Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-14, 08:22:56
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Dielektrika och rostskydd
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Dielektrika och rostskydd  (läst 9346 gånger)
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« skrivet: 2012-03-19, 09:15:47 »

Sökte lite på forumet om hur man ska skydda hojens komponenter (elektriska och mekaniska) mot rostangrepp, men hittar inte så mycket. Å andra sidan hittar jag Kjelles genomgång av Fuocon efter 1000 mil där han hittade en del rostangrepp som jag gärna vill undvika.

Så frågan är:
Vad använder ni för att skydda hojens elektriska och mekaniska komponenter mot rostangrepp?
Är det någon som går med dielektrisk spray över alla elkomponenter? Vad för sorts produkt använder ni då?
På MV pratar de varmt om ACF-50 som tydligen går att få tag på i Sverige. Läser man produktbeskrivningen så tror man att det nästan är för bra för att vara sant men som sagt så har den använts av flera på MV och de var helt lyriska över den så det kanske är värt att testa?
Kan det vara en bra idé att gå över hela hojen med ACF-50 en gång om året för att hålla rosten borta?

Tacksam för alla svar, har ämnet diskuterats tidigare får ni gärna hänvisa till det...
Loggat

Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-03-21, 15:00:49 »

Hej!

Jag har också funderat på vad som går att använda.

Det är ju en del gjutna prylar som tappar färg och rostar.
Ingen större skada men fult. Jag brukar måla över det.
När det gäller det elektriska, så skulle jag också vilja veta vad man kan använda.
Det sitter ju lite smått och gott i el-väg på styret. Här kan det bli poppis med en viss korrosion.

Har vi någon korrosion expert där ute?

Kjell

Lite senare  

Jag hittade den här sprayen. Kanske är något att prova när det gäller El-skydd?
http://www.esska.se/esska_se_s/ws-44-400-elektronikspray.html

Dyr spray!

Den här är ännu dyrare men kanske mer känt märke:

http://www.elgrossisten.se/rengoringsservett-i-hink-150st-3348
« Senast ändrad: 2012-03-21, 18:57:01 av Kjelle » Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss

« Svara #2 skrivet: 2012-03-22, 10:54:39 »

I väntan på vår korrosionsexpert...  smileinbox

Jag har grävt lite mer på MV och hittat tre intressanta trådar.
De första två visar hur de använder "Di-electric Grease" från CRC för att fylla i kontakterna, för att sedan försegla allting med "liquid tape". Någon som vet vad dessa två produkter heter på svenska?

I den tredje pratar de om hur man gör för att rostskydda med ACF-50.

Länkar: Första, andra, tredje.

Intressant ämne, det ser ut å ha skrivits en hel del om krånglande elektronik på MP3 på MV, i synnerhet verkar det vara "kill switch" som krånglar...
Loggat

Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-03-22, 13:16:26 »

Allting krånglar på MV  tycker jag att det verkar som.
Jag fattar inte hur dom bär sig åt men plötsligt fullkomligt exploderar scootern av fel.
Det positiva med alla deras fel, är att man får tips hur man fixar dom mest knepiga felen.

Problemet som CRC har är att dom inte får sälja vad som helst i Sverige.
Dom har ju bra produkter  den saken är klar.
 ACF-50 verkar ju inte direkt vara en vara som trängs i svenska butiker.

Jag som jobbar med service av maskiner får tag på allt möjligt som är väldigt bra men säljs bara innom industrin.
Ofta är den giftigt till tusen. Det sitter en massa varningar på burkar med döda skogar mm.
Det verkar som om lagen är stram på det här området. Det mesta är av fabrikatet RAND.

Det finn en del på marknaden och säljs via Wretman

http://www.wrethman.se/main.php?menuId=104

Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss

« Svara #4 skrivet: 2012-03-22, 13:54:02 »

Allting krånglar på MV  tycker jag att det verkar som.
Jag fattar inte hur dom bär sig åt men plötsligt fullkomligt exploderar scootern av fel.

Hehe, det har jag också märkt. Blir inte förvånad med tanke på alla galna gadgets som de monterar på sina hojar. Det gänget känns som en outsourcead Piaggio R&D avdelning med alla deras Fuzzy Washers, bildäcksexperiment, femtielva elektriska manicker till hojen och så vidare...  laughing7

Men det finns en hel del nyttigt som skrivs där, bl.a. just det här med skydd av elektroniken.
Jag som knappt har någon som helst erfarenhet av elektronik eller mc borde kanske ställt den här frågan först: Ni som haft MP3 ett tag nu, upplever ni några problem med elektroniken, i synnerhet om ni använder hojen i ur och skur?

Kjelle, tack för dina åsikter, det ser ut att vara just så som du säger - här i Sverige verkar en del av dessa varor vara förbjudna, förmodligen då de är ordentligt giftiga... Ska kika på Wrethmanlänken men även dem andra som du skickat in tidigare. Tackar!
Loggat

Motorburen Ungdom
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.116 sekunder med 22 databasfrågor.