Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-14, 09:51:23
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Försäkringar - villkor
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Försäkringar - villkor  (läst 15726 gånger)
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« skrivet: 2012-03-14, 12:43:26 »

Första gången jag letar efter en mc-försäkring, så jag undrar vad man ska tänka på när det gäller villkor?

Är det några milbegränsningar som det är på bilförsäkringarna?
vad är det för regler som gäller under vintermånaderna (då hojen kommer att vara avställd)? Skiljer det mellan olika förs.bolag?
Brukar bärgning ingå i försäkringen (helförs.)?
Är det något bolag som sticker ut med bättre villkor/priser?
Vad brukar självriskerna ligga på?
Något annat att tänka på? Kom gärna med tips.

Jag tänkte kolla med en försäkringsagent men även kolla själv ett antal förs.bolag. Det blir en helförsäkring och hojen kommer stå parkerad i ett garage. Jag kommer slå till på ett extra lås, inget larm.

Tacksam för alla tips!  

Edit: Jag har redan läst ett par äldre försäkringstrådar här på forumet, t.ex. den här.
Loggat

Motorburen Ungdom
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« Svara #1 skrivet: 2012-03-14, 14:37:31 »

Yoss..

Är på G att göra exakt samma sak som Dig och då jag är en snål dj... även om jag inte är född i Småland brukar jag ringa runt och jaga billigaste försäkringen  Smiley

Vad jag har sätt på MC försäkringar som skiljer sig åt från bil är krav på säkerhetsutrustning. Vissa bolag kräver att Du ska ha sådana på, andra är mer "förlåtande" men då ett par spänn dyrare .

Svedea som nämns i den andra tråden är idag märkesförsäkringsbolag åt Piaggio och dessa har 3 olika försäkringar beroendes på om Du alltid har skyddsutrustning, aldrig/ ibland och om Du kommer att låna ut hojen till andra förare. Tror att prisspannet - har ej ringt bara kollat i broschyren - var ca 1000 kr mellan dyrast å billigast.

Bolag som kan vara värda att ringa förutom de största är Aktsam samt Bil & MC.
Hos visa bolag väljer man självrisk själv i alla fall på helförsäkringen och vanligast brukar det vara att man får välja på 3 eller 5 000:- i självrisk. Bärgning ingår alltid i en helförsäkring och brukar ha en självrisk på ca 1000 - 1500:-

Krav för att stöldförsäkringen ska gälla utan extra självrisk är 2 av varandra oberoende godkända lås !! Parkerar man de "flesta" nätterna i eget garage brukar det ge lägre pris

Vad som ibland kan löna sig är att ta en helförsäkring som man sedan omvandlar till en garageförsäkring när säsongen är slut. Detta kan ibland bli 3-400:- billigare/månad.

Vi kan väll tipsa varandra om vad vi hittar som billigast !
« Senast ändrad: 2012-03-14, 16:43:02 av Calvin » Loggat
Yoss

« Svara #2 skrivet: 2012-03-14, 16:33:58 »

Kanon info, stort tack!

Jag har än så länge pratat med Aktsam (där jag har bil/hemförsäkring) och där blev det tvärstopp - de försäkrar inte MC. Inte ens trehjulig scooter som får köras på B-kort (påpekadeför säkerhets skull). Istället hänvisar de till moderbolaget - Trygg Hansa.

Ska imorgon börja ringa till de övriga förs. bolagen och kolla. Sist tar jag kontakt med en förs.agent och kollar ifall de kan luska ut någon ännu bättre deal.

Naturligtvis så delar jag med mig av det jag hittar.

Kommer också att försöka hitta ett bolag som ger mig en bra försäkring på hem och bil - brukar bli en del rabatter när om man har allting försäkrat i ett och samma bolag.
Dessutom ser jag framför mig min förvirrade granne som lyckas köra på hojen som efter det ramlar över min bil (jag vet, jag är en pessimist). Har jag olika försäkringsbolag då så får jag betala två självrisker.

Återkommer när jag fått mer info!
Loggat

Motorburen Ungdom
Calvin

« Svara #3 skrivet: 2012-03-14, 16:42:38 »

Första försöken:

Efter första samtalet till Bilsport & MC visade det sig att en försäkring där man alltid har godkänd skyddsklädsel på sig kostar 2 105:-/ år, utan 3 418:- .. Undrar om man ska ljuga  Undecided

Svedea, dvs märkesförsäkringen för mig som bor i Södertälje, med skyddskläder samt förvaring i låst garage 1 608:-/år, utan och parkera där det passar + utlåning 2 834:-/ år

Dessutom ser jag framför mig min förvirrade granne som lyckas köra på hojen som efter det ramlar över min bil (jag vet, jag är en pessimist). Har jag olika försäkringsbolag då så får jag betala två självrisker.

Ja jösses då vilka grannar Du har  fast I detta fall täcker Din försäkring på MP3'an även skadan på bilen. Skulle farbrorn istället köra in i din bil som studsar in i MP3' an så är det bilförsäkringen som träder i kraft  ... har "bara" lyckats med att bli hotad med dubbla självrisker då jag först skrapade sidan på bilen vid en trång parkering, för att sedan 3v senare få den totalkvaddad i en olycka.
« Senast ändrad: 2012-03-14, 16:48:30 av Calvin » Loggat
Yoss

« Svara #4 skrivet: 2012-03-15, 11:24:21 »

Då har man varit duktig och ringt runt till diverse förs. bolag, tur att det är en lugn dag på jobbet.
Det är alltså en fabriksny MP3 500 jag sökt på, Järfälla norr om Stockholm, helårsförsäkring, förvarat i låst garage, jag som enda förare och all skyddsutrustning på.
Så här blev det:

Försäkring/Premie per år/Självrisk vagnskada

If: 9809/6000
Dina: 14711/5000
Svedea: 1883/2500
Bil & MC: 3418/1000
Folksam: 5879/6000
Länsförs.:    9330/3000
Gjensidige: 9830/5000
Trygghansa: 4027/6000

Så jag har bestämt mig för att teckna försäkring hos Dina för måttliga 14711 kr/år.  icon_geek  Grin

Hehe, skämt å sido, Svedea verkar ju vara billigast med Bil&MC på andra plats. Bil&MC har en riktigt låg självrisk för vagnskada, dock är deras andra självrisker högre än Svedeas om jag minns rätt. Får fundera lite kring detta, Svedeas märkesförs. Säkrast känns för närvarande som bästa valet för mig, eventuellt att jag tar mellannivån (Säker) så att jag kan låta andra köra vid behov.

Svedeas märkesförsäkring för Piaggio: PDF

Kommer ni på ngt annat förs.bolag som kan vara av intresse, säg till!

BTW, Calvin, du ska bara se min granne parka...  tard  Roll Eyes  Cheesy
Loggat

Motorburen Ungdom
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012-03-15, 12:50:37 »

good post
Bra info.

Med ett namn som Svedea kan man inte gå fel eller? Wink (aldrig hört om)

Min standard kommentar när det gäller försäkringar:
Betala kan man göra till alla försäkringsbolag, skillnaden är väl den dagen det händer något och hur det fungerar då.
Så kanske googla namnet ihop med problem för att se om det finns få/många som "ondgjort" sig över dom, eller för den delen kanske prisat dom.

Har själv Bilsport & MC som funkade riktigt bra för mig den gången jag behövt använda dom. Gillar också deras option att inte behöva ha full skyddsklädsel vilket kan vara praktiskt någon gång ibland på någon högsommardag. (mycket sällsynt iofs. i mitt fall)

-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Atheos

Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland

« Svara #6 skrivet: 2012-03-15, 17:48:48 »

good post
Bra info.

Med ett namn som Svedea kan man inte gå fel eller? Wink (aldrig hört om)

Min standard kommentar när det gäller försäkringar:
Betala kan man göra till alla försäkringsbolag, skillnaden är väl den dagen det händer något och hur det fungerar då.
Så kanske googla namnet ihop med problem för att se om det finns få/många som "ondgjort" sig över dom, eller för den delen kanske prisat dom.

Har själv Bilsport & MC som funkade riktigt bra för mig den gången jag behövt använda dom. Gillar också deras option att inte behöva ha full skyddsklädsel vilket kan vara praktiskt någon gång ibland på någon högsommardag. (mycket sällsynt iofs. i mitt fall)

-Tomas

Har för mig Svedea startades av avhoppare från bilsport & mc var saker de inte va nöjda med och starta eget istället.
Well så gick ryktet nått år sedan iaf Smiley
Loggat
Calvin

« Svara #7 skrivet: 2012-03-16, 10:03:20 »

Har hört exakt samma sak. På Tomas inrådan googlade jag namnet med lite extra parametrar som klagomål, felhantering osv och hittade inget negativt.
Ja förutom att en människa beklagade sig över att deras säljare under en mässa "luktade lite illa"  ...  sedan ett positivt omdöme om hur de hanterade en skada.
Ett par kommentarer var också att de kan vara mycket dyrare än andra försäkringsbolag på vissa "extrema" hojar

Då jag INTE ska lukta på deras personal och de var klart billigast kommer de få mitt förtroende.

Väljer den försäkring där jag inte behöver ha skyddskläder på mig samt utan problem kan låna ut MP3' an till vem jag vill.
Loggat
Yoss

« Svara #8 skrivet: 2012-03-16, 14:35:08 »

Har inte några problem med att testa uppstickare i branschen, har överlag positiva erfarenhete med förs.bolag som inte tillhör den stora "mainstream"-gruppen.

För övrigt är både Svedea och Bil & MC helt nya för mig. Deras offerter var de i särklass bästa så jag kommer nu att koncentrera mig på dessa två och fundera lite kring hur jag vill utforman försäkringen (lägre premie men fler krav eller något dyrare men inte lika många krav).

Har nu även fått in ett par väldigt intressanta offerter på MP3:an med, med priser över min förväntan faktiskt. Ett köp verkar vara nära förestående.
Säg till om ni har bra erfarenhet eller avråder ifrån någon av dessa Piaggio återförsäljare, går bra att PM:a med:

Globen MC (Johanneshov)
Köp en scooter (Sveav. Stockholm)
KL Trading/MC Shoppen (Stinsen Sollentuna)
Probike Norr (Täby)
EHR Motor (Tuleg. Stockholm)
Loggat

Motorburen Ungdom
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #9 skrivet: 2012-03-17, 17:40:24 »

Jag ringde en försäkringsmäklare på nätet när jag köpt Draken. För det strula tillsig dirr. När jag skulle ringa runt..    På skandia å tryggH hade dom ingen pejl och lite snorkiga i tonen så mäklarn fick göra jobbet.

Sådet blev Salus Ansvar för min del.

pröjsar runt 2500 idag tror jag,

2010 betalade jag 2750:- i totalpremie för Draken en Fuoco 500 2008. scooter
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Yoss

« Svara #10 skrivet: 2012-03-19, 13:00:53 »

Då har jag gjort klart detaljjämförelse mellan Svedea och Bil & MC:

Uploaded with ImageShack.us

Svedea Säkrast innebär att hojen ska förvaras inlåst nattetid, all skyddsutrustning användas och att endast ens make/maka/sambo får använda hojen utöver ägaren.
Svedea Säker innebär att hojen kan lånas ut till vem som helst med A/B-kort, inga krav på förvaring över natten, inga krav på skyddsutrustning.

Observera att jag skrev fel ang. självrisker tidigare, det var Svedea som hade lägre självrisk för vagnskada.
Slutsats: Svedea vinner. Funderar fortfarande om det kommer att bli Säker eller Säkrast...

Återstår nu för säkerhets skull att kolla med en förs.mäklare och se om de hittar ngt. ännu billigare. Hevil, jag ringde själv Salus och var mycket noga med att förklara vad det är för sorts hoj jag kommer att köpa. Premien blev över 9 tkr ändå.

Ev fråga: Medlemskap i SMC ger mig ytterliggare 10% i rabatt (200 till 300 kronor). Någon här som är medlem i SMC? Vad har ni för erfarenhet av de, är det värt att bli medlem?
Loggat

Motorburen Ungdom
Calvin

« Svara #11 skrivet: 2012-03-19, 14:00:10 »

Tja med tanke på att medlemskapet kostar 375:- /år har Du i princip gått + - 0 .

Som medlem får man visserligen rabatter på diverse saker men frågan är om man utnyttjar dessa. Var med när jag var "ung" och körde hoj då de i början på 80 talet verkligen jobbade för att få ner försäkringskostnaderna samt mot diverse politikers skrik om att förbjuda MC helt då "så många" dog

Är också tacksam för hjälpen jag fick mot dåvarande Yamaha importören Hallman & Enequist då ett motorras på en Yamaha XJ900 annars skulle ha kostat mig 27 000 på en hoj som hade rullat 480 mil. Dock är detta en annan historia som inte hör hit..
Loggat
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #12 skrivet: 2012-03-20, 23:09:09 »

har familjemedlemskap i smc, har jag haft hoj så är jag alltid varit med i SMC och försökt åka på avrostningar och andra upptåg.

Och rabbaterna är rätt så omfattande om man nu kan utnyttja alla hehe.  Cool

kolla in lite på denna sida.
20 % på best western och 28% på michelin är ju inte fy skam ..

http://www.svmc.se/smc/Medlemsformaner/Rabatter/

kolla även er lokala rabatter, kanske inte så märkvärdigt men alltid något.

http://www.svmc.se/smc/Medlemsformaner/Rabatter/Lokala-rabatter/

Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2012-03-21, 09:40:44 »

good post's
Får väl "klämma dit" en till på tråden.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.131 sekunder med 20 databasfrågor.