunder med 18 databasfrågor.